Σκέφτομαι οτι η ελεύθερη βούληση δεν αναπτύσσεται.
clarion
Αναπτύσεται
και σε ποιότητα και σε ποσότητα...
Και βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την συνειδητότητα...
Σύμφωνα με τον Γιουνγκ, ο άνθρωπος απαρτίζεται από δύο κύρια μέρη:
α) Την προσωπικότητα,
β) την ατομικότητα ή εγωικότητα
ή αν θέλουμε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τους όρους, κατώτερος και ανώτερος εαυτός,
στην πράξη όμως μιλάμε για ασυνείδητο εαυτό και συνειδητό.
Η προσωπικότητα είναι το σύνολο των ιδιοτήτων που χαρακτηρίζουν τον τρόπο έκφρασής μας, που στην κυριολεξία είναι τελείως ασυνείδητες λειτουργίες, απόρροια του εγκατεστημένου προγράμματος λειτουργίας μας.
Ένα πολύ μικρό μέρος απαρτίζει τις συνειδητές λειτουργίες και δράσεις μας (εγωικότητα) και αυτό το μικρό έως ανύπαρκτο κομμάτι είναι που αντιστοιχεί στην λεγόμενη ελεύθερη βούλησή μας.
Με την αυτοπαρατήρηση και την αυτογνωσία και με την ανάπτυξη της θέλησής μας, αναλαμβάνουμε σιγά σιγά τον έλεγχο και την κυριαρχία επί του εαυτού μας, γεγονός βέβαια που συνιστά μια δύσκολη και μακροχρόνια διαδικασία...
Αναφέρεται η έννοια της νόησης - νοημοσύνης και λανθασμένα ταυτίζεται με την ελεύθερη βούληση.
Στον άνθρωπο συνυπάρχουν δύο ξεχωριστοί και διακριτοί τρόποι λειτουργίας της νοημοσύνης.
α) Η συναισθηματική νοημοσύνη, το EQ,
β) Η λογική νοημοσύνη, τι IQ.
Η συναισθηματική νοημοσύνη, τελείως χοντρικά αν την δούμε, λειτουργεί με την μέθοδο της σύγκρισης. Δηλαδή, κάθε αντίληψη που βιώνεται, συγκρίνεται αυτόματα με κάποιο ήδη εγκατεστημένο πρότυπο στοιχείο, οπότε το εξαγόμενο "συμπέρασμα" είναι αναγκαστικά εξαρτώμενο από το προϋπάρχον στοιχείο.
Γίνεται νομίζω φανερή η εξάρτηση των συμπερασμάτων από τις προϋπάρχουσες καταγραφές.
Το πλεονέκτημα της λειτουργίας αυτής είναι η ταχύτητα και το μειονέκτημα είναι το προδεδικασμένο πόρισμα που εξάγεται, αφού αναγκαστικά θα είναι σύμφωνο με κάποια προϋπάρχουσα καταγραφή.
Παράλληλα όμως, γλυτώνουμε από την κοπιαστική λογική διαδικασία που απαιτείται για να εξάγουμε ένα συμπέρασμα, εκκινώντας από μηδενική βάση.
Η λογική νοημοσύνη, είναι καθαρά μαθηματική, άρα και ακριβολογικά ορθή, απαιτεί όμως μια χρονοβόρα διαδικασία νοητικής λειτουργίας, γιατί βήμα - βήμα και με αυστηρές λογικές διαδικασιες, φθάνει εν τέλει στο συμπέρασμα.
Αυτού του είδους νόηση είναι το κατηγόρημα της ελεύθερης βούλησης, γιατί δεν εξαρτάται από καμμία προϋπάρχουσα συνθήκη και από ήδη κατεγραμμένα δεδομένα, τα οποία η συναισθηματική νοημοσύνη τα χρησιμοποιεί ως αυθεντικά μέτρα για εξαγωγή πορισμάτων.
Αν ο καθένας μας αναρωτηθεί με ποιό τρόπο σκέφτεται συνήθως, αν είναι ειληκρινής, θα παραδεχθεί ότι κατά κανόνα λειτουργεί με την συναισθηματική νοημοσύνη.
Όχι βέβαια ότι είναι άχρηστη και επιβλαβής η συναισθηματική νοημοσύνη. Τουναντίον, λόγω του τρόπου λειτουργίας της μας καθιστά ικανούς για άμεσα πορίσματα και μας απαλάσσει από χρονοβόρες διαδικασίες.
Το μειονέκτημά της έγκειται στο γεγονός ότι, τα μέτρα και σταθμά σύγκρισης που έχουμε εγκατεστημένα, είναι προϊόντα άλλων συνειδήσεων και όχι δικών μας.
Οπότε και τα συμπεράσματα - βουλήσεις που καταλήγουμε, είναι απόρροια άλλων συνειδήσεων, άρα άλλων βουλήσεων.
Μια σημείωση για τα ένστικτα, ΔΕΝ μπορούμε να αποτρέψουμε την ικανοποίησή τους.
Όχι βέβαια ότι δεν μορούμε να σταματήσουμε να τρώμε π.χ.,
αλλά κυριολεκτικά, να μήν ικανοποιείται το κάθε ένστικτο.
Και το τονίζω αυτό, γιατί, να εμποδίσουμε την υλική ικανοποίηση ενός ενστίκτου, αυτό τότε, είτε μας καταλαμβάνει ολοκληρωτικά και μας ωθεί στην ικανοποίησή του,
ή καταλαμβάνει τον νου μας, π.χ. στον ύπνο μας, οπότε ΠΑΛΙ ικανοποιείται, έστω και "φανταστικά".
Φαντασία και πραγματικότητα για το ένστικτο, είναι ένα και το αυτό !!!