Ενδιαφέρον σχετικό άρθρο είναι το παρακάτω:
*************************************
Κουνταλίνη και Τσάκρα : ξυπνώντας το αιτιατό σώμα
(Α' Μέρος)
ΤΑ 7 CHAKRAS
Η Γιόγκα στην βαθύτερη ουσία της απαιτεί ενεργοποίηση της Κουνταλίνη ή της δύναμης του φιδιού. Η Κουνταλίνη είναι η ανώτερη εξελικτική δύναμη που κρύβεται μέσα μας κι έχει την δυνατότητα να ξεδιπλώσει τις πνευματικές δυνατότητες. Στην ενεργοποιημένη της κατάσταση ένα μόνο κλάσμα της ενέργειάς της επαρκεί για να διατηρήσει σε καλή κατάσταση την συνηθισμένη μας ψυχοφυσική λειτουργία . Στην ενεργοποιημένη της κατάσταση μας αποκαλύπτει την ικανότητα μας για κοσμική συνείδηση, πηγαίνοντας μας πέρα από οτιδήποτε θα μπορούσαμε να φανταστούμε.
Αυτές οι εξελικτικές δυνατότητες υπάρχουν σαν κρυμμένα ενεργειακά κέντρα στο αιτιατό σώμα, τα επτά τσάκρα τα οποία η κουνταλίνη ενεργοποιεί. Το τσάκρα αναφέρεται σαν μια ρόδα, τροχό ή ένα κινούμενο κύκλο ενεργειών. Τα τσάκρα είναι επίσης σπουδαία στην αγιουρβεδική θεραπεία, συγκεκριμένα συσχετίζονται με την πράνα και τον νου τα οποία εργάζονται μέσα από αυτά.
Τα τσάκρα κατευθύνουν και οδηγούν το φυσικό σώμα πίσω από το νευρικό σύστημα.
Τα επτά τσάκρα περιέχουν τρεις κύριες, πρωταρχικές περιοχές. Τα τρία κατώτερα τσάκρα είναι εγκαταστημένα κοντά, το ένα στο άλλο από την βάση της σπονδυλικής στήλης μέχρι τον ομφαλό, σε μια περιοχή περίπου 6 έως 8 ιντσών. Μαζί ονομάζονται kanda ή βολβός και συνθέτουν την περιοχή της φωτιάς. Η ενεργοποίηση της κουνταλίνη πυροδοτεί αυτά τα τρία τσάκρα μαζί, όπως η φωτιά σε ένα καζάνι. Η σύνδεση αυτών των τσάκρα εξηγεί γιατί σε μερικά κείμενα η κουνταλίνη λέγεται ότι σηκώνεται από το τσάκρα της βάσης , ενώ σε άλλα κείμενα από το σεξουαλικό τσάκρα και ακόμη σε άλλα κείμενα από τον ομφαλό.
Αντίστοιχα τα τρία ανώτερα τσάκρα - του λαιμού, του τρίτου ματιού και της κορυφής του κεφαλιού- συνδέονται στενά και συνθέτουν την περιοχή του κεφαλιού, που κυβερνά τα ανώτερα εγκεφαλικά κέντρα. Μοιράζονται πολλές κοινές ποιότητες και δυνάμεις ανώτερης έκφρασης και αντίληψης, διαίσθησης. Λέγεται ότι αυτή η περιοχή είναι η περιοχή της σελήνης, ή Soma, των αντανακλαστικών και αφοσιωμένων σε ανώτερες ποιότητες.
Στο ενδιάμεσο στέκεται η καρδιά σαν το κεντρικό τσάκρα μεσολαβώντας μεταξύ αυτών των δυο γκρουπ των τριών τσάκρα που συνδέουν τον ομφαλό στο κάτω μέρος και τον λαιμό στο πάνω μέρος. Μερικές φορές το τσάκρα της καρδιάς συμπεριλαμβάνεται μέσα στα τρία ανώτερα κι άλλες φορές τοποθετείται στα τρία κατώτερα. Είναι η περιοχή του ήλιου, που διαχέεται το φως της φωτιάς και αντανακλά την φωτεινότητά του στη σελήνη. Συνδέει το ηλιακό πλέγμα ανάμεσα στην καρδιά και τον ομφαλό.
ΤΟ ΤΡΙΠΛΟ ΤΣΑΚΡΑ ΤΟΥ ΚΕΦΑΛΙΟΥ - ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ
Sahasrara-τσάκρα της κορυφής/ της σελήνης
Ajna-τσάκρα του τρίτου ματιού / σφαίρα της σελήνης
Visshuddha-τσάκρα του λαιμού ή του αιθέρα / αντανάκλαση της σελήνης
Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΑΡΔΙΑ -ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
Anahata-τσάκρα της καρδιάς ή του αέρα
ΤΟ ΤΡΙΠΛΟ ΤΣΑΚΡΑ ΤΟΥ ΒΟΛΒΟΥ-ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ
Manipura-τσάκρα της φωτιάς ή του ομφαλού
Svadhishtana-τσάκρα του νερού ή του σεξ
Mulandara-τσάκρα της ρίζας ή της γης
Το χαμηλότερο σετ των τριών τσάκρα αντανακλούν περισσότερες φυσικές και ζωτικές λειτουργίες συμπεριλαμβάνοντας περισσότερο θέματα υγείας μέσω των doshas (αγιουρβεδικών ιδιοσυγκρασιών). Η Βάτα έχει μια ειδική σχέση με το τσάκρα της γης ή ρίζας, η οποία βοηθά να το σταθεροποιεί Η Κάφα συνδέεται με το τσάκρα του νερού. Η Πίττα σχετίζεται με το τσάκρα της φωτιάς. Το τσάκρα της καρδιάς αντανακλά ψυχολογικά θέματα. Το τσάκρα του κεφαλιού αντανακλά πνευματικά θέματα. Παρομοίως υπάρχουν τρία επίπεδα λειτουργίας των τσάκρα που αφορούν την φυσική ασθένεια, την ψυχολογική ασθένεια και την πνευματική ανάπτυξη.
1. Φυσικές ασθένειες αναφέρονται σε ανισορροπίες των εξωτερικών τσάκρα διά μέσω του νευρικών ιστού και των ενδοκρινών οργάνων με τα οποία τα τσάκρα επικοινωνούν και με τις τρεις doshas τα βάτα, πίττα και κάφα.
2. Ψυχολογικές ασθένειες περικλείουν ανισορροπίες σε εσωτερικά τσάκρα πιο συγκεκριμένα αυτά που σχετίζονται με την prana, tejas και ojas που είναι οι ενέργειες του αιτιατού σώματος, του νου και των πεδίων, των ιδεών.
3. Πνευματική και γιογκική ανάπτυξη βοηθά στο άνοιγμα των τσάκρα. Αυτό απαιτεί υπέρβαση των κανονικών λειτουργιών τους από την προσωπική μας φύση στο επίπεδο της κοσμική. Οι γιόγκις ενώνουν τα τσάκρα του αστρικού σώματος μέσα στο φυσικό, αναστρέφοντας όλη την διαδικασία της δημιουργίας. Αυτοί ενώνουν τη γη μέσα στο νερό, το νερό μέσα στη φωτιά , τη φωτιά μέσα στον αέρα, τον αέρα μέσα στον αιθέρα τον αιθέρα μέσα στο μυαλό, το μυαλό μέσα στην διανόηση, την διανόηση μέσα στο Ανώτατο Εαυτό.
Οι περισσότερες θεραπείες μέσω τσάκρα σήμερα τονίζουν τις εξωτερικές μετρήσεις των λίθων, βοτάνων, ασκήσεων, ήχων, χρωμάτων και δονήσεων. Επιπρόσθετα, οι θεραπευτές μέντιουμ μπορούν να δουλέψουν στα τσάκρα μέσω της δικής τους πράνα ή της ενέργειας "τζι" (ή "τσι") την οποία κατευθύνουν σαν θεραπευτική δύναμη. H Αγιουρβέδα χρησιμοποιεί τέτοιες αισθήσεις για να θεραπεύσει ασθένειες και για να προάγει την υγεία και την ζωτικότητα. Αυτές οι προσεγγίσεις είναι πολύ σημαντικές για χρόνιες καταστάσεις, αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα και βαθιά εδραιωμένες ασθένειες του νευρικού συστήματος.
Πολλά βιβλία για τα τσάκρα σήμερα περιγράφουν τα τσάκρα σαν κέντρα ενέργειας μέσα στο φυσικό σώμα, με το σουσούμνα ή κεντρικό κανάλι να ταυτίζεται με την ραχοκοκαλιά. Σχετίζουν τα τσάκρα με τα διάφορα σπονδυλικά κέντρα και με τις φυσιολογικές διαδικασίες που αυτά ελέγχουν όπως είναι η αφόδευση, αναπνοή ή αναπαραγωγή. Ακόμη ενώ τα τσάκρα επηρεάζουν το φυσικό σώμα, το οποίο μορφοποιούν και ενεργοποιούν, δεν είναι όμως τα ίδια φυσικά.
Κάποιοι θεραπευτές υποστηρίζουν ότι δουλεύοντας πάνω στα τσάκρα με τέτοιες εξωτερικές μεθόδους μπορεί αυτά να ανοίξουν ή να ενεργοποιηθούν. Τέτοιες δηλώσεις πρέπει να λαμβάνονται υπόψη με προσοχή. Αναφορικά με την γιόγκα, στην κοινή συνηθισμένη ανθρώπινη κατάσταση, η οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπερπηδηθεί εκτός από καθοδηγούμενη πνευματική πρακτική, τα τσάκρα παραμένουν κλειστά, αυτό σημαίνει ότι δεν λειτουργούν καθόλου. Το αποτέλεσμα αυτού δεν είναι απαραίτητα αρρώστια, αλλά πνευματική άγνοια. Αυτή αποτελείται από θεώρηση του εξωτερικού κόσμου σαν την αληθινή πραγματικότητα και ζώντας, μη συνειδητοποιώντας τον Αληθινό Εαυτό , ο οποίος δεν είναι ούτε σώμα ούτε νους αλλά συνείδηση ελεύθερη από σκέψη.
Το τσάκρα κάποιου μπορεί να είναι κλειστό σε πνευματικό επίπεδο και ακόμη αυτός μπορεί να είναι υγιής, ψυχολογικά ισορροπημένος, διανοητικά δημιουργικός και επιτυχημένος στη ζωή. Αυτό εξαρτάται από τα εξωτερικά, όχι από τα εσωτερικά τσάκρα. Το άνοιγμα ενός τσάκρα δεν είναι μια διαδικασία βελτίωσης της ικανότητας κάποιου στα συνηθισμένα καθήκοντα της ανθρώπινης ζωής, παρόλο που μπορεί να συνεισφέρει σε αυτό υποβοηθητικά , αλλά στην πορεία πέρα από την κανονική ανθρώπινη κατάσταση σε μια υψηλότερη εξελικτική κατάσταση. Τα τσάκρα μπορούν να ανοίξουν πραγματικά μέσω εσωτερικών τεχνικών, pranayama, mantra και διαλογισμό. Εξωτερικές βοήθειες, από διατροφή μέχρι πολύτιμους λίθους, μπορεί να είναι βοηθητικές αλλά πρέπει να παραμένουν υποδεέστερες σ' αυτές τις υψηλότερες αισθήσεις λεπτότερης ύλης και ενέργειας.
Η περισσότερη σκέψη μας, σήμερα , ακόμη και στα πνευματικά ή New Age πεδία είναι ακόμη εδραιωμένη σε ένα ματεριαλιστικό παράδειγμα στο οποίο προσπαθούμε να μειώσουμε τα πάντα για να συγκεκριμενοποιήσουμε συντεταγμένες χρόνου-χώρου. Αυτή η νοοτροπία χρησιμοποιήθηκε για να προσεγγίσει αιτιατά φαινόμενα , όπως είναι τα chakras, pranas, doshas. Εντούτοις, είναι λάθος να νομίζουμε ότι τα τσάκρα είναι σαν τα άκρα και τα όργανα του φυσικού σώματος, τα οποία έχουν πολύ μικρή διαφοροποίηση στη μορφή τους, τη λειτουργία ή την εμφάνιση τους.
Τα τσάκρα είναι ενεργειακά και λειτουργικά κέντρα, όχι φυσικές θέσεις. Τα αντιλαμβανόμαστε σε συγκεκριμένα σημεία του φυσικού σώματος περισσότερο από ότι σε άλλα, αλλά οι αντιδράσεις τους επηρεάζουν ολόκληρο το φυσικό σώμα, το νου και αυτό που είναι πέρα από αυτά. Το συμπέρασμα είναι ότι τα τσάκρα εργάζονται με διαφορετικούς τρόπους σε διαφορετικές ώρες και για διαφορετικούς ανθρώπους. Μπορούν να συσχετιστούν με διάφορα φαινόμενα σε διαφορετικά επίπεδα σχετικά με τη ροή της ενέργειας μέσα από αυτά. Γι αυτό το λόγο όλα τα βιβλία που μιλούν για τα τσάκρα, συμπεριλαμβανομένων εκτιμήσεων από γιόγκι , δεν συμφωνούν σε όλες τις λεπτομέρειες. Τέτοιες απόψεις μπορεί να αντιπροσωπεύουν διαφορετικές θεωρήσεις ή διαφορετικές μεθόδους εργασίας για τα τσάκρα. Δεν είναι απαραίτητα λανθασμένες, αλλά η παραδοσιακή διδασκαλία της γιόγκα πρέπει να έχει προτεραιότητα, λόγω της εμπειρικής παράδοσης που κρύβεται πίσω της.
Το αιτιατό σώμα είναι το σώμα των αποτυπωμένων αναμνήσεων, των ιδεών μας και των ενεργειών μας (pranas). Μπορεί κάποιος να τοποθετήσει μια ιδέα σε ένα κουτί; Όπως ο άνεμος, έτσι και η πράνα έχει τις δικές της κινήσεις , αλλά δεν μπορεί να περιοριστεί σε ένα συγκεκριμένο όργανο. Μπορεί κάποιος να πει που είναι ο αέρας συγκεντρωμένος, που πηγαίνει όταν σταματάει να φυσάει; Οι συσχετισμοί είναι μέσα για να δημιουργούμε συνδέσεις και καθώς οι συνδέσεις αυτές (συνειρμοί) είναι τελικά παγκόσμιες σε πνευματικό επίπεδο, τέτοιοι συσχετισμοί πρέπει να έχουν μεταβλητότητα, ικανότητα παραλλαγής.
Πρέπει να μάθουμε να κοιτάμε το αιτιατό σώμα αναφορικά με τη δική του πραγματικότητα που περικλείει και διεισδύει στην φυσική πραγματικότητα σε πολλά επίπεδα, το οποίο δεν είναι απλά παράλληλο με τη φυσική λειτουργία. Το αιτιατό σώμα δημιουργεί το δικό του χρόνο και χώρο, όπως ένα όνειρο ή ένα όραμα. Δεν είναι περιορισμένο από εξωτερικά γεγονότα ή μορφές. Ακόμη περισσότερο, αυτά τα ανοικτά τσάκρα δεν είναι ούτε μέρος της κανονικής λειτουργίας του αστρικού σώματος . Σχετίζονται με τον αυξανόμενο ή πνευματικά ενεργοποιημένο ρόλο του. Αντιπροσωπεύουν την απορρόφηση του αστρικού σώματος μέσα από το αιτιατό και της αγνής συνείδησης πέρα από αυτό. Καθώς τα τσάκρα ανοίγουν, το αστρικό σώμα σταδιακά διαλύεται. Ενώ συσχετίζουμε τα στοιχεία και τις λειτουργίες του φυσικού και του αιτιατού σώματος, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτά τα δυο δεν είναι το ίδιο και το πνευματικά ανοιγμένο αστρικό σώμα είναι ακόμη κάτι περισσότερο, που μοιάζει με ομίχλη ενεργειών που διαχέονται πέρα από τους γαλαξίες παρά σαν κάτι που μπορούμε να προσδιορίσουμε με σωματικούς όρους.
www.vedanet.com/chakra.htmhttp://www.esoterica.gr/articles/alt_med/chakrafra/chakrafra.htm