Βικογιατροί – ΚομπογιαννίτεςΜετά την διάλυση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, την υποδούλωση της χώρας και την φυγή πολλών Ελλήνων λογίων στη Δύση, ή λαμπρά ιατροφαρμακευτική των τελευταίων χρόνων του Βυζαντίου αντικαταστάθηκε από την αμάθεια και την αγυρτία. Την υποδουλωμένη Ελλάδα λυμαίνονταν αγύρτες και εμπειρικοί γιατροί πού εκμεταλλεύονταν την λαϊκή πίστη και δεισιδαιμονία.
Οι εμπειρικοί πρακτικοί γιατροί είχαν γνώσεις πού αντλούσαν από τα γιατροσόφια και τις οικογενειακές παραδόσεις.
Την εποχή των πρακτικών γιατρών –Κομπόγιαννιτών η ιατρική ήταν σε τέτοια κατάσταση, ώστε για τον χαρακτηρισμό της να μπορεί κανείς να μεταχειρισθεί την κινέζικη παροιμία, δηλαδή ο γιατρός πού γράφει την συνταγή πρέπει να είναι με ένα μάτι, ο φαρμακοποιός πού την εκτελεί πρέπει να έχει δύο μάτια και ο
Άρρωστος πού πίνει το γιατρικό πρέπει να είναι στραβός.
(Γ. Βαρβαρέτος - Κ. Γκανιάτσας).
Το «παρατσούκλι» ΚομπογιαννίτηςΉ επικρατούσα άποψη για το «παρατσούκλι» Κομπογιαννίτης έχει χλευαστική σημασία, διότι προέρχεται από το πρώτο συνθετικό κομπώνω = απατώ και το δεύτερο Ίωαννίτης με καταγωγή τα Γιάννινα, ήτοι Γιαννιώτης (Ηπειρώτης) γιατρός άπατεών.
Υπάρχει όμως και μία άλλη μη χλευαστική έννοια για τους Κομπογιαννίτες, ότι οι πρακτικοί αυτοί γιατροί θεράπευαν με κόμπους –ρίζες φυτών, ή διότι είχαν τα βότανα δεμένα σε κόμβους μαντηλιών (κόμπος και γιάνω).
Μεταξύ των υποδεικνυομένων θεραπευτικών μέσων περιλαμβάνονταν και το μουχλιασμένο ψωμί, τα μαντζούνια, τα υπόθετα, τα κλύσματα, οι αφαιμάξεις, τα καθαρτικά πού ήταν ή βάση της φαρμακευτικής και τα παρασκεύαζαν οι ίδιοι από αλόη, για λάπα, μαύρο ελλέβορο κ.λ.π..
Κατά τους χρόνους της μακραίωνης δουλείας στην Ελλάδα υπήρχαν ελάχιστοι γιατροί με πανεπιστημιακές σπουδές, διότι από τους εύπορους, πού σπούδαζαν σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, λίγοι επέστρεφαν στην πατρίδα, αλλά και όσοι επέστρεφαν προτιμούσαν τις παραδουνάβιες Ηγεμονίες, το Βουκουρέστι και τις μεγαλύτερες πόλεις της πατρίδας (Κωνσταντινούπολη, Σμύρνη, Γιάννινα).
Οι επιστήμονες γιατροί εξακολουθούν να σπανίζουν στην Ελλάδα και πολλά χρόνια ακόμη μετά την απελευθέρωση.
Κατά την επανάσταση «90 επιστήμονες ιατροί υπήρχαν εις την τότε Ελλάδα των 900 χιλιάδων κατοίκων και πολυάριθμοι εμπειρικοί, ιδίως χειρουργοί, οι όποιοι όχι μόνον προσέφεραν πολύτιμους υπηρεσίας αλλά έχουν, κατά παράδοσιν, ορθάς τινάς χειρουργικός γνώσεις. Άπ' εναντίας οι παθολόγοι εμπειρικοί ιατροί ήσαν αμαθέστατοι».
(Κ. Μαυρογιάννης 1841).
Ό Ηπειρώτης Ιωάννης Βηλαράς (1771-1823), Ιατροφιλόσοφος, ποιητής σατιρίζει καυστικά τους πρακτικούς γιατρούς στο ποίημα του, ο Ματσούκας, με τους εξής στίχους:
Ταπαχιά κορμιά αχαμναίνει
Τα αχαμνά σου τα παχαίνει
Δίνει μάτια των στραβών
Τους κοντούς κι΄αυτούς ψηλώνει
Βάνει γλώσσα των βουβών
Όθεν όλους τους γιατρεύει πάσα νόσο θεραπεύει
Και με χάρη χωριστή….
Ο Α. Σούτσος(1803-1863) σατιρίζει και αυτός καυστικότατα τους Ζαγοριανούς γιατρούς με τους στίχους:
Δεν είμαι εγώ Ζαγοριανός να περπατώ στο δρόμο
Με αλοιφές, με έμπλαστρα, με βότανα στον ώμο
Και να φωνάζω από το κουτσό και ψόφιο μου μουλάρι
Καλός γιατρός, πουλεί ζωή! Ποιος θέλει! Ποιος θα πάρη!
Οι Βικογιατροί-Κομπογιαννίτες άδικα συκοφαντήθηκαν και δεν είναι άξιοι διασυρμού, αλλά μάλλον αποτίσεως φόρου τιμής, διότι, ανεξαρτήτως των ανόητων θεραπευτικών οδηγιών και των απατηλών τεχνασμάτων πολλοί από αυτούς ήσαν ευσυνείδητοι και ικανοί και με την εμπειρία των εξυπηρετούσαν τον πάσχοντα ήσαν οι ελπιδοφόροι φάροι της στρατιάς των αρρώστων και μάλιστα της μακράς εκείνης εποχής όπου η ιατρική βρίσκονταν σε νηπιακή κατάσταση.
Για πολλούς άλλωστε Βικογιατρούς υπάρχουν μαρτυρίες από πολλές πηγές περί της φήμης και των επιτυχιών των και εκεί ακόμη οπού επιστήμονες γιατροί υπήρχαν.
Παραστάτες της ανθρώπινης μοίρας και λαϊκής αγωνίας και στήριγμα των Βικογιατρών ήσαν τα άφθονα βότανα του Βίκου, των οποίων η νεώτερη επιστημονική έρευνα δικαιώνει την χρήση από τους Ζαγοριανούς γιατρούς ως θεραπευτικών μέσων.
(Κ. Γκανιάτσας Καθηγητής Βοτανικής Π. Θεσσαλονίκης)