Ο Εσωτερισμός σίγουρα είναι ένα τεράστιο ψηφιδωτό στο οποίο κάθε φιλοσοφική παράδοση έχει βάλει την δική της ψηφίδα.
Δύσκολο θέμα επέλεξες φίλε μου να αναπτύξεις...
Κι αυτό γιατί, απαιτεί τεράστιο πεδίο έρευνας, τόσο του εσωτερισμού και των καταβολών του, όσο και της Ελληνικής φιλοσοφικής σκέψης, κάτι που μόνον αποσπασματικά και επιφανειακά είναι εφικτό.
Τα συνηθισμένα βιβλία που ασχολούνται με την θεματολογία αυτή, ατυχώς είναι πρόχειρα έργα εμπόρων της πληροφορίας -διαστρεβλωμένης πληροφορίας κατά κανόνα- και όχι επισταμένης έρευνας.
Ατυχώς τα έγκυρα βιβλία, δεν απευθύνονται στο κοινό, ούτε φυσικά τα ανευρίσκουμε στο κάθε συνοικιακό βιβλιοπωλείο.
Ο εσωτερισμός, μάλλον δεν είναι ένα τεράστιο ψηφιδωτό από πολλές φιλοσοφικές παραδόσεις, αλλά απ' ότι φανερώνει μια βαθύτερη έρευνα, ελάχιστες είναι οι ψηφίδες που συνθέτουν το ψηφιδωτό που λέγεται Εσωτερισμός.
Με κυριαρχούσα την Ανατολή. Καθότι δεν "επηρεάστηκε" απο επιθετικές Φιλοσοφικές Εισβολές και "αλλοτροιώσεις".
Με κυριαρχούσα την ανατολή;
Μάλλον δεν είναι ακριβώς έτσι...
Την Δύση, ελάχιστα την έχει επηρεάσει η Ανατολή και αυτή η επιρροή περιορίζεται μόνον σε ανατολίτικες θρησκευτικές ομάδες που έχουν οργανωθεί στη Δύση.
Θα μου πείς, η "Θεοσοφία" δεν έχει επηρεάσει τον εσωτερισμό της Δύσης;
Προφανέστατα !
Μόνο όμως που τα κείμενα της Μπλαβάτσκι, στο συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό τους, αναφέρονται σε εσωτερικές γνώσεις, είτε της Ελληνικής φιλοσοφίας και μυθολογίας, είτε σε φιλοσοφίες και μυθολογίες της Ανατολής, οι οποίες κατάγονται από τον μυθολογικό κορμό γνώσεων της Ιαπετιτικής φυλετικής ομάδας που χαρακτηρίζει την Δύση.
<Καθότι δεν "επηρεάσθηκε" από επιθετικές Φιλοσοφικές Εισβολές και "αλλοτριώσεις">,
μην είσαι τόσο σίγουρος,
αφού ακόμη και η Βεδική εσωτερική φιλοσοφική αντίληψη, είναι γέννημα των λευκών κατακτητών της περιοχής της άνω Ινδίας.
Θα άξιζε να αναρωτηθούμε, ποιά είναι η συμβολή της Ελληνικής Φιλοσοφικής Παράδοσης στον Εσωτερισμό.
Φαινομενικά και όσον αφορά τα αποδεικτικά στοιχεία που έφτασαν ως τις μέρες μας, φαίνεται η Ελληνική Συμβολή να σταματάει στην συμβολή του Σωκράτη.
Δηλαδή, Νοησιαρχία.
1. Ο Εσωτερισμός, κατά κύριο λόγο, είναι μυθολογία.
Αμφιβάλλω αν στον δυτικό Εσωτερισμό βρεις πολλούς μύθους που δεν είναι είτε Ελληνικοί, είτε παραλλαγές Ελληνικών μύθων.
2. Δυσκολεύομαι να υποθέσω ότι δεν γνωρίζεις για τον άγιο κατα τον Πίνδαρο άνθρωπο, τον αιθεροβάτη Άβαρι, γιαυτόν τον ένθερμο καθαρτή και χρησμολόγο και τα έργα του, ή για τον Αριστέα τον Προκονήσιο, τον "άνδρα φιλόσοφο" κατά τον Μάξιμο τον Τύριο, γιαυτόν που "κατείχε εξέχουσα θέση στην πατρίδα του και ο οποίος προσέπιπτε σε έκσταση καταλαμβανόμενος από τον Απόλλωνα", όπως μας πληροφορεί ο Πίνδαρος, γιαυτόν που ο Σουίδας έγραψε, "η ψυχή του Αριστέα, όταν θέλει εξέρχεται και επανέρχεται πάλι", που γράφει και ο Μάξιμος ο Τύριος, "Η ψυχή του απεκδυομένη του σώματος, επλάζετο στον αιθέρα". Ακόμα, για τους Επιμενίδη τον Κρήτα, Ερμότιμο, Αγλαόφημο, Φερεκύδη τον Σύρο και για τα έργα και την πολιτεία τους...
Και αν προχωρήσουμε λίγο χρονολογικά, για τον Πυθαγόρα, τον Ηράκλειτο και να σταματήσω στον Πλάτωνα που τα εσωτερικά του έργα έχουν δημιουργήσει τους δύο κύρια κορμούς της δυτικής εσωτερικής παράδοσης, τον Ερμητισμό και τον Νεοπλατωνισμό.
Χωρίς να αναφερθούμε σε Όμηρο, Ορφικά, μέχρι και Αλχημεία, πατέρας της οποίας είναι ο Ζώσιμος ο Πανωπολίτης.
Και δεν θα αναφερθώ στην υψηλή φιλοσοφία του Δυτικού εσωτερισμού, την Καμπαλά,
που η σοβαρή επιστημονική έρευνα αποδίδει ανενδοίαστα στην αρχαιοελληνική εσωτερική φιλοσοφική αντίληψη και γνώση.
Ο Εσωτερισμός όμως είναι και "Υπερβατική Σκέψη και Σύλληψη". Είναι και "Μυστικισμός"....
Άραγε, υπάρχει συμβολή της Ελληνικής Παράδοσης σε αυτό το κομμάτι?
Πλην των διδασκάλων που αποσπασματικά παραθέσαμε,
μόνον τους Ορφεοτελεστές να αναφέραμε,
θα είχαμε υλικό για συντριπτικά ανώτερη σύγκριση με πληθώρα "Μυστικών" ρευμάτων, την πατρότητα των οποίων στην πλειονότητά τους θα αναζητούσαμε στον αρχαιοελληνικό "μυστικισμό" (π.χ. "μυστικοί" Βυζαντίου έως Ησυχαστές).
Αν λέγαμε και για τις ιδεαλιστικές φιλοσοφικές σχολές;
Για τον Εμπεδοκλή, για τον Ξενοφάνη και μέχρι τον Απολλώνιο τον Τυανέα;
Τι να πω !!!!
Το ερώτημα μου θυμίζει το, "αν υπάρχει Ελληνική συμβολή στην παράδοση της ρετσίνας" !!!!
Και φυσικά, Εσωτερισμός είναι και "Μυστική Παράδοση".....
Εδώ ας αφήσουμε τον Ρωμαίο ρήτορα και φιλόσοφο Κικέρωνα να μιλήσει:
"Πιστεύω ότι μεταξύ των πολλών εξαίρετων και θείων πραγμάτων που η Ελλάδα χάρισε στην ανθρωπότητα, το κάλλιστο είναι τα Μυστήρια.
Γιατί, μέσα από αυτά μεταμορφωθήκαμε και από έναν σκληρό και βάρβαρο τρόπο ζωής, περάσαμε σε μια κατάσταση ανθρωπισμού και πολιτισμού. Ακριβώς χάρη σε αυτά που ονομάζονται μυήσεις, μάθαμε στην πραγματικότητα τα βασικά πράγματα της ζωής και συλλάβαμε το νόημα, όχι μόνον να ζούμε με χαρά, αλλά επίσης και να πεθαίνουμε με καλύτερη ελπίδα".
Ας μην επεκταθώ περεταίρω, γιατί έχω "ευαισθησία" στο θέμα της κληρονομιάς μας....