Όσο και να μιλάμε δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε. Αλλά επαναλαμβάνω ότι εμπειρία 2 μηνών στην "Εργασία" του Γκουρτζίεφ ίσον τίποτα. Και η προσέγισή σου είναι διανοητική. Μόνον...Την "αίσθηση" δεν την νιώθει κανείς πριν εργασθεί αρκετά. Και... σκέψου πόση φαντασία χρησιμοποίησε ο Γκουρτζίεφ για να γράψει το "Όλα και τα πάντα".
Τελειώνοντας, αν κάποιος θέλει να ασχοληθεί με μια αυθεντική εσωτεριστική εργασία στα πλαίσια μιας εληθινής σχολής ας βρει μια ομάδα Γκουρτζίεφ!
Δεν συνεχίζω αυτό το διάλογο. Δεν έχει νόημα.
Πάντοτε σε έναν υγιή διάλογο, ο καθένας – ορθά – εκφράζει τις απόψεις και πεποιθήσεις του και με επιχειρήματα επί αυτών, προσπαθεί να πείσει περί του ορθού και των αληθειών των. Επιχείρημα όμως του τύπου, «δεν γνωρίζεις», «δεν αντιλαμβάνεσαι», «δεν έχεις καταλάβει» κλπ, ΔΕΝ είναι επιχειρήματα και ως εκ τούτου, παύει κάθε ουσιαστική έννοια ορθού διαλόγου.
Ας μην λησμονούμε επίσης ότι, σε έναν υγιή διάλογο, ΚΑΘΕ άποψη από ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ και αν προέρχεται, έχει την ίδια βαρύτητα, καθότι σε έναν τέτοιο διάλογο, αυθεντίες και θεοπνευστίες δεν έχουν θέση.
Μπαίνοντας όμως σε πειρασμό να ασκήσουμε κριτική στο σύστημα του Γκουρτζίεφ (πιθανόν σε κάποιους να φαινόμαστε βλάσφημοι και βέβηλοι), όπως κάνουμε σε κάθε δημόσια διδασκαλία και σύστημα, ανεξάρτητα αν είμαστε διακείμενοι θετικά, ουδέτερα ή αρνητικά, γυρίζουμε πίσω στον χρόνο που πρωτοξεκίνησε ο Γκουρτζίεφ και τον παρακολουθούμε πως στο διάβα του χρόνου ξεδίπλωσε το σύστημά του.
Μπαίνοντας σε μια τέτοια διαδικασία, αναδύονται βασανιστικά κάποια έντονα ερωτήματα.
1. Ποια η σχέση του Γκουρτζίεφ με τον Στάλιν και τον Χίτλερ;
2. Σχετίζεται άραγε η «Εργασία» του Γκουρτζίεφ με την «Εργασία» στα Κολχόζ και Σοβχόζ;
3. Σχετίζεται άραγε η «Εργασία» με το «Αρμπάιτ» του Γ΄Ράιχ;
4. Τι είδους νοοτροπία αναπτύσσεται σε σχέση με την ελευθερία του ατόμου και την πειθάρχησή του;
5. Ποια η στάση του Γκουρτζίεφ απέναντι στους μαθητές και μαθήτριές του και ποια η συμπεριφορά του;
6. Τι από όσα δίδασκε ο «Δάσκαλος» Γκουρτζίεφ, τηρούσε ο ίδιος;
7. Καταφέρνει πράγματι η «Εργασία» του συστήματος Γκουρτζίεφ να οδηγήσει σε αυτοέλεγχο ή είναι μια πλάνη, όπως απέδειξε η μανία του ίδιου του Γκουρτζίεφ με την ταχύτητα της οδήγησης αυτοκινήτων και με το σοβαρό ατύχημα που υπέστη;
8. Ήταν ο Γκουρτζίεφ ένας μυημένος «Δάσκαλος» ή ήταν ο καταφερτζής εμποράκος που έδρασε σαν ένας κοινός καιροσκόπος, πολυσυλλεκτικός αλλά επιφανειακός και ημιμαθής διαφόρων εσωτερικών τεχνικών;
9. Επιδρούσε ο Γκουρτζίεφ κυριαρχικά πάνω στους μαθητές του και χρησιμοποιούσε μεθόδους μη αποδεκτές για επηρεασμό της βούλησής των;
10. Ποια η σχέση του με το Γ΄Ράιχ στα χρόνια του πολέμου και της κατοχής της Γαλλίας;
11. Μπορεί να οδηγήσει η «Εργασία» του Γκουρτζίεφ στην ουσία των «4 δωματίων» ή πακτώνει και καλουπώνει τους μαθητές, μετατρέποντάς του σε «ντουβάρια» των «δωματίων», εγκλωβίζοντας ουσιαστικά την πραγματική ουσία της οποία εμποδίζουν την ροή της;
12. Ποια η σχέση της «Εργασίας» του συστήματος του Γκουρτζίεφ με την «Εργασία» του Β’ βαθμού στο σύστημα του Τεκτονισμού και εν γένει με την «Εργασία» στον εαυτό;
13. Ποια η θέση του Γκουρτζίεφ για τον Οραματισμό και την Φαντασία και τι απόψεις προήγαγε για την τεχνική του ενεργητικού οραματισμού που παρουσίασε ο Γιουνγκ ως το απαραίτητο εργαλείο για την «Εσωτερική Εργασία»;
Είναι ερωτήματα που η διερεύνησή τους θα φέρει τον αναζητητή πιο κοντά στην εποπτεία και αντίληψη επί του Γκουρτζιεφικού συστήματος και των επιπτώσεών του πάνω στον σημερινό άνθρωπο, καθώς και των συνεπειών του στα άτομα και στην κοινωνία. Είναι μία κριτική ουσιαστικά μέσα από δεκατρία ερωτήματα, αποφεύγοντας όμως την κατάκριση.
‘Ερρωσθε και ευδαιμονείτε….