Είμαι πεπεισμένη πως αυτό που χαρακτηρίζει το γνήσιο επιστήμονα είναι η ταπεινότητα: ποτέ δεν θα υποστηρίξει ότι κατέχει την απόλυτη αλήθεια και παραθέτει με προσοχή τις γνώμες των άλλων ακόμη κι αν διαφωνεί, με σκοπό να υπογραμμίσει τη δική του μικρή συμβολή στην έρευνα. Στην τελική ανάλυση γνωρίζει και ο ίδιος ότι ποτέ δεν θα καταφέρει ακόμη και με την πιο επισταμένη μελέτη των πηγών να αποκαταστήσει πλήρως την ιστορική πραγματικότητα.
Σε ένα άρθρο μας για τον Καρλ Πόππερ στο
http://www.amra.gr/forum/index.php/topic,1018.0.html, είχαμε συμπεριλάβει τις αντιλήψεις των "σοφών" της αρχαιότητας περί αληθείας.
«Οι θεοί δεν αποκάλυψαν από την αρχή σε μας όλα τα πράγματα. Όμως με το πέρασμα του χρόνου, μπορούμε να μάθουμε αναζητώντας και να γνωρίσουμε καλύτερα τα πράγματα… Αυτά τα πράγματα, μοιάζουν, υποθέτουμε, με την αλήθεια. Αλλά όσο για την βέβαιη αλήθεια, κανένας άνθρωπος δεν την έχει γνωρίσει, ούτε θα την γνωρίσει, ούτε για τους θεούς, ούτε για όλα τα άλλα που μιλάω. Ακόμα και κατά τύχη αν επρόκειτο κάποιος να πει την τελική αλήθεια, δεν θα το ήξερε ούτε ο ίδιος. Γιατί όλα όσα πρεσβεύουμε, δεν είναι παρά ένα δίχτυ υφασμένο από εικασίες».
ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ
«Στην πραγματικότητα όμως, δεν γνωρίζουμε τίποτα με το να το έχουμε δει. Γιατί η αλήθεια είναι βαθιά κρυμμένη».
ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ
«Δεν είναι στην φύση και τον χαρακτήρα του ανθρώπου να κατέχει αληθινή γνώση, μολονότι είναι στην θεία φύση». «Αυτός που δεν προσμένει το απρόσμενο, δεν θα το ερευνήσει ποτέ. Θα παραμείνει για τον ίδιον, ανεξερεύνητο και απρόσιτο».
ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ Είναι αληθές ότι η πλήρης αποκατάσταση της ιστορικής πραγματικότητας είναι αδύνατη, καθότι η πλήρης αναπαράσταση της παρελθοντικής πραγματικότητας απαιτεί το σύνολο των στοιχείων που την απαρτίζουν, γεγονός φυσικά αδύνατο, γιατί όπως σωστά επισημάνθηκε από την magna mater, έχουμε απωλέσει οριστικά κάποια κομμάτια. Με τα λίγα ευρήματα που ανασύραμε από την ιστορική λήθη, κάνουμε απόπειρες να αναπαραστήσουμε το οικοδόμημα της ιστορίας. Αν τα ευρήματα είναι σε ικανοποιητικό αριθμό και παράλληλα προέρχονται από όλες τις πλευρές του οικοδομήματος που προσπαθούμε να αναστηλώσουμε, τότε έχουμε πολύ μεγάλη πιθανότητα να δούμε την μορφή του σαν ολότητα, παρότι θα αγνοούμε πάμπολλες λεπτομέρειες.
Είναι προφανές βέβαια ότι, με ελάχιστα και αποσπασματικά στοιχεία δεν δύναται να μιλάμε για αναπαράσταση του συνόλου, πόσο μάλιστα να επαιρόμαστε για την αλήθεια. Σε μια τέτοια περίπτωση, όλο το σκηνικό θυμίζει την ωραία παραβολή του Τζελαλεντίν Ρουμί για την νυχτερινή ψηλάφηση από τρεις φίλους ενός ελέφαντα, που άλλος είχει ψηλαφήσει το πόδι, άλλος το αυτί του και άλλος την προβοσκίδα, με αποτέλεσμα την τραγελαφική αναπαράσταση που έκανε στην συνέχεια ο καθένας τους στην προσπάθεια να περιγράψει τον ζώο που είχε ψηλαφήσει.
Βλέπουμε λοιπόν ότι έχουμε δύο τουλάχιστον τρόπους αναπαράστασης της ιστορικής πραγματικότητας. Είναι προφανές ότι μια θεωρία που στερείται ευρημάτων - τεκμηρίων ή στηρίζεται σε ελάχιστα τεκμήρια για να υποστηρίξει τις αξιώσεις της, αντιμετωπίζεται αντίστοιχα και της αποδίδεται ελάχιστη σημασία. Όταν ένας ικανός αριθμός ευρήμάτων μας πληροφορεί για την μορφή του οικοδομήματος, σίγουρα δεν μπορούμε να πάρουμε στα σοβαρά την αξίωση κάποιου που ισχυρίζεται ότι το οικοδόμημα ήταν πήλινο - κόκκινο, αναφερόμενος σε ένα κεραμίδι που πραγματικά ανήκει στο οικοδόμημα. Είναι προφανές λοιπόν ότι απόψεις και θεωρίες που στηρίζονται σε θεόπνευστες αποκαλύψεις ή σε ανύπαρκτα υποθετικά κρυφά κείμενα, να απορρίπτονται από την επιστημονική σκέψη και μελέτη ως ανυπόστατα, αντιεπιστημονικά και παράλογα. Η αντικειμενική έρευνα, είναι ευήκοη σε κάθε διαφορετική άποψη και γνώμη, εφόσον βέβαια αυτή ακολουθεί στοιχειωδώς τους κανόνες του ορθού λόγου, αλλά από την άλλη δεν έχει την υποχρέωση να αναλίσκεται με την γραφική μυθομανία κάθε ακραίου παραλογιζόμενου και αυθυποβλημμένου.
Η επιστήμη, η αληθινή επιστήμη, έχει δικαίωμα να μάχεται για μια θεωρία της, έχει καθήκον να την παραθέτει στην ενδελεχή σκληρή κριτική και αμφισβήτηση και τέλος έχει υποχρέωση να την αναθεωρεί κάθε φορά που νέα στοιχεία προσκρούουν στο κατεστημένο θεωρητικό οικοδόμημα. Υπάρχουν όμως και αποδεδειγμένες θέσεις, τις οποίες ο κάθε μελετητής - ερευνητής είναι υποχρεωμένος να λαμβάνει υπόψη του και το κυριώτερο, υπάρχουν αναμφισβήτητοι κανόνες έρευνας που καλείται ο κάθε ένας που φιλοδοξεί να παρουσιάσει μιαν επιστημονική εργασία, να τηρεί. Και ο κυριώτερος, αναμφισβήτητος και απόλυτος κανόνας, είναι η Λογική συνέπεια που απαιτείται να διακρίνει τον κάθε συλλογισμό και ο ορθός Λόγος που απαιτείται να κοσμεί το κάθε συμπέρασμα. Είναι αυτά τα στοιχεία που οι πραγματικοί Ροδόσταυροι, όπως ο Μπέικον και ο Φλουντ την αυγή του 17ου αιώνα, επανέφεραν από τον Αυθεντικό Ροδοσταυρισμό και κατέστησαν θεμέλια για την επίτευξη της λαμπρής συνέχειας της επιστήμης -εσωτερικής και εξωτερικής - της Δυτικής σκέψης ως κληρονόμου της Ελληνικής κληρονομιάς.
Υπάρχει όμως ένα σημείο από την αξιόλογη παράθεση - συμβολή στην αναζήτηση της αλήθειας της magna mater- που με βρίσκει κάθετα ενάντιο. Η θέση ότι τον γνήσιο επιστήμονα, τον "σοφό" για τον κόσμο, πρέπει να τον χαρακτηρίζει η ταπεινότητα. Ο Σωκράτης, για το μόνο που δεν χαρακτηρίστηκε ήταν για την "ταπεινότητά" του. Η προσποιητή του άγνοια σε συνάρτηση με την επανάληψη, με δήθεν αφέλεια, της ετυμηγορίας του Μαντείου των Δελφών για τον Σοφώτερο όλων που βέβαια ήταν ο ίδιος ο Σωκράτης, παράλληλα με την ενοχλητική κριτική του και την εριστική απογύμνωση του δήθεν γνώστη συνομιλητή του, δημιούργησε τεράστιο αριθμό εχθρών που ίσως ήταν και η πραγματική αιτία της καταδίκης του. Ο "εξυπνάκιας" Σωκράτης, μόνο "ταπεινός" δεν ήταν, όπως φυσικά και ο έτερος μεγάλος σοφός άνδρας, ο Εφέσιος Ηράκλειτος, ο οποίος δεν έχανε ευκαιρία να επικρίνει, όχι μόνο την ανοησία του όχλου των συμπατριωτών του, αλλά να κατακρίνει δημόσια μορφές κοινά αποδεκτές ως αυθεντίες, όπως τον Πυθαγόρα, τον Ησίοδο, τον Όμηρο κλπ.
Ένας από τους πιο σοβαρούς λόγους για την επίτευξη αυτού του μεγαλειώδους γεγονότος που η ιστορία έχει καταγράψει ως Ελληνικό θαύμα, ήταν η στάση που είχε ο Ελληνισμός για την Δόξα. Ήταν δικαίως το πρώτιστο ιδανικό που υποκινούσε τον κάθε Έλληνα στην επίτευξη αθανάτων έργων, αξεπέραστων ηρωικών δράσεων, ανεπανάληπτων ανδραγαθιών. Η Δόξα που αποκτούσε επ' αρετή ο κάθε πολίτης, ήταν η κινητήριος δύναμη και το ιδανικό για συνεχή άμιλλα που ώθησε σε τόσο ψηλά επίπεδα τα ανθρώπινα επιτεύγματα του Ελληνισμού. Ώσπου ενέσκυψε η πανδημία του ιουδαιοχριστιανισμού και ανέστειλε κάθε πρόοδο και εξέλιξη της ανθρωπότητας, προάγοντας την μετριότητα και την υποκρισία, τον φαρισσαϊσμό της δήθεν ταπεινότητας.
Όχι, ο αυθεντικός πανθεϊσμός προάγει τις ίδιες τις επιταγές της Μητέρας Φύσης, η οποία ωθεί το κάθε τέκνο της σε ηρωισμούς, ώστε να ξεπεράσει κάθε περιορισμό, κάθε όριο, κάθε εμπόδιο στον ηρωικό δρόμο της θέωσης. Για τoν Αυθεντικό Ροδοσταυρισμό, για την Αυθεντική Πανθεϊστική σκέψη, για την Αυθεντική Ελληνική κοσμοαντίληψη, ο άνθρωπος δεν είναι μια κακόμοιρη φιγούρα που μερονυκτίς οφείλει να παρακαλάει να τον λυπηθούνε, δεν είναι το έρμαιο πειραματόζωο στα παιχνίδια των θεών αλλά ο ίδιος ο Υιός του Ουρανού και της Γης, παιδί βέβαια ακόμα, ο περήφανος βασιλιάς αυτού του κόσμου που οφείλει να θυμάται την θεία καταγωγή του και αμιλλώμενος και δια βίου αγωνιζόμενος να προσπαθεί αενάως να ανελιχθεί στην κορυφή, να φθάσει στην θέση για την οποία είναι γεννημένος, να κατακτήσει την λαμπρότητα της δόξας η οποία αποτελεί το ανεκτίμητο έπαθλο στον αγώνα που λέγεται Ζωή.
Ο Αυθεντικός Ροδοσταυρισμός αναζητά αυθεντίες, μόνο και μόνο για να αποκαλύψει τους δογματικούς των παραλογισμούς, αναζητά Διδασκάλους, μόνο και μόνο για να τους επιδεικνύει ως παραδείγματα και ως στάδια που οφείλει ο καθένας να ξεπεράσει, αναζητά σοφούς ως την μέγιστη πρόκληση που αιτείται από τον καθένα, επιτελώντας τον ατομικό του άθλο, να φτάσει και να υπερβεί. Ο Αυθεντικός Ροδόσταυρος δεν κρύβεται. Δέχεται τις προκλήσεις και προκαλεί και ο ίδιος σε αγώνα, γνωρίζοντας ότι ο διαρκής αγώνας είνα αυτός που θα επιφέρει το μεγάλο έπαθλο, για το οποίο είναι γεννημένος πριν από τον χρόνο. Ο Αυθεντικός Ροδόσταυρος, αποδέχεται με θάρρος τον κάθε άθλο και στην επιτέλεσή του αποδέχεται με ευθύτητα το έπαθλο, το στεφάνι της Δόξας.