Ένας κόσμος που αλλάζει
Οι καιροί των γρήγορων αλλαγών απαιτούν ένα ηρωικό πνεύμα. Ο Ρόμπερτ Κουίν, σύμβουλος διοίκησης και καθηγητής οικονομικών, περιγράφοντας μια γρήγορα μεταβαλλόμενη παγκόσμια οικονομία, συμπεραίνει ότι οι οργανισμοί σήμερα πρέπει να μάθουν να κινούνται σε άγνωστο έδαφος, επινοώντας από την αρχή τους εαυτούς τους. Σημειώνει ότι κάτι τέτοιο "μπορεί να είναι μια τρομαχτική εμπειρία, με την πιθανότητα της αποτυχίας ή του θανάτου να είναι μάλλον μια πραγματικότητα παρά ένα σχήμα λόγου". Οι οργανισμοί δεν μπορούν να κάνουν αυτό το ηρωικό ταξίδι χωρίς τα άτομα που τους απαρτίζουν να πράξουν το ίδιο, γιατί υπάρχει", όπως λέει ο Κουίν, "ένας σημαντικός συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη βαθιά αλλαγή σε προσωπικό επίπεδο και τη βαθιά αλλαγή σε οργανωτικό επίπεδο".1
Η συντέλεση μιας βαθιάς προσωπικής αλλαγής, συνεχίζει, σημαίνει την ανάπτυξη "ενός καινούργιου προτύπου, ενός καινούργιου εαυτού, περισσότερο ευθυγραμμισμένου με τις σημερινές πραγματικότητες". 'Ατομα και οργανισμοί δεν μπορούν να πετύχουν, εκτός και αν προθυμοποιηθούν να ξεκινήσουν το ηρωικό ταξίδι - μια ιστορία ατομικής και ομαδικής μεταμόρφωσης. Αυτό απαιτεί από εμάς, σύμφωνα με τα λόγια του Quinn να "βαδίσουμε πέρα από τα παλιά παραδείγματα" και να "σκεφτούμε διαφορετικά". Στο ταξίδι ανακαλύπτουμε εκ νέου τον εαυτό μας, ώστε να "ευθυγραμμιστούμε ξανά με τον περιβάλλοντα χώρο".
Πηγαίνοντάς μας στις βαθιές εσοχές της ψυχής μας, το ηρωικό ταξίδι μας δίνει τη δυνατότητα να προσαρμοστούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει, χωρίς να γίνουμε χαμαιλέοντες. Αντίθετα, προχωράμε για να βρούμε μια γνήσια απάντηση στις προκλήσεις που αντικρίζουμε. Και κάτι τέτοιο αυξάνει τη γνησιότητα του χαρακτήρα μας.
Ο ηρωισμός σήμερα απαιτεί μια νέα συνειδητότητα, πράγμα που σημαίνει ότι στην ουσία υποχρεωνόμαστε να από-προγραμματιστούμε, σβήνοντας αρνητικά και αναχρονιστικά σενάρια. Αυτός είναι ο λόγος, για παράδειγμα, που ο αποδομισμός υπήρξε πρόσφατα τόσο δημοφιλής στα πανεπιστήμια, ο λόγος για τον οποίο εκατομμύρια άνθρωποι είναι σε ομάδες θεραπείας και ανάρρωσης προσπαθώντας να απελευθερωθούν από τα αρνητικά μηνύματα που έχουν δεχτεί από τους γονείς τους, ο λόγος για τον οποίο οι γυναίκες και οι φυλετικές μειονότητες πρέπει να δουλέψουν τόσο σκληρά για να απαλλαχθούν από τις εσωτερικευμένες σεξιστικές και ρατσιστικές αντιλήψεις, και το γιατί οι άντρες αρχίζουν να αρνούνται να πάνε στον πόλεμο, εργάζονται υπερβολικά σε σημείο που οδηγεί σε πρόωρο θάνατο ή παριστάνουν ότι δεν έχουν ευάλωτα συναισθήματα. Εξηγεί το γιατί η νεολαία χρειάζεται πειρισσότερο χρόνο για να φτάσει στην ωριμότητα από ότι οι προηγούμενες γενιές. Όχι μόνο χρειάζεται χρόνο για να αναπτύξει την τεχνολογική εξειδίκευση και τις επικοινωνιακές δεξιότητες που απαιτούνται σε ένα απαιτητικό οικονομικό κλίμα, αλλά και γιατί αναγνωρίζει ότι τόσα πολλά στον κόσμο δεν λειτουργούν. Παίρνει χρόνο η μετάβαση από την αποξένωση στις ηρωικές επιδόσεις.
Καθώς απομακρυνόμαστε από ξεπερασμένες συνήθειες και παραδόσεις, υπάρχει ο πειρασμός να δούμε τους εαυτούς μας ως θύματα και όχι σαν ήρωες, ιδιαίτερα αν έχουμε συνειδητά ή ασυνείδητα την αίσθηση ότι δικαιούμαστε κάποια πράγματα. Αν δεν προερχόμαστε από μια υγιή οικογένεια, αν υπάρχουν λίγες δουλειές στο πεδίο δραστηριοτήτων μας ή αν φοβόμαστε ότι δε θα ξεπεράσουμε το βιοτικό επίπεδο των γονιών μας, το ηθικό μας πέφτει και η ηττοπάθεια μπορεί να κυριαρχήσει. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι ήρωες των μύθων και των θρύλων σχεδόν ποτέ δεν έχουν τέλειους γονείες ή τέλειες ζωές. Σκέψου για παράδειγμα τον Οιδίποδα, πως ως μωρό εγκαταλείφθηκε για να πεθάνει στην άκρη του λόφου, ή τον 'Ολιβερ Τουίστ που μεγάλωσε σε ένα κτηνώδες ορφανοτροφείο. Ακόμα και ο Ιησούς της Ναζαρέτ γεννήθηκε ταπεινά σε ένα παχνί.
Οι ήρωες έχουν το σεβασμό που προέρχεται από την προσωπική υπευθυνότητα, αλλά έχουν ελάχιστη ή καθόλου αίσθηση ότι δικαιούνται πράγματα. Για να διεκδικήσουμε τον ήρωα μέσα μας, θα πρέπει να απαλλαχθούμε από την αντίληψη του θύματος στην περίπτωση που δεν έχουμε τους τέλειους γονείς ή την τέλεια εργασία, την τέλεια κυβέρνηση ή τον ατέλειωτο πλούτο. Η ίδια η φύση του ηρωισμού απαιτεί να αντικρίσουμε κατάματα το δράκο, όχι να καθόμαστε να παραπονούμαστε ότι υπάρχουν δράκοι και κάποιος θα έπρεπε να κάνει κάτι για αυτούς. Ποτέ δεν ήταν, και αναμφίβολα δε θα είναι ποτέ, δημοφιλές ή εύκολο να προκαλέσεις τον "Εξουσιαστή, το φύλακα του παρελθόντος".
Στην πραγματικότητα, το ηρωικό κομμάτι μέσα μας δεν ενδιαφέρεται για το ότι ο κόσμος δεν είναι τέλειος. Αυτό το κομμάτι δε ζει για την άνεση, προτιμά μια καλή περιπέτεια. Ο βασιλιάς Αρθούρος στις ιστορίες του Κάμελοτ το απεικονίζει έξοχα. Σε μια από αυτές, μόλις οι ιππότες και οι κυρίες κάθονται να γευματίσουν, ο Αρθούρος δηλώνει ότι δεν μπορούν ακόμα να φάνε: δεν είχαν καμία περιπέτεια εκείνη τη μέρα. Έτσι άρχισαν να ψάχνουν για μια περιπέτεια.
Η Box-Car Bertha, στο βιβλίο Sister of the Road εμφανίζει ένα πνεύμα που ταιριάζει με εκείνο του βασιλιά Αρθούρου. Στο τέλος της αυτοβιογραφίας της, η Μπέρθα ανατρέχει στη ζωή της, η οποία συμπεριλάμβανε την εγκατάλειψη από τη μητέρα της σε πολύ νεαρή ηλικία, την αποκτηνωτική απασχόλησή της ως πόρνη (με αποκορύφωμα την περίπτωση της σύφιλης) και την εμπειρία της απελπισίας, όταν ένας εραστής της κρεμάστηκε και ένας άλλος παρασύρθηκε από αμαξοστοιχία. Διακηρύσσει: "Από ότι πάλεψα να μάθω ανακάλυψα ότι είχα ήδη επιζήσει. Είχα πετύχει το στόχο μου - ότι ξεκίνησα στη ζωή να κάνω, το ολοκλήρωσα. Θέλησα να μάθω πως είναι να' σαι περιφερόμενη αλήτισσα, ριζοσπάστρια, πόρνη, κλέφτρα, μεταρρυθμίστρια, κοινωνική λειτουργός και επαναστάτρια. Τώρα που ξέρω, ριγώ. Ναι, για μένα όλα άξιζαν τον κόπο. Δεν υπήρχαν τραγωδίες στη ζωή μου. Ναι, οι προσευχές μου απαντήθηκαν". Παρόλο που παραδέχομαι ότι δε θα ήθελα η κόρη μου ή ο γιος μου να υιοθετήσουν το στύλ της ζωής της, νομίζω ότι όλοι μπορούμε να ωφεληθούμε από τη στάση της. Η Μπέρθα παίρνει την ευθύνη για τις επιλογές της και είναι ευγνώμων για το δώρο της ζωής της.
Πολλοί άνθρωποι συμμερίζονται τη λανθασμένη ιδέα ότι ηρωισμός σημαίνει να υποφέρεις και να παλεύεις για να υπερισχύσεις. Το θέμα όμως είναι ότι οι περισσότεροι ανάμεσά μας θα βιώσουν την αντιξοότητα, είτε επικαλεστούν την ηρωική δυνατότητα μέσα τους είτε όχι. Και επιπλέον, αν αποφύγουμε τα ταξίδια μας, είναι πιθανόν η πλήξη και η κενότητα να μας συντροφεύουν. Δεν είναι τόσο πολύ ότι αρχίζουμε τα ταξίδια για να πετύχουμε την ευτυχία. Είναι περισσότερο ότι, όταν ακολουθούμε την αληθινή μας ευδαιμονία, τα ταξίδια μας είναι ο θησαυρός μας. Η μυστικίστρια Annie Dillard, στο Pilgrim at Tinker Creek, συμπεραίνει ότι η ζωή "είναι συχνά ανάλγητη, αλλά πάντοτε όμορφη, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να είμαστε εκεί". Φαντάζεται "την ύστατη προσευχή ενός ετοιμοθάνατου όχι σαν "παρακαλώ" αλλά σαν "ευχαριστώ", σαν του καλεσμένου που ευχαριστεί τους οικοδεσπότες στην πόρτα". "Το σύμπαν" εξηγεί, "δεν φτιάχτηκε σαν αστεϊσμός, αλλά με μια αγέλαστη, ασύλληπτη σοβαρότητα. Από μια δύναμη ανεξιχνίαστα κρυφή, ιερεή και γοργή. Δεν υπάρχει τίποτα που να μπορείς να κάνεις, μπορείς να την αγνοήσεις, ή να τη δεις". Το αναδυόμενο ηρωικό ιδανικό δε βλέπει τη ζωή σαν μια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί με επιτυχία, αλλά σαν ένα δώρο που θα πρέπει να αποδεχτούμε.
_________________________________
1σε συλλογικό επίπεδο