Στο άκουσμα της λέξης "Σαμανισμός" ή "Βουντού" ή "Ανιμισμός", ίσως το πρώτο που έρχεται στο νου είναι η εικόνα του "Μάγου" να χορεύει σε έναν ξέφρενο ρυθμό ακολουθούμενος σταδιακά και απο άλλους. Η έντονη Μουσική (συνήθως κύμβαλα, τύμπανα και "συριχτοί ήχοι" πχ γκάιντα), οι (πότε ρυθμικές και πότε μη) κραυγές της ομήγυρης, το σκοτάδι και οι φωτιές, ενίοτε το αλκοόλ ή τα παραισθησιογόνα δημιουργούν μια κατάσταση που σταδιακά οδηγεί σε μια "έκσταση".
Ανάλογες καταστάσεις συναντάμε και στις Διονυσιακές λατρείες φυσικά. Οι ξέφρενη συμπεριφορά των Μαινάδων έμεινε παροιμιώδης.
Πλην του ότι, στα εκεί Δρώμενα, προστίθονταν και το "στοιχείο του αίματος".
Η "κίνηση", ο "χορός", η "μουσική" (και γενικότερα οι "ήχοι"), η "(θεατρική) αναπαράσταση" ήταν πάντα στοιχεία που χρησιμοποιούνταν εντονότατα για να επιφέρουν «εσωτερικές μεταστοιχειώσεις» στον άνθρωπο.
Στις αφηγήσεις του Καστανέντα, ο Μάγος Σακατέκα προκαλεί ισχυρότατα «Εσωτερικά Αποτελέσματα» στους άλλους χρησιμοποιώντας τον χορό του.
Σε κάποιες φυλές της Ινδονησίας, οι Μάγισσες χορεύοντας κάνουν τους γύρω τους να τις αντιλαμβάνονται λες και τους μιλάνε στην γλώσσα τους. Με τον χορό τους περιγράφουν απίστευτης λεπτομέρειας πράγματα. Σαν μια υψηλότατου βαθμού παντομίμα. Μόνο που είναι τόσο εξελιγμένη που είναι σαν να μιλάει απ’ ευθείας στο νου του Δέκτη.
Παρεμπιπτόντως, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και την γνωστή μας «Παντομίμα». Ένας καλός ηθοποιός – χειριστής της, μπορεί να «πει» πολλά πολλά πράγματα μέσα από αυτήν.
Και όσο πιο πολύ «βιώσει» τον «ρόλο» του, τόσο πιο «πολλά θα πει».
Εκεί ακριβώς πατάνε όσες Μυστικές Παραδόσεις χρησιμοποιούν το «θεατρικό Δρώμενο» για να «προσεγγίσουν τη Γνώση». Εκεί πλέον, το «Θεατρικό Δρώμενο» μετονομάζεται σε «Τελετουργικό Τυπικό».
Η «Κίνηση», τα «χρώματα», οι «Ήχοι», οι «Διάλογοι», τα «αρώματα» και τα «θυμιάματα», ενίοτε η «Μουσική», το «επιβλητικό περιβάλλον» , τα «Σύμβολα» και τα «Στημένα Ξαφνικά Γεγονότα» δημιουργούν συνθήκες που βοηθούν την «Μετατροπή της Συνειδητότητας του Ατόμου».
Είναι αξιοθαύμαστο πόσο «επιρρεπής» είναι ο Ψυχισμός του Ανθρώπου σε αυτά τα «Εξωτερικά Δρώμενα».
Και πόσο εύκολα «δύναται να κατευθυνθεί προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις». Ανάλογα τα «Δρώμενα».
Αυτή τη «Συνθήκη Σχέσεων» γνωρίζει ο Εσωτεριστής και την χρησιμοποιεί αιώνες τώρα προσπαθώντας να την κάνει «εργαλείο» του.
Αυτή τη «Συνθήκη Σχέσεων» δυστυχώς, γνωρίζει και η Βιομηχανία Διασκέδασης και φροντίζει για το ακριβώς αντίθετο.
Δημιουργεί «άθλια υποπροιόντα» (πχ μουσική, κινηματογράφος, κλπ) που στοχεύουν στα κατώτερα ένστικτα του ανθρώπου (πχ βία, σεξ, κλπ).
Έτσι, τα πάντα γύρω μας είναι πλημμυρισμένα από «Δρώμενα» κατώτερης «δονητικότητας» και «δημιουργικότητας».
Και η προσπάθεια του Εσωτεριστή φυσικά είναι πως θα πλαισιώσει την ζωή του από «Θετικά, Δημιουργικά Δρώμενα».
Μέσα σε όλα τα παραπάνω, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει και το Tai Chi Chuan. Το επονομαζόμενο "Ο Διαλογισμός στην Κίνηση".
Ή ακόμη και η "εν είδη Χορογραφίας" Σειρά Κινήσεων των Πολεμικών Τεχνών (πχ Κάτας) που σκοπό έχουν να συνδυάσουν την Κατάλληλη Εξωτερική Κίνηση με τον Κατάλληλο Ψυχισμό του Μαχητή. Ή καλύτερα μέσω της Εξωτερικής Κίνησης να "προκαλέσουν" Εσωτερικές Διεργασίες" και "Μεταστοιχειώσεις" στον εκπαιδευόμενο.