Ενδιαφέρον απόσπασμα απο το βιβλίο "Η Μεγάλη Απεσταλμένη", εκδ. Κέδρος, σ. 400, σχετικό με τις "Έντεχνες Βιωματικές Διαδικασίες" των Αρχαίων Μυστικών Στοών....
"....Οι κρίσεις και οι δοκιμασίες είναι αναπόφευκτες απο την ώρα που θα ελκυστεί κανείς μέσα στο μαγνητικό πεδίο της Ιεράς Γνώσης και αυτό φαίνεται να ισχύει όχι μόνο για τα άτομα, αλλά και για τις ομάδες και τις οργανώσεις.....
.....Γιατί αμφιβολίες και άθλιες υποψίες φαίνεται να ταλανίζουν κάθε υποψήφιο για τη Μαθητεία?
Φίλε μου στις Αποκρυφιστικές Στοές της Αρχαιότητας, ο Νεόφυτος υποβαλλόταν σε μια σειρά τρομακτικές δοκιμασίες της σταθερότητάς του, του θάρρους του και της νοημοσύνης του.
Με ψυχολογικές εντυπώσεις υποστηριζόμενες απο μηχανικά και χημικά μέσα, τον έκαναν να νομίζει πως πέφτει σε γκρεμούς, πως συνθλίβεται απο βράχους, πως περπατάει πάνω σε εναέριες αραχνοϋφαντες γέφυρες, πως περνάει μέσα απο φωτιά, πως πνίγεται σε νερό και πως δέχεται επίθεση άγριων θηρίων.
Αυτό ήταν μια ανάμνηση και ένα πρόγραμμα δανεισμένο απο τα αιγυπτιακά μυστήρια.....Αλλά σήμερα (σημ. αναφέρεται περίπου στο 1880) η διάδοση της επιστήμης έχει καταστήσει αυτές τις δοκιμασίες απαρχαιωμένες.
Ο Υποψήφιος τώρα δέχεται επιθέσεις αποκλειστικά στην ψυχολογική πλευρά της φύσης του....(σημ. "εγκατάλειψη του κλασσικού "πονάω-γνωρίζω" και "στροφή" προς την Διανοητική - Ψυχολογική "Μεθόδευση" που λέγαμε πριν άραγε?)
Η πορεία της "Δοκιμασίας" στην Ευρώπη και στην Ασία είναι αυτή της Ράτζα - Γιόγκα και τα αποτελέσματά της είναι να αναπτυχθεί κάθε σπέρμα Καλού και Κακού μέσα του....(να σημειωθεί πως "αυτά" δίνονται απο έναν απο τους "Διδασκάλους" που επικαλείται η Μπλαβάτσκι, στα πλαίσια των διδασκαλιών της Θεοσοφικής Εταιρείας και δεν είναι "γενικοί κανόνες προς ναυτιλομένους"....σίγουρα όμως υπάρχουν "κοινά στοιχεία" προς "σκέψη και προβληματισμό"...)
Ο κανόνας είναι άκαμπτος και κανένας δεν γλιτώνει, είτε γράψει ένα γράμμα σε μας, είτε διατυπώσει μια ισχυρή επιθυμία για απόκρυφη επικοινωνία και σχέση στις μυστικές σκέψεις της καρδιάς του.
Όπως η βροχή δεν μπορεί να γονιμοποιήσει τον βράχο, έτσι και η Απόκρυφη Διδασκαλία δεν έχει αποτέλεσμα στον μη δεκτικό νου....
Κι όπως το νερό αναπτύσσει τη ζέστη της καυστικής ασβέστου, έτσι και η διδασκαλία ανασκαλεύει κάθε δυνατότητα μέσα του, την οποία δεν υποπτεύεται.....
Η αναπόφευκτη δοκιμασία λοιπόν φέρνει στην επιφάνεια τα άξια και ανάξια μέλη μιας ομάδας ή τις άξιες και ανάξιες ιδιότητες ενός ατόμου......"