Προσεγγίζοντας κάπως πιο γενικά το ζήτημα του "θαύματος" (για το οποίο αξίζει να υπάρξει ξεχωριστό θέμα), ήθελα να σημειώσω πως στον χριστιανισμό, έχει χρησιμοποιηθεί τεχνιέντως το στοιχείο του "θαυμαστού" ως βασικός, αναγκαίος και εκ των ων ουκ άνευ παράγοντας διαμόρφωσης και συντήρησης του θρησκευτικού συναισθήματος.
Ο πιστός έχει ανάγκη από ένα θαύμα όχι για να αναγνωρίσει και να λατρέψει τον θεό του (την "υφή" του οποίου συστηματικά αγνοεί) αλλά για να λατρέψει το χάσμα μεταξύ αυτού και του θεού (του). Λατρεύει κι έχει ανάγκη να λατρέψει τη φαινομενική υποτέλειά του έναντι ενός θεού τον οποίο τοποθετεί μακριά του (δεν είναι ούτε ικανός, ούτε άξιος να "αγγίξει" τον θεό του).
Κάθε εκδήλωση θαύματος, η οποία αποτελεί μία ατελή σκέψη που συμπληρώνεται από τον παράγοντα "θεός", φέρνει πιο κοντά, ενδυναμώνει και δένει τον πιστό με το θρήσκευμά του. Είναι πραγματικά θαυμαστό (sic!) το φαινόμενο ότι ο πιστός και δη ο χριστιανός έχει ενσωματώσει το θαύμα στη θρησκευτικότητά του. Θεωρεί πως δεν μπορεί να υπάρξει εκδήλωση θρησκευτικότητας αν δεν εσωματώνει κάποιο θαύμα στα χαρακτηριστικά της.
Το ερώτημα λοιπόν είναι αν τελικά λατρεύουν κάποιοι έναν θεό από δέος προς αυτόν ή από γόνιμη και παραγωγική σχέση μαζί του. Η πίστη και η εκδήλωση της λατρείας στηρίζεται σε θέσφατα, αποκαλύψεις και παράλογα θαύματα ή σε έρευνα, ανακαλύψεις και πραγματική συναναστροφή (πλειοτροπικά) με τον θεό τους; Ποιό είναι άραγε το μέσο (επανα)προσέλκυσης ενός ανθρώπου όταν αυτός αδιαφορεί ή ακόμα και πλήττει από το τάδε θρησκευτικό σύστημα; Σίγουρα ένα θαύμα θα... έκανε το θαύμα του!
Ας μην ξεχνάμε ένα τελευταίο "θαύμα" που συνέβη πρόσφατα με το "σκήνωμα" του αγίου Βησαρρίωνος. Αν και θεωρητικά ήταν ένα ασήμαντο θαύμα μπροστά σε τόσα άλλα (για όσους δεν γνωρίζουν, το σώμα του βρέθηκε "ανέπαφο" κατόπιν έργων σε κάποιο ναό), εντούτοις υπήρξε μία χαρακτηριστική περίπτωση "έκτακτου διαγωνίσματος" για τους απανταχού εν Ελλάδι χριστιανούς. Ο χριστιανός δεν χρειάζεται έρευνες, πραγματογνωμοσύνες κλπ επιστημονικά για να χρίσει ως αληθές ένα περιστατικό. Αρκεί μία δήλωση ενός ιερέα και όλα παίρνουν το δρόμο τους.
Εκείνες τις ημέρες, γίναμε όλοι θεατές ενός θλιβερού γεγονότος όπου ορδές πιστών σενέρρεαν για να προσκυνήσουν το πτώμα ενός ανθρώπου που μέχρι τότε αγνοούσαν την ύπαρξή του. Το είδαν ως θεϊκό σημάδι και ως δοκιμασία από τον θεό για το αν είναι έτοιμοι να αποδείξουν και να υποστηρίξουν την πίστη τους. Εκατοντάδες αυτοκίνητα και λεωφορεία έφτασαν στην περιοχή, χιλιάδες κόσμου έτρεξε να προσκυνήσει το πτώμα του (άγνωστου μέχρι τότε) αγίου Βησαρρίωνα. Συζητήσεις επί συζητήσεων στα τηλεοπτικά κανάλια, αντιπαραθέσεις, απόψεις κάθε είδους, με τους παπάδες να δηλώνουν συγκινημένοι πως για ακόμη μία φορά ο θεός "άγγιξε" έναν δούλο του...
Φυσικά η συνέχεια είναι λίγο-πολύ γνωστή και το σκήνωμα να άρχισε να λιώνει αμέσως μόλις οι ιδανικές συνθήκες διατήρησής του άλλαξαν. Το λυπηρό της υπόθεσης δεν ήταν το ότι τελικά το πτώμα έλιωσε αλλά το ότι ουδείς πιστός διαμαρτυρήθηκε για την εξαπάτησή του από την επίσημη εκκλησία! Το σημειώνω αυτό γιατί κανένας εκ των εκπροσώπων της δεν βγήκε να δηλώσει πως πρώτα θα γίνουν οι απαραίτητες μελέτες στο πτώμα και μετά θα αποφανθούν αν επρόκειτο όντως για θαύμα, έτσι ώστε οι πιστοί να προσέλθουν να προσκυνήσουν.
Κανείς πιστός δεν ακούστηκε να λέει ότι εξαπατήθηκε! Κάποιοι ξόδεψαν αρκετά χρήματα για να έρθουν από μακρινές περιοχές αλλά εις μάτην, μιας και τελικά το θαυμαστό σκήνωμα αποδείχτηκε πως ήταν άλλο ένα κανονικό πτώμα...
Όλα αυτά τα σημειώνω για να καταδείξω πως ο πιστός ποτέ δεν τιμωρεί και πάντα συγχωρεί την όποια απάτη υφίσταται από την επίσημη εκκλησία σε τέτοια θέματα κι όλα αυτά από "φόβο θεού" (άλλη μία παρεξηγημένη έννοια). Πάνω σε αυτό το δοκιμασμένο ανά τους αιώνες σύστημα διασφάλισης της πίστης μέσω των θαυμάτων, έχει επιβιώσει τόσους αιώνες ο χριστιανισμός και αναφέρομαι ειδικά σε αυτή τη θρησκεία γιατί πουθενά αλλού δεν απαντάται σε τόση εμμονή το ζήτημα του θαύματος.
Θα ήμουν πολύ χαρούμενος αν έβλεπα πως ο πιστός δεν εμμένει στο ακατανόητο του θαύματος που οδηγεί απλώς σε ενδυνάμωση της πίστης του αλλά θα προχωρούσε και σε μία ενδελεχή μελέτη του κάθε φαινομένου που χαρακτηρίζεται ως "θαύμα". Πραγματικά δεν υπάρχει λόγος να γράφονται τόμοι επί τόμων για νέα θαύματα του Αγ. Ραφαήλ στη Μυτιλήνη (πάντω από 15-20 τόμοι) γιατί θεωρώ πως εθίζουν τον πιστό στη λατρεία του θαυμαστού, πλην όμως άγνωστου θεού κι όχι στη λατρεία ενός θεού απτού, κατανοητού με σαφείς οδούς επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τον πιστό. Ο πιστός έχει περισσότερη ανάγκη από το να "τρομάζει" από ένα θαύμα, παρά να το αξιοποιεί ως αιτία για να βρίσκει οδούς επικοινωνίας με τον θεό του. Ενώ λοιπόν ορίζει κάτι ως θαύμα, μένει εκεί, λατρεύει το θαύμα και δεν προχωρά στην ανάλυσή του.
Σε όλα αυτά, το Ροδοσταυρικό ιδεώδες αντιπροτείνει την έρευνα και την αναζήτηση της αλήθειας πίσω από το κάθετί ορίζεται ως (προσωρινά) άγνωστο και "θαυμαστό". Ο Ροδόσταυρος απορρίπτει το δέος προς κάθε φυσική εκδήλωση και προωθεί την έρευνα και ανάλυση όλων των φυσικών φαινομένων. Από τη στιγμή που κάθετί που εκδηλώνεται αποτελεί τμήμα του φυσικού μας κόσμου, είναι παράλογο να δηλώνουμε πως είναι "του θεού" και δεν μπορεί να αναλυθεί...
Σε αυτό το δρόμο θεωρώ πως κινείται και το σύστημα που προτείνει η ΑΜΡΑ, καθώς οι διδασκαλίες και τα γνωστικά αντικείμενα που πραγματεύεται δίνουν τα ικανά εφόδια προς ενδελεχή και πάνω απ' όλα καλοπροαίρετη έρευνα πάνω σε κάθετί που θα μπορούσε να οριστεί ως θαύμα. Ο αδελφός Ορφέας στην υπογραφή του δηλώνει "μέμνησο απιστείν" (να θυμάσαι να αμφιβάλεις) κι έχει απόλυτο δίκιο. Για τον ενεργό εσωτεριστή, για τον υγιώς σκεπτόμενο μυστικιστή δεν υπάρχουν ακατανόητα θαύματα, παρά μόνον φυσικές εκδηλώσεις που ακόμα δεν έχουν αναλυθεί και απομυθοποιηθεί. Το να αμφιβάλουμε μπροστά σε λυπηρές δηλώσεις περί θαυμάτων δεν αποτελεί αντίδραση αλλά υγιή και δίκαιη προσέγγιση απέναντι σε μία φυσική εκδήλωση την οποία έχουμε υποχρέωση να αναλύσουμε και να απομυθοποιήσουμε. Μόνον μέσω αυτής της οδού θα κάνουμε πράξη τη Ροδοσταυρική ιδιότητα και θα επαναφέρουμε τον άνθρωπο στο μορφωτικό-διανοητικό επίπεδο που του αξίζει...