Ένας ανήσυχος νους όπως ο εσωτεριστής, είναι αδύνατο να είναι τυπολάτρης και να σκύβει το κεφάλι του μπροστά σε θέσφατα. Αν γίνει αυτό, ο εσωτεριστής θα μετονομαστεί σε δογματικό.
Φυσικά, κάθε διδασκαλία περνάει από δύο εξετάσεις. Από τις προσωπικές, την επίδραση δηλαδή που κάθε διδασκαλία έχει επάνω μας αλλά και από τις κοσμικές, την επίδραση δηλαδή που έχει η διδασκαλία στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο όπου αυτή εφαρμόζεται.
Και στις δύο περιπτώσεις, θα έλεγα πως η εγκυρότητα και διαιώνιση μίας διδασκαλίας κρίνεται εκ του αποτελέσματος αυτής. Αν ο ενδιαφερόμενος ακολουθήσει πιστά και απαράβατα τα όσα ορίζει η διδασκαλία αλλά δεν δει έστω μακροπρόθεσμα κανένα αποτέλεσμα, τότε πιστεύω πως αυτή η διδασκαλία μπαίνει αυτόματα στο σακί της αναθεώρησης.
Μια διδασκαλία που δεν έχει αποτέλεσμα, μπορεί να γνωρίσει δύο εξελίξεις. Είτε να καταργηθεί, είτε να τροποποιηθεί, προσβλέποντας στη βελτίωσή της. Αν ταυτίσουμε μία διδασκαλία με έναν άνθρωπο, θα λέγαμε πως το δέον είναι να τροποποιηθεί η διδασκαλία και όχι να καταργηθεί. Πραγματικά πιστεύω πως καμία διδασκαλία δεν είναι τελείως άχρηστη, όπως επίσης δεν πιστεύω πως καμία διδασκαλία δεν είναι απόλυτα αποτελεσματική.
Φυσικά, όλα αυτά έχουν σχέση και με το που "σπέρνουμε" τη διδασκαλία. Αν ο ξενιστής έχει μέσα του το "μικρόβιο" της εξέλιξης, θα αγκαλιάσει τη διδασκαλία για να τη χρησιμοποιήσει ως μέσο αυτοβελτίωσης, ακόμα κι αν σημαίνει πως πρέπει να την τροποποιήσει. Από την άλλη πλευρά, αν η διδασκαλία ενσωματωθεί σε έναν παθητικό ξενιστή που από φόβο ή αδιαφορία δεν την περνά από εξετάσεις, τότε η τύχη της θα είναι κάτι που θα ταίραζε στην κρυονική τεχνολογία. Δηλαδή θα βάζαμε τη διδασκαλία στην "κατάψυξη" και θεωρώντας την ως θέσφατο, απλά θα τη διατηρούσαμε. Μήπως όμως κι εμείς, αν ακολουθήσουμε τη μέθοδο της κρυονικής δεν γίνουμε παρά κάτι παρόμοιο με αυτή τη διδασκαλία; Μήπως τελικά η τυφλή διατήρηση κάποιων διδασκαλιών μας ξεγελά και μένουμε πίσω στην εξέλιξή μας; Σίγουρα, για την ορθή διάκριση μίας "νεκρής" από μία αποτελεσματική διδασκαλία, απαιτούνται πολλά έτη εφαρμογής της αλλά και δίκαιο και αντικειμενικό μυαλό.
Φυσικά, σε όλα αυτά πρέπει να υπολογίζουμε και το "ειδικό βάρος" μίας διδασκαλίας. Δηλαδή, αν η σημασία της είναι επουσιώδης, η διατήρησή της δεν προκαλεί σοβαρές αρνητικές συνέπειες. Από την άλλη πλευρά, μια "δυνατή" διδασκαλία τίθεται διαρκώς επί του πιεστηρίου και επανεξετάζεται αδιαλείπτως. Είναι η μοίρα των δυνατών διδασκαλιών να χρειάζεται καθημερινά να αποδεικνύουν την αξία τους.
Στον εσωτερισμό, υπάρχει ο ρομαντικός δρόμος μιας διδασκαλίας που απλά μας φαίνεται όμορφη, υπάρχει όμως και ο δρόμος μιας διδασκαλίας που μας κεντρίζει ένα βαθύτερο ενδιαφέρον. Φυσικά, είναι αυτονόητο ποιά από τις δύο πρέπει να αξιολογήσουμε άμεσα.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε και την αρχαιοελληνική ρήση πως
πνεύμα που δεν εξελίσσεται, πεθαίνει. Φυσικά, υπάρχει κι εδώ η εφαρμογή αυτής της σοφής ρήσης