'Αρθρα Εσωτερισμού > Αρχαία Ελλάδα και Εσωτερισμός
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ
Rose:
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ 2010
promitheia@gmail.com
http://promitheia.wordpress.com/
Π ρ ο μ ή θ ε ι α 2010
18, 19 και 20 Ιουνίου
Εκδηλώσεις τιμής
προβολής και ανάδειξης
της ελληνικής θέασης του κόσμου
Συμπαράσταση στον Σωκράτη Χριστοδουλάρη
Πριν από λίγες μέρες το σπίτι του Σωκράτη Χριστοδουλάρη, μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής των Προμηθείων, δέχθηκε επίθεση εμπρησμού από άγνωστα μέχρι στιγμής ανθρωποειδή. Τεράστιες οι υλικές ζημίες αλλά και δολερό το ηθικό πλήγμα. Τα αποδεικτικά στοιχεία που καταμαρτυρούν εμπρησμό και τα οποία συνέλεξε η Πυροσβεστική Υπηρεσία, είναι εμφανέστατα.
Το σπίτι του Σωκράτη Χριστοδουλάρη στην Καμάριζα (αρχαία Μαρώνεια) Αττικής δεν αποτελεί μόνον το προσωπικό καταφύγιο ενός ανθρώπου, χώρος εξ’ ορισμού ιερός. Δεν είναι μόνο ο τόπος όπου μεγάλωσαν τα παιδιά του και όπου οι προσωπικές αναμνήσεις, τις οποίες τόσο βάναυσα τα ανθρωποειδή καταπάτησαν, είναι διάχυτες σε κάθε γωνιά. Το σπίτι του Σωκράτη Χριστοδουλάρη και ως σύνολο το κτήμα μέσα στο οποίο αυτό βρίσκεται, εκτός από όλα τα παραπάνω, αποτελεί ταυτόχρονα ένα μοναδικό σύμβολο για τον ελληνοπρεπή χώρο. Σύμβολο ελληνικής παιδείας, σύμβολο φιλοξενίας, σύμβολο ελληνικών εορτών, αναβίωσης αρχαιοελληνικών αναπαραστάσεων, αθλητικών, ποιητικών και θεατρικών δρώμενων, και εντέλει σύμβολο ενότητας.
Στο χώρο αυτό υπήρχαν εγκαταστάσεις φιλοξενίας παιδιών. Στο χώρο αυτό τελούνται εδώ και χρόνια τα «Απολλώνια» τον Μάιο καθώς και πρόσφατα οι γιορτές προς τιμή της Καθόδου της Περσεφόνης στα τέλη Οκτωβρίου. Στο χώρο αυτό, εδώ και πολλά χρόνια, προσφερόταν αρχοντική φιλοξενία από τον Σωκράτη Χριστοδουλάρη σε εκατοντάδες επισκέπτες, φίλους καθώς και σε ενδιαφερόμενους που επιθυμούσαν να γνωρίσουν τον ελληνοπρεπή χώρο. Στο χώρο αυτό έβρισκαν φιλοξενία και ευήκοα ώτα πολλές ιδέες και προβληματισμοί που στη συνέχεια έπαιρναν το δρόμο της υλικής εφαρμογής τους μέσα στην κοινωνία. Στο χώρο αυτό αναπτύσσονταν ένας εξαίρετος πνευματικός πυρήνας του ελληνισμού.
Ο Σωκράτης Χριστοδουλάρης, γιατρός οστεοπαθολόγος από τους λίγους που εφαρμόζουν την Ιπποκράτειο Ιατρική, έχει ιδρύσει την Λακωνική Αγωγή διδάσκοντας πρότυπα του αρχαίου ελληνικού ιδεώδους σε νεαρές ηλικίες. Έχει πλούσια κοινωνική και δημόσια δραστηριότητα με ιδιαίτερα μεγάλη προσφορά προσωπικού μόχθου, χρημάτων και υλικοτεχνικής υποδομής για την προώθηση των ελληνικών αξιών και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Εκτός αυτών, υπήρξε από τους πρωτεργάτες του θεσμού των Προμηθείων που μαζί με τον Τρύφωνα Ολύμπιο έθεσαν τις βάσεις για τις γιορτές αυτές του ελληνισμού, έχοντας ο ίδιος σταθερή παρουσία στις εκδηλώσεις επί 15 συναπτά έτη. Από το 2007 είναι μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής των Προμηθείων, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τη μεγαλύτερη γιορτή της ελληνικής κοσμοθεάσεως με την εφαρμογή πρωτότυπων ιδεών και προτάσεων, με την πάντα θετική προσωπικότητά του, με τον ενωτικό, δυναμικό και ήπιο χαρακτήρα που τον διέπει.
Ο Σωκράτης Χριστοδουλάρης αποτελεί μέλος της οικογένειάς μας, γι αυτό και έχουμε επιπλέον λόγο να είμαστε οργισμένοι γι αυτή την άνανδρη επίθεση σε βάρος του. Νοιώθουμε διπλά πληγωμένοι γιατί δεν χτύπησαν απλώς έναν άνθρωπο, αλλά πυρπόλησαν έναν χώρο που θεωρείται σύμβολο για όλους μας. Θέλουμε τα ανθρωποειδή που μετείχαν στην ενέργεια αυτή να συλληφθούν και να λογοδοτήσουν. Το αίσθημα δικαιοσύνης αλλά και το αίσθημα ασφάλειας που πρέπει να απολαμβάνει κάθε πολίτης, απαιτούν τη διαλεύκανση της υπόθεσης αυτής.
Οφείλουμε να κινητοποιήσουμε, ενωμένοι, όλα τα ψυχικά μας αποθέματα για να αντιμετωπίσουμε εκείνους που στοχοποιούν ανθρώπους έντιμους και δημιουργικούς. Μόνον η ενότητα και η ομοψυχία θα σταθούν εμπόδιο σε απροκάλυπτα εχθρικές ενέργειες που σκοπό έχουν να πλήξουν το ηθικό μας.
Ευχαριστούμε όλους τους φίλους που έσπευσαν από τις πρώτες κιόλας ώρες στα αποκαΐδια που είχαν απομείνει εκεί που μέχρι προχθές ήταν η κατοικία του φίλου και συνεργάτη μας, για να βοηθήσουν τον Σωκράτη Χριστοδουλάρη στον καθαρισμό του χώρου.
Σωκράτη είμαστε μαζί σου σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές.
2/6/2010
Επιτροπή Προμηθείων 2010
Ορφέας:
Το αναλυτικό πρόγραμμα των Προμηθείων, στο http://promitheia.wordpress.com/2010/06/11/programma2010/
Rose:
Τα Προμήθεια 2010 ολοκληρώθηκαν!
http://promitheia.wordpress.com/
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ 2010. Ο χαιρετισμός του Τρύφωνα Ολύμπιου
http://www.youtube.com/watch?v=szuBRRX5M8o&feature=related
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ 2010. Ο ύμνος των Προμηθείων
http://www.youtube.com/watch?v=ME9DBiMpJeA&NR=1
Ο Γ. Αγρόδιος κηρύσσει την έναρξη των Προμηθείων
http://www.youtube.com/watch?v=MEj5juiPLIg&feature=related
http://promitheia.wordpress.com/2010/06/30/tryfon/
Εισαγωγή στο δεύτερο κύκλο
Τρύφων Ολύμπιος
Το έτος 1995 (της καθεστικυΐας μετρήσεως), με την παλινόστησή μου στην Ελλάδα, αντιμετώπισα το δίλημμα, ποιοί θα μπορούσαν να είναι οι φορείς της επανελληνίσεως των εν δυνάμει Ελλήνων, οι ειδήμονες της ελληνικής γραμματείας με επικεφαλείς τους πανεπιστημιακούς, από τους οποίους καταγόμουν, ή οι μη ειδήμονες, που συνήθως αποκαλούμε λαϊκούς ανθρώπους. Πολύ συντόμως ανεκάλυψα ότι το πλείστον των ειδημόνων είχαν μουσειακή σχέση με την ελληνική κοσμοαντίληψη, δηλαδή είχαν την Ελλάδα και την γραμματεία της απλώς ως ένα επιστημονικό αντικείμενο, χωρίς να επιδιώκουν την μετατροπή της σε τρόπο ζωής. Είχε δε αναπτυχθεί μια κούφια, πομπώδεις φρασεολογία με αναφορές στην κληρονομιά μας, η οποία, στην ουσία, απέτρεπε τον κοινό άνθρωπο να την θεωρεί ως δικό του κτήμα. Έτσι στράφηκα προς τον απλό, μη ειδήμονα Έλληνα, που αγαπούσε την Ελλάδα και είχε συναισθηματικό δέσιμο με τον αρχαίο κόσμο. Υπέθετα και έτσι ήταν, ότι ο ελληνικός τρόπος ζωής και κοινωνίας βρισκόταν στο υποσυνείδητό του και χρειαζόταν μια πράξη αναμνήσεως για να αναδειχθεί σε έναν δυναμικό κληρονόμο μιας βαρειάς κληρονομιάς.
Απευθύνθηκα, συνεπώς, στον απλό Έλληνα, ταυτίστηκα με αυτόν, τον αγάπησα και με αγάπησε και από αυτή την σχέση γεννήθηκαν τα Προμήθεια του πρώτου κύκλου, το 1996, με σκοπό την ανάμνηση και αφύπνιση των πατρώων ιδεωδών. Ο τρόπος παρουσιάσεως ήταν μια απομίμηση των Διονυσιακών Θιάσων, οι οποίοι ήταν λαϊκοί και οι θιασώτες συμμετείχαν στα δρώμενα. Ο κοινός άνθρωπος μπορούσε έτσι να αποκτήσει έκφραση και να αποκτήσει ταυτότητα.
Μέσα από αντίξοες τότε κοινωνικές συνθήκες προέκυψε μια θαυμάσια αδελφικότητα και αγνότητα. Δεν υπήρχε σύλλογος Προμηθείων, πρόεδρος, εξουσία και εξουσιαζόμενοι, αλλά όλοι συμμετείχαν με ίσους όρους, στηριζόμενοι στη φιλία, για έναν κοινό στόχο. Το ελληνικό κίνημα άρχισε σιγά σιγά να διαμορφώνεται, πολλοί πυρήνες σχηματίστηκαν με σημαντικό έργο, μελέτες και βιβλία εκδόθηκαν, αντιπαραθέσεις και ιδέες απλώθηκαν. Τα Προμήθεια αποτελούσαν μια αναφορά για όλους, ήταν δημιούργημα όλων.
Τα χρόνια παρήλθαν και σήμερα στο 15ο έτος, αν και θεσμός πλέον, φαίνεται πως τα Προμήθεια κλείνουν τον πρώτο κύκλο. Θεωρώ ότι αν δεν προχωρήσουμε σε μια νέα ποιότητα και σε ανώτερο επίπεδο, είναι επόμενο ο θεσμός να εκφυλιστεί και να χαθεί, όπως χάνεται κάθε τι μη ανανεούμενο στον αείρροο χρόνο. Δηλαδή, τόσο το Eλληνικό κίνημα όσο και ο θεσμός των Προμηθείων χρειάζεται ένα δεύτερο κύκλο, ή δεύτερο στάδιο, που θα είναι ανώτερο και δυναμικότερο από το προηγούμενο. Είναι το στάδιο της εξαπλώσεως και εδραιώσεως, αφήνωντας πίσω το στάδιο της εισαγωγής. Το ερώτημα είναι τώρα ποιό θα είναι το νέο περιεχόμενο και ο τρόπος εμπεδώσεώς του. Αυτό είναι ένα μεγάλο και επίπονο έργο, το οποίο μου επιβάλλει την επιστροφή στα Προμήθεια, ώστε με την συμβολή όλων να σχηματιστεί ένα συλλογικό νέο κίνημα.
Για την ιστορία του θέματος θέλω να πω ότι αρχικώς, το 1995, πίστευα ότι το στάδιο της εισαγωγής και αφυπνίσεως θα ήταν βραχύ, ο Έλλην χαρακτήρας θα αφυπνιζόταν σύντομα, θα απέβαλε τα ιστορικά σκουπίδια που του έχουν συσσωρευτεί και θα περνούσαμε στο δεύτερο στάδιο της ενεργοποιήσεως του ιδεολογικού Ολύμπου. Τα πράγματα δεν ήταν έτσι, οι αιώνες δουλείας έχουν εισέλθει αρκετά βαθειά στην ψυχή μας.
Στο δεύτερο βήμα θα πρέπει να μιλήσει ο ιδεολογικός Όλυμπος, να ενεργοποιηθεί ο Όλυμπος σαν τόπος και πνεύμα γενέσεως των Ελλήνων και του πολιτισμού τους. Υπό αυτό το πρίσμα και σαν πρώτο μέλημα είναι ο σχηματισμός μια εμπεριστατωμένης ιδεολογίας του Ολύμπου, να εκφραστεί το πατρώον έθος στο παρόν, να γίνει όραμα και ελπίδα αναγεννήσεως του ελληνικού γένους και φάρος προσανατολισμού της σύγχρονης ανθρωπότητας. Ως γνωστόν η σημερινή ανθρωπότητα, βρισκόμενη σε ταλαντεύσεις και κλυδωνισμούς, απειλούμενη από την παγκόσμια δολοπλοκία και διαφθορά και παγιδευμένη σε αναχρονιστικές ιδεολογίες άνευ προοπτικής, αναζητά επειγόντως ορόσημο και αυτό μπορεί να προκύψει από τον Όλυμπο, όσο και παράδοξο αν φαίνεται. Η μακρόχρονη ζωή μου στον δυτικό κόσμο και οι πανεπιστημιακές μου γνώσεις μου επιτρέπουν να ισχυριστώ ότι διαθέτουμε και μπορούμε να παρέχουμε την νέα ιδεολογία της ανθρωπότητας, να φέρουμε μια δεύτερη αναγέννηση και ένα νέο Ελληνικό Διαφωτισμό.
Δεύτερο μέλημα του νέου σταδίου είναι ο σχηματισμός μια δυναμικής οργανώσεως των Προμηθείων με τόπο δράσεως πρωτίστως στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση στον υπόλοιπο κόσμο. Με τον τίτλο του Προμηθειέως συγκροτείται και ενεργοποιείται ένα τεράστιο δυναμικό με κατεύθυνση προς ένα κοινό στόχο, την τελική επικράτηση ενός αναγεννημένου και ανασυγκροτημένου Ελληνικού έθους.
Τρίτο και τέλος τα Προμήθεια θα πρέπει πάρουν τον χαρακτήρα πολυήμερων δρωμένων σε όλο τον (ανατολικό αρχικώς) Όλυμπο, όπως ήταν το αρχικό όραμα. Θεοί και Μούσες, σε χαράδρες και επιλεγμένες θέσεις του Ολύμπου, θα “μιλήσουν” με θιασικά δρώμενα, όπου οι πάντες θα είναι θιασώτες. Ορμώμενοι από τον χώρο του Ολύμπου θα απλωθούμε, με ειδικές πράξεις, ειδικό τρόπο και δρώμενα σε παρακείμενες πόλεις. Είναι πασιφανές ότι θα είναι ένα δυναμικό παρόν που θα προκαλέσει την καθεστικυΐα νοοτροπία και εν καιρώ θα την ανατρέψει.
Με αυτό το γενικό σχέδιο απεφάσισα να εισέλθω στο προσκήνιο εκ νέου, να εγκατασταθώ στις παρειφές του Ολύμπου και πάλι, να “νεανίσω” εξ αρχής και να απευθύνω πρόσκληση σε όλους να συμπορευτούμε επί ίσοις όροις στο κοινό όραμα και πεπρωμένο. Οι εσωτερικές εν Ελλάδι και οι παγκόσμιες συνθήκες απαγορεύουν σε νέους και γεροντοτέρους την αδράνεια, την μικροψυχία και την αδιαφορία. Η Ιστορία μας ζητά μεγαλοψυχία, σωφροσύνη και δράση για να επιτύχουμε τρανά πράγματα, όπως επιτάσσει το καθήκον προς τον Έλληνα, τον άνθρωπο και την παγκόσμια κοινωνία.
Αεί έρρωσθε και μάλα ευδαιμονείτε
30/6/2010
Τρύφων Ολύμπιος
Rose:
http://promitheia.wordpress.com/2010/08/18/olympios-2/
Βίντεο: Ο Τρύφων Ολύμπιος για την διέξοδο απο τη σημερινή κρίση
Δημοσιεύθηκε από thespis στο Αυγούστου 18, 2010
Στο συμπόσιο που έγινε κατα την διάρκεια των Προμηθείων με θέμα “Στοχασμοί για τον σύγχρονο ελληνισμό”, ο Τρύφων Ολύμπιος εξέφρασε ενδιαφέρουσες απόψεις σχετικά με την διέξοδο απο τη σημερινή κρίση που διανύουμε.
Δείτε την ομιλία του στα βίντεο που ακολουθούν.
Τρύφων Ολύμπιος: Η διέξοδος απο τη σημερινή κρίση, 1
http://www.youtube.com/watch?v=iJrU97s4F7M&feature=player_embedded
Τρύφων Ολύμπιος: Η διέξοδος απο τη σημερινή κρίση, 2
http://www.youtube.com/watch?v=6665fWT6a4s&feature=related
Τρύφων Ολύμπιος: Η διέξοδος απο τη σημερινή κρίση, 3
http://www.youtube.com/watch?v=9gZSzhkI10w&feature=player_embedded
Rose:
http://promitheia.wordpress.com/
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ 2011
(30 Ιουνίου & 1, 2, 3 Ιουλίου 2011)
Μια ιδεολογική προσέγγιση
Τα Προμήθεια εντάσσονται στο χώρο του κινήματος αναστηλώσεως του Ελληνικού έθους, υπό την σημαία ενός νέου Ελληνικού Διαφωτισμού. Διαχρονικές αξίες του πολιτισμού των Ελλήνων, οι οποίες δια της βίας εκδιώχθηκαν από το προσωπικό και κοινωνικό μας ‘είναι’, αναβιώνουν στην συνείδησή μας, για να αναγεννήσουν την νέα Ελλάδα. Στην παρούσα δε ιδεολογική ξηρασία, το Προμηθεϊκό κίνημα αποτελεί όαση και προοπτική, παρέχοντας ένα όραμα δημιουργίας, αξιοπρέπειας και επιβιώσεως των Ελλήνων.
Όρια και τόπος
Τα Προμήθεια έχουν εξ’ αρχής οριστεί να αποτελούν ιδεολογικό τόπο όλων των εκφάνσεων και κατευθύνσεων που η ελληνική γραμματεία και το ελληνικό έθος έχουν αναδείξει. Συνεπώς δεν περιορίζονται να εκφράζουν μια σχολή, π.χ. τον Ορφισμό, ή Επικουρισμό, αλλά όλες τις τάσεις που έχουν εμφανιστεί στην ιστορία μας, από την απαυγή του έθνους μας μέχρι την βαθμιαία κατάλυση του έθους, κατά τους πέντε πρώτους αιώνες της καθεστικυΐας χρονολογήσεως. Έτσι όλοι οι εραστές της Ελλάδας έχουν την θέση τους στα Προμήθεια.
Τα Προμήθεια δεν μπορούν να καταταγούν ή να συσχετιστούν με πολιτικά μορφώματα που δέσποσαν στον εικοστό αιώνα, όπως ο φασισμός, σοσιαλισμός, αναρχισμός, ή φιλελευθερισμός. Δεν αγγίζουν καν αυτά τα μορφώματα, ούτε αυτά μπορούν να επηρεάσουν ή να αιχμαλωτίσουν την ιδεολογική μας αναζήτηση. Η ελληνική αρχή λ.χ. του ‘εναρέτου πολίτη’, που είναι μια σταθερά διαρκείας, στέκεται υπεράνω αυτών των μορφωμάτων, διότι κανένας –ισμός και καμιά κοινωνία δεν προοδεύει χωρίς αυτή την βασική αρχή. Γι’ αυτό κάθε προσπάθεια κατατάξεως σε –ισμούς νεωτέρας εποχής είναι μάταιη.
Δύο θεμελιώδεις αρχές
Επιγραμματικότατα αναφέρουμε δύο γενικές αρχές, που είναι απαραίτητες και ικανές για την συστράτευση στα Προμήθεια. Οι αρχές αυτές είναι το αίτιο και η δύναμη γενέσεως παραγώγων αρετών και θεσμών.
Πρώτη αρχή: Παραδοχή της Ελληνικής Κοσμογονίας
Γενική αρχή είναι η δόξα ότι το σύμπαν είναι αείζωο, αΐδιο, αείρροο και αυτοπροσδιοριζόμενο, όμοιο του εαυτού του, δεν επιδέχεται εξωγενή γενεσιουργό αιτία, κανένα εξωγενή δημιουργό, δεν είναι κτίσμα κανενός, και ουδείς εξωγενής θεός παρεμβαίνει στην ύπαρξή του. Εκ του σύμπαντος έχει προκύψει ο κατά ροπήν οριζόμενος Κόσμος, ο οποίος υπόκειται στην Ανάγκη και Ειμαρμένη, και εντός του οποίου και εκ του οποίου έχουμε προκύψει εμείς οι άνθρωποι και οι θεϊκές οντότητες. Ο Κόσμος ενέχει λογική διάρθρωση και σπερματικά στοιχεία διαννοίας και νοημοσύνης εκ των οποίων συγκροτείται η ανθρώπινη διάννοια και νοημοσύνη, δια των οποίων ερμηνεύουμε τα κοσμικά και ανθρώπινα φαινόμενα. Τούτο δε είναι η βάση της φιλοσοφίας και επιστήμης.
Ο ορισμός του ‘κόσμου’ εκ του κοσμέω-κοσμώ, ενέχει βασικές έννοιες ευταξίας, νόμου, κάλλους και οικονομίας, εκ των οποίων ορίζεται, κατά συνέπεια, με λογική ταξινόμηση η κατά φύσιν δημιουργηθείσα κοινωνία και πολιτεία των Ελλήνων. Αυτή η θέση σχηματίζει το υπόβαθρο για τον ορισμό του ‘θείου’ και πολλών παραγώγων ορισμών, καθιστάμενη θεμελιώδης για τον σχηματισμό του ελληνικού έθους. Απορρίπτουμε, συνεπώς, την καθεστικυΐα δοξασία περί εξωγενούς δημιουργού, την θεωρούμε ως μη αρμόζουσα με το ελληνικό έθος και επιδιώκουμε την αποβολή της από την κοινωνική συνειδηση. Απορρίπτουμε εισέτι την θέση του εξωκοσμικού Λόγου και την μονοπώληση του Λόγου από εκλεκτούς αντιπροσώπους και θεωρούμε έκαστον των Ελλήνων φορέα Λόγου και κριτικής σκέψεως, που τον καθιστούν υπεύθυνο για τις πράξεις του. Μ’ άλλα λόγια, οι κοσμογονικές, θεογονικές και κοσμολογικές δοξασίες αποτελούν την αφετηρία και τον αρχέγονο κορμό για το χτίσιμο λογικής πολιτείας. Γι’ αυτό η ελληνική κοσμογονία πρέπει να γίνει κοινή δοξασία της κοινωνίας της Ελλήνων και βασική θέση για την θέσπιση των Προμηθείων.
Δεύτερη αρχή: Δοξασία περί του γένους των Ελλήνων
Δεσπόζουσα, γενεσιουργός και υπαρτέρα πάντων αρχή είναι η αποδοχή της υπάρξεως και του ‘αυτοχθόνου’ του ελληνικού γένους. Το ελληνικό έθνος δεν αποτελεί παρακλάδι κάποιας φυλής, όπως της ινδοευρωπαϊκής, αλλά είναι γέννημα της πατρώας γης σε μη αναγνωρίσιμους χρόνους. Είναι έθνος γεννήτωρ του ομωνύμου έθους και πολιτισμού, και μέχρι την κατάλυσή του δεν είχε ενστερνιστεί ή υποκλέψει άλλο έθος, δεν είχε υφαρπάξει ξένη ταυτότητα, αλλά είχε από μόνο του γεννήσει τον εαυτό του ως έθνος, έχοντας έτσι το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού του. Είναι αυτογέννητον έθνος, το οποίο διαμορφώθηκε και διαφοροποιήθηκε στο χρόνο πάνω πάντοτε σε βασικούς και αιώνιους πυλώνες, και ένας εξ’ αυτών είναι η αρχή της κοσμογονίας. Φορείς του έθνους είναι οι Έλληνες, οι οποίοι έχουν την υποχρέωση και την τιμή να μεταφέρουν και να αναπαράγουν αυτό το έθος. Ανατροπή, αναίρεση, ή εκφυλισμός του έθους συνεπάγεται αναίρεση του έθνους καθ’ αυτού. Στην νεωτέρα εποχή το γένος των Ελλήνων έχει αποβάλλει το έθος του και έχει υιοθετήσει ξένο έθος, με αποτέλεσμα να παλινδρομεί, να μιμείται, να πιθηκίζει και να χάνει τον προορισμό του και το όραμά του.
Σ’ αντίθεση προς τους άλλους αρχαίους λαούς, οι Έλληνες πρώτοι ολοκλήρωσαν την έννοια πολιτισμός στα μέτρα της εποχής τους και παρέδωσαν τον δρόμο προς ανάπτυξη ολόκληρης της ανθρωπότητας. Οφείλουμε συνεπώς να δεχτούμε ότι οι Έλληνες γέννησαν πολιτισμένο έθος. Έθος δε είναι ένα σύστημα δοξασιών, αντιλήψεων και πρακτικών που προκύπτει από το επίπεδο προόδου ενός λαού, καθρεπτίζει την σχέση του με τον πολιτισμό και αποτελεί την βάση και ουσία για τον σχηματισμό έθνους. Το αρχαίο ελληνικό έθος εξέφραζε την αιχμή του πολιτισμού, ήταν πρωτοπόρο και γνήσιο, μηδέποτε μιμούμενο κάποιο άλλο. Το νέο ελληνικό εκφράζει καθυστέρηση, μίμηση και υποτέλεια.
Γενική παραδοχή της πρωτίας του ελληνικού έθους
Το σύνολον Κοσμογονία, Ελληνογονία και πολιτισμός τροφοδοτούσε ένα σύστημα αξιών και αρετών, εντός των οποίων ενυπήρχε το καλόν και το λογικόν και εκ των οποίων προέκυπτε ο ελληνικός εθνικός χαρακτήρας. Η φύση της Κοσμογονίας και Ελληνογονίας υπαγόρευε την ηθική και τον Λόγον, δια του οποίου αναζητάτο η αλήθεια. Η «γνώση» για τους Έλληνες αποτελεί την αρχή απάντων των δημιουργιών. Προϊόν της συνεργίας ηθικής και καλού, ως και νοημοσύνης, ορθού λόγου, και γνώσεως ήταν ο Ελληνικός Διαφωτισμός και Ανθρωπισμός, ο οποίος εκφράστηκε παντοιοτρόπως. Στη Φιλοσοφία – λέει ο Φ. Ένγκελς – όπως και σε πολλούς άλλους τομείς, αναγκαζόμαστε κάθε τόσο να ξαναγυρνούμε στις κατακτήσεις του μικρού αυτού λαού, που τα καθολικά του χαρίσματα και η δραστηριότητά του του εξασφάλισαν στην ιστορία της εξέλιξης της ανθρωπότητας μια θέση που κανείς άλλος λαός δεν μπορεί να του τη διεκδικήσει… στις πολυποίκιλες μορφές της ελληνικής φιλοσοφίας υπάρχουν κιόλας, σε εμβρυακή κατάσταση, στην πορεία της ανάπτυξής τους, όλες σχεδόν οι απόψεις των κατοπινών θεωριών για τον κόσμο. (Φ. Ενγκελς: “Διαλεκτική της φύσης”.) Τώρα αναζητούμε τον νέο Ελληνικό Ανθρωπισμό.
Συμβατότητα με το παρόν
Τέλος δε, οφείλουμε να δεχτούμε ότι το ελληνικό έθος είχε συνέχεια ακόμη και σε περιόδους πνευματικής κατοχής, όπως στο Βυζάντιο, χωρίς να είναι κυρίαρχο. Εμείς είμαστε οι σημερινοί φορείς αυτού του μη κυριάρχου έθους και επιδιώκουμε την αναβάθμισή του σε κυρίαρχη θέση. Επιδιώκουμε την επικράτηση των αρχών, αξιών και αρετών, την εδραίωση του Νοός και της γνώσεως, όπως αυτή ορίζεται από τις σταθερές του έθους μας, για να προάγουμε ένα καλύτερο κόσμο. Επιδιώκουμε επίσης να συνδέσουμε το αρχαίο έθος με τον σύγχρονο ορισμό πολιτισμού. Οι πράξεις μας στα Προμήθεια αποσκοπούν στην παλιγεννεσία του έθους, για τον απλό λόγο ότι είναι συμβατό με μια προηγμένη κοινωνία στο παρόν. Είμαστε ένα λαϊκό κίνημα, πιστεύουμε ότι ο αφυπνιζόμενος λαός θα μεταμορφώσει την Ελλάδα σε Κοινωνία της Γνώσεως και της Αρετής, μέσα από ένα νέο Ελληνικό Διαφωτισμό και Ανθρωπισμό.
Τρύφων Ολύμπιος
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση