'Αρθρα Εσωτερισμού > Αρχαία Ελλάδα και Εσωτερισμός
Η Αφύπνιση της Ελληνικής Ψυχής
Rose:
Ο σημερινός Έλληνας στέκεται σκεπτικός και σκυφτός, ανάμεσα στις δύο στήλες καθώς αντικρίζει μέσα του, τον βωμό του δραματικού παρελθόντος του. Αναρωτιέται για την κατάντια της ψυχικής του υγείας, και για τις φθίνουσες δομές της κοινωνίας του.
Ο Δυτικός Κόσμος νοσεί από κατάθλιψη, οι κοινωνίες μας νοσούν από ιδιοτέλεια. Κάποιες σπίθες φωτός, αν και σπάνιες, θυμίζουν ένα λαμπρό μακρινό παρελθόν. Τι είναι άραγε αυτό που λάμπει στα βάθη των αιώνων; Τι είναι αυτά τα χαρμόσυνα σαλπίσματα μιας άλλης εποχής; Μιας εποχής που έλαμπε, που δίδασκε την δημοκρατία, την φιλαλληλία, την ανθρωπιά, την μυστικιστική και επιστημονική γνώση, τον ανθρωπισμό.
Πάνε αιώνες από τότε που οι Έλληνες βίωναν μία πραγματικά ελεύθερη, ανεξίθρησκη, και πολιτισμένη κοινωνία.
Στις μέρες μας τα μαύρα και άσπρα κουτάκια, ο σκοταδισμός και ο διαφωτισμός, ο δρόμος του «πίστευε και μη ερεύνα», και ο δρόμος της «έρευνας και της γνώσης», εναλλάσσονται ραγδαία και καθημερινά, με αποτέλεσμα άλλους από εμάς να τους προκαλούν ναυτία και άλλους να τους κοιμίζουν.
Ποιοι από τους σημερινούς Έλληνες έχουν πραγματικά συνειδητοποιήσει τι προκάλεσε τον σκοταδισμό, και τον μεσαίωνα, και τι τον διαφωτισμό και την αναγέννηση;
Όσο απίστευτο και αν θαυμάζει σε κάποιους από εμάς, που ακόμα παραμένουν στην άγνοια, ιστορικά ο Χριστιανισμός έφερε τον μεσαίωνα, ενώ ο διαφωτισμός της Ευρώπης στηριγμένος στα Αρχαία Ελληνικά νάματα έφερε και πάλι τον ανθρωπισμό και τις επιστήμες στον κόσμο μας.
Η αφετηρία κάθε κινήματος είτε διαφωτιστικού είτε σκοταδιστικού αρχίζει από αυτόν τον τόπο. Μέσω της Ελληνικής γης, διαδόθηκε στον δυτικό πολιτισμό, ο χριστιανισμός, ένα κράμα Ιουδαϊκής αίρεσης, εμπλουτισμένο με αρχαιοελληνικές παραδόσεις, και μέσω του λαμπρού αρχαιοελληνικού μας πολιτισμού διαδόθηκε ο πανθεϊσμός, η κβαντική φυσική, το μυστικισμός, ο αποκρυφισμός, οι ερμητικές τέχνες, η ορφική κοσμογονία, οι επιστήμες.
Δυστυχώς ο θρησκευτικός δογματισμός σκοτείνιασε Ευρώπη και Αμερική, και από όπου αλλού πέρασε, ενώ ο αρχαιοελληνικός μας πολιτισμός, ανέδειξε την εξέλιξη και την αναγέννηση όλων των λαών.
Στην Ελλάδα του σήμερα όμως, είναι ακόμα κατεστημένο, πως όποιος δεν θρησκεύεται με το επίσημο δόγμα, δεν είναι Έλληνας, ενώ στην ουσία όποιος είναι δογματικά θρησκευόμενος, αυτός δεν μπορεί να λέγεται πραγματικός "'Έλληνας", μια και ο θρησκευτικός δογματισμός από πάντα πολεμούσε και ευτέλιζε καθετί το Ελληνικό.
Ας θυμηθούμε πως ο Αρχαίος Ελληνικός μας Πολιτισμός, πριν τον καταστρέψουν, αγκάλιαζε όλες τις πολιτισμικές διαφορετικότητες, παρείχε μία κοινωνία ελεύθερης σκέψης, φιλοσόφισης, επιστημονικής έρευνας, ανεξιθρησκίας, με απώτερο στόχο την διάδοση του ανθρωπισμού και των γραμμάτων, προς όλη οικουμένη.
Ήρθε ο καιρός να δούμε που η Ελλάδα του σήμερα, δεν συμβαδίζει με αυτές τις αρχές των προγόνων μας, και ενθυμούμενοι την πολύτιμη κληρονομιά μας, να ξαναγυρίσουμε στις αρχές εκείνης της λαμπρής εποχής, που αν και 2000 χρόνια πριν, ήταν πολιτισμικά πιο μπροστά μας.
Με οδηγό τον πολιτισμό της Αρχαίας Ελλάδας, και όχι τις σκοταδιστικές νοοτροπίες που μας επιβλήθηκαν και μας αλλοτρίωσαν, έχουμε την ελπίδα, να εξυγιανθούμε, και να προχωρήσουμε την πολιτισμική μας εξέλιξη, από εκεί που, οι βάρβαροι, δυστυχώς μας διέκοψαν.
Είπον...
Rose:
http://www.tanea.gr//Article.aspx?d=20080506&nid=8410639&sn=&spid=221
«Οι αρχαίοι Έλληνες ποιητές έθεσαν όλα τα ερωτήματα για τη ζωή»
«Από τη νέα ελληνική ποίηση προτιμώ τον Ρίτσο», λέει ο ποιητής Μάικλ Λόνγκλεϊ, βραβευμένος με Βραβεία Whitbread και Τ.S. Εliot
«Στον Όμηρο βρήκα τόπο να πατήσω», λέει ο Μάικλ Λόνγκλεϊ, ο ποιητής που μαζί με τον νομπελίστα Σέιμους Χίνι και τον Ντέρεκ Μαχόν συγκροτούν την «αγία τριάδα» της ιρλανδικής ποίησης. Αφιέρωσε μεγάλο κομμάτι του εαυτού του στην Ελλάδα. Την Ελλάδα του Ομήρου, τον οποίο χρησιμοποίησε ως βάση για να μιλήσει για σύγχρονους δαίμονες.
Για να περιγράψει τον θάνατο του πατέρα του έγραψε ένα ποίημα που βασίζεται στη συνάντηση του Οδυσσέα με τον Λαέρτη. Για να υμνήσει τον έρωτα- ιδίως τον έρωτα για τη σύντροφό του, κριτικό λογοτεχνίας Έντνα Λόνγκλεϊ- βασίστηκε στη Ραψωδία ψ της Οδύσσειας, όπου συναντώνται Οδυσσέας και Πηνελόπη έπειτα από χρόνια και ακολουθεί η διαδικασία της αναγνώρισης. Και όταν θέλησε να μιλήσει για την επικείμενη τότε- τον Αύγουστο του 1994- κατάθεση των όπλων του ΙRΑ δημοσίευσε στους «Ιrish Τimes» ένα ποίημα με τίτλο «Ανακωχή», που περιγράφει τη συνάντηση του Αχιλλέα με τον Πρίαμο που πήγε γονυκλινής να ζητήσει το σώμα του νεκρού Έκτορα.
«Η "Ιλιάδα" είναι το αριστούργημα της ευρωπαϊκής ποίησης», λέει ο Λόνγκλεϊ, που βρέθηκε στην Ελλάδα προσκεκλημένος του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μετάφρασης (ΕΚΕΜΕΛ). «Είναι το σπουδαιότερο ποίημα που έχει γραφτεί για τον πόλεμο και τον θάνατο. Όποιος ποιητής τη διαβάσει δεν μπορεί να μείνει ίδιος μετά. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι θα γράφει καλύτερα», συμπληρώνει χαμογελώντας. «Είναι κάπως σαν τον Μπαχ. Η μουσική άλλαξε μετά τον Μπαχ, αλλά δεν έγινε ποτέ καλύτερη».
Ο Μάικλ Λόνγκλεϊ, την ποίηση του οποίου ανθολόγησε και μετέφρασε ο ποιητής Χάρης Βλαβιανός, θεωρεί ότι συμβάλλει με τον τρόπο του να ξανασυστηθεί ο Όμηρος στο κομμάτι εκείνο του αγγλόφωνου κοινού που δεν τον έχει διαβάσει. «Ζούμε σε μια περίοδο που οι ελληνικές και οι λατινικές σπουδές είναι παντού σε ύφεση», λέει. «Πάντως τα ελληνικά αντιστέκονται. Ίσως γιατί ισχύει αυτό που λέει ο Χίνι, ότι "η ελληνική τραγωδία είναι η εκπληκτικότερη μηχανή εξήγησης των ανθρώπινων παθών". Άλλωστε οι αρχαίοι είναι αυτοί που έθεσαν πρώτοι όλα τα μεγάλα ερωτήματα».
Rose:
Ὁ ἑλληνικὸς ὕμνος
Mistral (βραβεῖο Νόμπελ λογοτεχνίας 1904)
μετάφραση: Κωνσταντῖνος Παλαμᾶς
Μὲ τὴν αὐγὴ καὶ ἡ θάλασσα μενεξεδένια
λάμπει, καὶ μὲ τὸ φῶς τὰ πάντα ξανανιώνουν.
Νὰ ἡ ἄνοιξη γυρίζει, νὰ τὸ χελιδόνι
στὸν Παρθενώνα ξαναχτίζει τὴ φωλιά του!
Πανίερη Ἀθηνᾶ, τίναξε τὸ πουλί σου
στ᾿ ἀμπέλια μας ἀπάνω τὰ σαρακωμένα.
Κι ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Ἀγάλια ἀγάλια ἀποχρυσώνεται τὸ κύμα,
νὰ ἡ ἄνοιξη γυρίζει, μέσ᾿ στὰ κορφοβούνια
τοῦ Προμηθέα τὰ σπλάχνα σκίζοντας ἕνα ὄρνιο
μεγάλο, ἀσάλευτο ξανοίγεται μακριάθε
γιὰ νὰ διώξεις τὸ μαῦρο γύπα ποὺ σὲ τρώει,
ἁρμάτωσέ μας, νέε νησιώτη, τὸ καράβι.
Κι ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Τ᾿ ἀνάκρασμα τ᾿ ἀκοῦτε τῆς ἀρχαίας Πυθείας;
«Νίκη στῶν ἡμιθέων τ᾿ ἀγγόνια!» Ἀπὸ τὴν Ἴδη
ὡς τῆς Νικαίας τ᾿ ἀκρογιάλια ξανανθίζουν
αἰώνιες οἱ ἐλιές. Μὲ τ᾿ ἅρματα στὰ χέρια
ἐμπρός! Τὰ ὕψη τῶν βουνῶν ἂς τ᾿ ἀνεβοῦμε,
τοὺς Σαλαμίνικους ἀντίλαλους ξυπνώντας!
Ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Κ᾿ ἔλα, ἑτοιμάστε τὰ λευκὰ φορέματά σας,
ἀρραβωνιαστικές, γιὰ νὰ στεφανωθῆτε
στὸ γυρισμὸ τοὺς ἀκριβούς σας μέσ᾿ στὸ λόγγο
γι᾿ αὐτοὺς ποὺ σᾶς γλυτώσανε κόφτε τὴ δάφνη.
Ἀγνάντια στὴ σκυφτὴ καὶ ντροπιασμένη Εὐρώπη,
ἂς πιοῦμε ξέχειλη τὴ δόξα παλληκάρια.
Κι ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Ὅ,τι ἔγινε μπορεῖ νὰ ξαναγίνει, ἀδέρφια!
Στῶν πυρωμένων τούτων βράχων τὴν λαμπάδα
μὲ σάρκα θεία μπόρεσ᾿ ὁ ἄνθρωπος νὰ νοιώσῃ
τὸ φωτερώτερο κι ἀπ᾿ ὅλα τὰ ὄνειρά του.
Κι ἡ χριστιανὴ ψυχὴ βωβὴ ἐκεῖ πέρα θὰ εἶναι;
Κ᾿ ἐμεῖς ἑνὸς κορμιοῦ ξερόκλαδα ἐκεῖ πέρα;
Κι ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Τὸ Μαραθώνιο πεζοδρόμο ἀκολουθώντας
κι ἂν πέσουμε, τὸ χρέος μας ἔχουμε κάμει!
Καὶ μὲ τὸ αἷμα τοῦ προγόνου μας Λεωνίδα
τὸ αἷμα μας, θριάμβων αἷμα, ταιριασμένο,
θὰ πορφυρώσει τὸν καρπὸ τὸν κοραλλένιο
καὶ τὸ σταφύλι τὸ κρεμάμενο στὸ κλῆμα.
Κι ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Τῆς ἱστορίας μας φέγγουν τρεῖς χιλιάδες χρόνια,
Ὀρθοί! Καὶ πρόβαλε ἀπὸ τώρα τὸ παλάτι
στὸν τόπο ἐκεῖ ποὺ λύθηκαν τὰ κακὰ μάγια,
κι ὁ φοίνικας ξαναγεννιέται ἀπὸ τὴ στάχτη.
Στὶς ἀμμουδιὲς τῆς Μέκκας διῶξέ το ἥλιε,
τὸ μισοφέγγαρο μακριὰ ἀπ᾿ τὸν οὐρανό μας...
Ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Ορφέας:
Ἂν πρέπει νὰ πεθάνουμε γιὰ τὴν Ἑλλάδα,
θεία εἶν᾿ ἡ δάφνη! Μία φορὰ κανεὶς πεθαίνει.
Rose:
Μεγάλοι Έλληνες
Οι «ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ» είναι η νέα μεγάλη παραγωγή του ΣΚΑΪ που βασίζεται σε ένα τηλεοπτικό format του BBC. Πρόκειται για ένα τηλεοπτικό γεγονός, που θα αναδείξει τον σημαντικότερο Έλληνα όλων των εποχών μέσα από μια πρωτότυπη διαδικασία ψηφοφορίας και ενεργής συμμετοχής του κοινού σε τρεις φάσεις.
Κεντρικός παρουσιαστής είναι ο Αλέξης Παπαχελάς.
http://greatgreeks.skai.gr/
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση