Ο Ροδόκηπος των Φιλοσόφων - Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία > Οικολογία

ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ....

<< < (2/2)

Ορφέας:

    ....συνέχεια....

    3ον . Μικρή αποδοτικότητα. Κι εδώ, ενώ οι αριθμοί που παρατίθενται είναι σωστοί εν τούτοις είναι παραπλανητικοί. Λένε για παράδειγμα ότι ένα Φ/Β σύστημα έχει απόδοση μόνον 15%, μία Α/Γ μόνον 30% ενώ ένας λέβητας αερίου ή πετρελαίου έχει 92%. Τα νούμερα είναι σωστά αλλά δεν αναφέρονται στο ίδιο πράγμα. Το 15% των Φ/Β αντιστοιχεί στην ενέργεια που μετατρέπεται σε ηλεκτρική σε σχέση με αυτήν που προσπίπτει στην επιφάνεια του Φ/Β. Το υπόλοιπο 85% δεν χάνεται απλώς δεν μετατρέπεται. Ούτε το πληρώσαμε, ούτε κοπιάσαμε γι' αυτό. Εξ' άλλου εκατομμύρια χρόνια τώρα η ενέργεια αυτή δεν μετατρέπεται. Συγκριτικώς αναφέρουμε ότι τα πρώτα Φ/Β από σελήνιο είχαν απόδοση 1%. Ομοίως το 30% των Α/Γ είναι αυτό που παράγει μία Α/Γ συγκρινόμενο με αυτό που θα μπορούσε να παράξει εάν δούλευε σταθερά και αδιάλειπτα το 100% του χρόνου. Αυτό το 30% όμως είναι ο συντελεστής φόρτισης, και σ' αυτήν την περίπτωση όμως ούτε πληρώσαμε, ούτε κοπιάσαμε γι' αυτό. Το 92% όμως των λεβήτων όπως και το συμπληρωματικό 8%, το έχουμε χρυσοπληρώσει. Επιπλέον από το μετρήσιμο 92% πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι ούτε το μισό δηλαδή 45% δεν χαιρόμαστε αφού το υπόλοιπο καταλήγει στο να θερμάνει την ήδη βεβαρημένη ατμόσφαιρα. Όσον αφορά τους θερμοηλεκτρικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής ένα ποσοστό από 50% - 70% από την αρχική διατιθέμενη ενέργεια του καυσίμου δεν φτάνει ποτέ στην κατανάλωση. «Στη διαδρομή αυτή της θερμοηλεκτρικής παραγωγής σχεδόν τα δύο τρίτα (2/3) της θερμογόνου δύναμης του Φυσικού Αερίου. χάνονται σε αναντίστρεπτες απώλειες δηλ. θερμότητα που «πάει χαμένη»... επιβαρύνοντας με περιττή θερμότητα το περιβάλλον» (Πηγή: Δελτίο Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων τεύχος 407, 3/2008, σελ. 37).




    4ον . Μη σταθερή διαθεσιμότητα. Είναι αληθές αλλά διατυπώνεται σε λάθος βάση. Η ενέργεια δεν είναι κάτι που το βάζουμε στο ντουλάπι και το βγάζουμε όποτε μας «καπνίσει» για να παίξουμε. Πότε και πουθενά η παραγωγή δεν συμβαδίζει με την ζήτηση. Άλλωστε αυτό είναι κύριο πρόβλημα και στην διαχείριση των συμβατικών πηγών ενέργειας. Κατά πρώτον ποτέ δεν στηριζόμαστε αποκλειστικώς σε μία πηγή και κατά δεύτερον εισάγουμε την έννοια της αποθήκευσης. Η ηλιοφάνεια δεν είναι σταθερή ούτε από τόπο σε τόπο ούτε κατά την διάρκεια της ημέρας. Σε αυτόνομες μονάδες το πρόβλημα λύνεται με συσσωρευτές. Σε μεγάλες μονάδες που είναι διασυνδεδεμένες δεν μας απασχολεί γιατί κάπου αλλού θα υπάρχει είσοδος ενέργειας στο σύστημα. Το ίδιο και με τον άνεμο. Εάν δεν φυσάει άνεμος εδώ, θα φυσάει κάπου αλλού. Όταν οι πηγές εισόδου είναι διασκορπισμένες η παρεχόμενη ισχύς διατηρεί μια σταθερότητα. Επίσης είναι σχεδόν αδύνατον να υπάρξει πλήρης διακοπή όπως με μεγάλη πιθανότητα μπορεί να συμβεί και έχει συμβεί σε συμβατικούς σταθμούς παραγωγής. Τέλος σε περιπτώσεις όπου υπάρχει μεγάλη παραγωγή χωρίς την αντίστοιχη ζήτηση η παραγόμενη ενέργεια μπορεί να αποθηκευτεί και με τους άλλους δύο βασικούς τρόπους εκτός των συσσωρευτών που περιγράψαμε προηγουμένως: 1ον παραγωγή υδρογόνου που μπορεί να αποθηκεύεται σε δεξαμενές και να αποδίδεται όταν χρειαστεί ή σε φιάλες και να διατίθεται σε μεμονωμένους καταναλωτές και 2ον με μεταφορά νερού μέσω αντλιών προκειμένου για την επανατροφοδότηση των λιμνών των Υ/Η σταθμών.

    ....συνεχίζεται....

Ορφέας:

    ....συνέχεια....

   5ον . Οπτική όχληση και ηχητική (θόρυβος). «Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει 10 μέρες κοσκινίζει» λέει η παροιμία, ή και 1010 ενδεχομένως, Έτσι, όποιος δεν θέλει να αποδεχθεί το αυτονόητο, θα βρει τα πιο απίθανα επιχειρήματα για να το απορρίψει. Κάποιοι «επιστήμονες» επισημαίνουν (άγνωστον πώς και γιατί), τις αισθητικές (ορατές) επιπτώσεις των Φ/Β και των Α/Γ λόγω του ύψους των. Αυτά τα θεωρούν ως περιβαλλοντική μόλυνση!!! Επίσης επισημαίνουν ότι οι Α/Γ είναι θορυβώδεις (γιατί όχι και τα Φ/Β; πώς την γλύτωσαν άραγε;) αποκρύπτοντας να αναφέρουν ότι οι μεγάλες ανεμογεννήτριες εγκαθίστανται σε υψίπεδα μακριά συνήθως από κατοικημένες περιοχές. (κατ' ελάχιστον 500 μέτρα). Ούτε βεβαίως λένε ότι στις σύγχρονες Α/Γ ο σχεδιασμός τους είναι τέτοιος ώστε το επίπεδο θορύβου να βρίσκεται μεταξύ ενός ήσυχου δωματίου και ενός καθιστικού περίπου 45 dB. Ούτε βέβαια λαμβάνουν υπ' όψιν τους ότι ο ήχος ως κύμα εξασθενεί σε μερικά δευτερόλεπτα και αποτελεί την πλέον ταχύτατα αποσβεννύμμενη μορφή ρύπου. Ούτε βεβαίως λαμβάνουν υπ' όψιν τους ότι αισθητικώς είναι πολύ πιο όμορφο να βλέπεις μια πτερωτή από μια καμινάδα. ΄Ετσι η επισήμανσή τους δεν επεκτείνεται ομοίως στους χημικούς και ορατούς ρύπους των καμινάδων των θερμοηλεκτρικών εργοστασίων, ούτε ότι η ατμόσφαιρα δεν δύναται να απορροφήσει και να διασπάσει τις τεράστιες ποσότητες καπναερίων σε μερικά δευτερόλεπτα. Εξ΄ άλλου όπως αναφέραμε και προηγουμένως με κατάλληλη μελέτη τα συστήματα αυτά μπορούν να ενταχθούν αρμονικά στο περιβάλλον και στις κατασκευές έτσι εν τέλει όχι μόνον να μην ασχημαίνουν αλλά και να ομορφαίνουν.




ΑΜΕΣΗ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΔΡΑΣΕΩΝ ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΜΕΘΟΔΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ!!!




    7ον. Ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές. Άνευ ουσίας. Αναφέρεται στις μεγάλες Α/Γ λόγω της περιστροφής των μεταλλικών πτερυγίων. Αυτό όντως είχε μια ελάχιστη επίδραση η οποία έχει εξαλειφθεί λόγω του ότι τα πτερύγια κατασκευάζονται πλέον από συνθετικά υλικά. Υπάρχει βεβαίως το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο της ηλεκτρογεννήτριας το οποίον όμως είναι ασθενέστατο περιορίζεται από το κέλυφος, βρίσκεται αρκετά μακριά από το έδαφος και δεν διαφέρει από εκείνο όλων των άλλων συσκευών που μας περιτριγυρίζουν.

    ....συνεχίζεται....









Ορφέας:

    συνέχεια....

    8ον. Επίδραση σε γεωργικές και κτηνοτροφικές δραστηριότητες. Εννοείται πως δεν τεκμηριώνεται κάτι τέτοιο. Εδώ ισχύει η παροιμία «Φωνάζει ο κλέφτης να φύγει ο νοικοκύρης». Φαίνεται ότι αυτοί που τα λένε δεν έχουν διασχίσει την εθνική οδό στο ύψος του Σκαραμαγκά και των διυλιστηρίων της Κορίνθου, ούτε έχουν αντιληφθεί το πώς επιδρά η μόλυνση των βιομηχανικών περιοχών σε όλους ανεξαιρέτως τους οργανισμούς. Αντιθέτως ο χώρος κάτω από τις Α/Γ παραμένει εκμεταλλεύσιμος ενώ όσον αφορά τα Φ/Β που βρίσκονται στο έδαφος αυτά κινδυνεύουν από τα ζώα και όχι τα ζώα από αυτά. Το ζήτημα λύνεται με απλή περίφραξη.






    ΕΑΝ ΜΙΑ ΕΙΚΟΝΑ = ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΤΕ ΔΕΚΑ ΕΙΚΟΝΕΣ = ΔΕΚΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΛΕΞΕΙΣ. ΙΣΩΣ ΟΜΩΣ ΟΥΤΕ ΑΥΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΕΣ !!!

    9ον. Επίδραση στα πτηνά. Αναληθέστατο. Από μελέτες που έχουν γίνει στην Γερμανία, Ολλανδία, Δανία και Αγγλία, για κάθε 1000 MW που αντιστοιχούν σε 500 μεγάλες Α/Γ αναφέρονται 20 θάνατοι πουλιών ανά έτος όταν οι κυνηγοί σκοτώνουν 1500, τα οχήματα και οι εναέριες γραμμές μεταφοράς 2000 και οι γάτες άλλα 1000. Στον αντίποδα μελέτη του περιοδικού «Nature» έδειξε ότι το 15-37% όλων των ειδών πουλιών κινδυνεύουν με εξαφάνιση λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου.

    Έχουν ακουστεί και άλλα λιγότερο ή περισσότερο ανυπόστατα και φαιδρά ειδικώς για τις Α/Γ όπως: Εκπέμπουν ραδιενέργεια!!!, Προκαλούν καρκίνο !!! Ερημώνουν το τοπίο!!!, Απομακρύνουν τα σύννεφα και την βροχή!!!, Προκαλούν αποβολές σε εγκύους!!!, Επηρεάζουν την σεξουαλική συμπεριφορά των αιγοπροβάτων!!!. Γιατί;;; (Πηγή: Ελληνική Επιστημονική ΄Ένωση Αιολικής Ενέργειας).

    10ον. Επίδραση στους υδρόβιους οργανισμούς. Το μόνο που έχει όντως κάποια βάση και αφορά την επίδραση των φραγμάτων των Υ/Η έργων στην μετανάστευστη κάποιων ειδών ψαριών. Ας σκεφτούμε όμως ότι σε λίγο δεν θα υπάρχουν καν υδρόβιοι οργανισμοί από την μόλυνση. Επίσης όντως αλλοιώνεται η μορφολογία του τοπίου. Αυτό όμως με κατάλληλο σχεδιασμό δεν είναι απαραιτήτως αρνητικό όπως για παράδειγμα οι τεχνητές λίμνες Πλαστήρα και Κρεμαστών.

    11ον. Οικονομική καταστροφή πολλών επαγγελματικών κατηγοριών. Αναφέρονται στους βενζινοπώλες, οδηγούς βυτιοφόρων, εργάτες ορυχείων, υπαλλήλους εργοστασίων κλπ. αλλά δεν συμπληρώνουν ότι εκεί που υποχωρεί ένα επάγγελμα αναπτύσσεται κάποιο άλλο. Δεν χρειάζονται σχεδιαστές, μελετητές, μεταφορείς και εγκαταστάτες των συστημάτων ΑΠΕ; Και μάλιστα με πολύ πιο αναβαθμισμένες εργασιακές συνθήκες; Με αυτή την λογική δεν θα έπρεπε να υπάρχουν φωτοτυπικά μηχανήματα γιατί χάθηκε η δουλειά των αντιγραφέων, ούτε Η/Υ γιατί χάθηκε η δουλειά των υπαλλήλων υπολογιστών, ούτε οχήματα γιατί χάθηκε το επάγγελμα των σαμαράδων που φτιάχνανε σαμάρια για τα γαϊδούρια. Μήπως θα έπρεπε να επιδοτούμε και τους θανάτους για να έχουν περισσότερη δουλειά τα γραφεία κηδειών;



    ΕΞΟΧΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΜΕ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΚΑΘΕΤΟΥ ΑΞΟΝΟΣ Β' ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΧΗΜΑΤΟΚΙΝΗΣΗ

· Σταδιακή απόσυρση (ή και μετατροπή) των βενζινοκίνητων (Β/Κ) και πετρελαιοκίνητων (Π/Κ) Ι.Χ. οχημάτων και αντικατάστασή τους από Ηλεκτροκίνητα (Η/Κ).


    ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Η/Κ οχήματος έναντι Β/Κ και Π/Κ.

    1ον. Χαμηλότερο κόστος παραγωγής, άρα χαμηλότερη τιμή σε βιομηχανικό επίπεδο παραγωγής.

    2ον. Μηδενικές εκπομπές ρύπων.

    3ον. Ελάχιστο επίπεδο θορύβου.

    4ον. Κατανάλωση ενέργειας μόνον εν κινήσει, (δεν υπάρχει "ρελαντί").

    5ον. Εκμετάλλευση και αποθήκευση της ενέργειας πεδήσεως και κινήσεως σε κατήφορο.

    6ον. Πηγή τροφοδοσίας από κοινό ρευματοδότη (πρίζα). Με την χρήση ΑΠΕ το κόστος κινήσεως μηδενίζεται!

    7ον. Ελάχιστα μηχανικά μέρη κινητήρος, άρα, ελάχιστες απαιτήσεις συντηρήσεως και ελαχιστοποίηση πιθανής βλάβης. Απουσία στροφαλοφόρου, εκκεντροφόρου, βαλβίδων, διωστήρων, πιστονιών κτλ.

    8ον. Ελαχιστοποίηση αναλωσίμων, λιπαντικών, φίλτρων, σπινθιριστών, ιμάντων.

    9ον. Υψηλή τεχνολογία και αξιοπιστία κινητήρος. Ένας ηλεκτροκινητήρας εξασφαλίζει μεγάλη διάρκεια ζωής, περίπου 1.500.000 χλμ. όταν ένας συμβατικός κινητήρας χρειάζεται ανακαίνιση (ρεκτιφιέ) στις 200.000-300.000 χιλιόμετρα.

    10ον. Πλήρως ανακυκλώσιμα αναλώσιμα (συσσωρευτές).

    11ον. Ελαχιστοποίηση κινδύνων πυρκαγιάς, από διαρροές βενζίνης ή συγκρούσεις. Η πιθανότητα εκρήξεως των συσσωρευτών ή ηλεκτροπληξίας είναι μηδαμινές.

    12ον. Επιδόσεις των συγχρόνων Η/Κ εφάμιλλες των Β/Κ. (επιτάχυνση και τελική ταχύτητα).


    ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ (οι οποίοι μπορούν να εξαλειφθούν με κατάλληλο προγραμματισμό - σχεδιασμό).

    1ον .Ταυτόχρονη φόρτιση πολλών οχημάτων θα δημιουργεί προβλήματα αιχμών στο ηλεκτρικό δίκτυο, πράγμα που αντιμετωπίζεται με κατασκευή νέων εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ τοπικής εμβέλειας ή ατομικές.

    2ον. Περιορισμένη αυτονομία περίπου 200 χλμ. η οποία θα αυξηθεί βεβαίως με την βιομηχανική εξέλιξη.

    3ον. Μεγάλος χρόνος τροφοδοσίας (φορτίσεως) ο οποίος ομοίως μπορεί να περιοριστεί με την βιομηχανική εξέλιξη. Εξ' άλλου κάτι τέτοιο μπορεί να γίνεται την νύχτα.

    4ον. Μεγάλη απαίτηση χώρου για τους συσσωρευτές, στην ουσία αντικαθιστά τον χώρο των παρελκομένων ενός Β/Κ και του δοχείου καυσίμου.

    5ον. Απαιτείται κάποιος χρόνος για εξοπλισμό συνεργείων μετατροπής από Β/Κ σε Η/Κ οχήματα ή τεχνικής υποστηρίξεως (επισκευών), ο οποίος όμως μπορεί να συμβαδίσει με τον χρόνο προσαρμογής της παραγωγής των βιομηχανιών και της απορροφήσεως εργαζομένων από το δίκτυο παραγωγής και διακινήσεως υγρών καυσίμων στα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Να θυμήσουμε ότι χρειάστηκαν λιγότερο από 8 έτη στην χώρα μας για την μετάβαση από τα επιβατηγά οχήματα συμβατικής τεχνολογίας σε αυτά με καταλύτη, με το τεράστιο ποσοστό να αντικαθίσταται σε 2 μόλις έτη την περίοδο 1992-1993!!!


    ....συνεχίζεται....

Ορφέας:

    ....συνέχεια....

    ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

    Πολύς κόσμος έχει την εντύπωση ότι η ιδέα των Η/Κ οχημάτων είναι πρόσφατη.

    Γεγονός όμως είναι, ότι η ιστορία του (Η/Κ) αυτοκινήτου είναι τόσο παλιά (ίσως και παλαιότερη) απ' αυτήν του Βενζινοκίνητου (Β/Κ). Πρώτα έγιναν αγώνες με Η/Κ αυτοκίνητα και αργότερα με Β/Κ, ενώ στις αρχές του προηγούμενου αιώνος (~1900) ειδικώς στις Η.Π.Α. ανθούσε η κυκλοφορία των Η/Κ οχημάτων και υπερτερούσε σε σχέση με αυτήν των Β/Κ !!! Στο νησί της Σύρου μέχρι και πριν 36 χρόνια περίπου λειτουργούσε εργοστάσιο κατασκευής Η/Κ οχημάτων με σκοπό να εξάγει στην Αγγλία. Και ενώ τα πρώτα βενζινοκίνητα οχήματα κυριολεκτικώς σερνόντουσαν με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χλμ/ώρα, υπήρχε Η/Κ όχημα που επετύγχανε τελική ταχύτητα 105 χλμ/ώρα!





    ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΟ ΟΧΗΜΑ (ΗΠΑ) ΤΟΥ 2006. ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ ΣΤΑ 100 ΧΛΜ / ΩΡΑ ΣΕ 4 ΔΕΥΤΕΡΟΠΛΕΠΤΑ !!! ΜΕ ΤΕΛΙΚΗ 209 ΧΛΜ / ΩΡΑ !!!

· Σταδιακή απόσυρση των πετρελαιοκίνητων (Π/Κ) λεωφορείων στις αστικές περιοχές και αντικατάστασή τους από ηλεκτροκίνητα (Η/Κ) (τρόλλευ).

    ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Η/Κ λεωφορείου (τρόλλεϋ), έναντι Π/Κ.

    Γενικώς όλα τα ανωτέρω της προηγουμένης περιπτώσεως εκτός του ότι τροφοδοτείται από εναέριο δίκτυο και θα καταλαμβάνει προκαθορισμένη λωρίδα κυκλοφορίας όπως το τραμ, (με πολύ μικρότερο όμως κόστος και πολύ μικρότερο πλάτος) στην οποία δεν θα μπορούν να εισέλθουν Ι.Χ. οχήματα, πράγμα που σημαίνει:
-καλύτερη εξυπηρέτηση
-ακρίβεια στον καθορισμό των δρομολογίων
-ελαχιστοποίηση ατυχημάτων από «απρόβλεπτες» και «απρόσμενες» στάσεις.

    ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ (οι οποίοι μπορούν να εξαλειφθούν με κατάλληλο προγραμματισμό - σχεδιασμό).

    1ον. Περιορισμένη αυτονομία σε περίπτωση διακοπής ρεύματος η οποία όμως επαρκεί για την απομάκρυνση του οχήματος από τον δρόμο έτσι ώστε να μην κωλύεται η κυκλοφορία. Αυτό αντιμετωπίζεται στο έπακρο με αυτόνομο δίκτυο ηλεκτροδοτήσεως.

    2ον. Απαιτείται κατασκευή γραμμών ηλεκτροδοτήσεως για τις οποίες απαιτείται διαθέσιμος χώρος (λωρίδα κυκλοφορίας) και οικονομική επιβάρυνση. Ο διαθέσιμος χώρος μπορεί να εξοικονομηθεί από την δραστική μείωση της κυκλοφορίας των Ι.Χ. οχημάτων ενώ η οικονομική επιβάρυνση μπορεί να εξισορροπιστεί από την αύξηση του αριθμού του επιβατικού κοινού (εισιτηρίων), από την μείωση του κόστους συντηρήσεως και εν ανάγκη με προσωρινή αύξηση της τιμής του εισιτηρίου (μέχρις αποσβέσεως). Εξ' άλλου το κόστος κατασκευής / χλμ. γραμμής τρόλλευ είναι από δεκάδες έως εκατοντάδες φορές μικρότερο από αυτό του τραμ και του μετρό αντιστοίχως.

· Κατασκευή πλήρους δικτύου ηλεκτροκίνητου Η/Κ τραίνου (ή πετρελαιοκίνητου Π/Κ κατ' εξαίρεσιν) για μεταφορά επιβατών ή εμπορευμάτων ή ακόμη και οχηματαγωγών τραίνων που θα μεταφέρουν ολόκληρα Ι.Χ ή Δ.Χ φορτηγά οχήματα.

    ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ τραίνου έναντι Π/Κ φορτηγού υπεραστικών και διεθνών μεταφορών.

    1ον. Μεγιστοποίηση ποσοτήτων μεταφερομένων εμπορευμάτων με ελάχιστο κόστος ανά μονάδα βάρους και όγκου.

    2ον. Ελαχιστοποίηση εκπομπών ρύπων σε Π/Κ τραίνα και μηδενισμός σε Η/Κ.

    3ον. Ελάχιστοποίηση καθυστερήσεων εξ αιτίας της κυκλοφορίας Ι.Χ. οχημάτων, ατυχημάτων από κούραση, αντιμετωπίσεως δυσμενών καιρικών συνθηκών, κλπ.

    4ον. Ταχύτατη μεταφορά, χωρίς περιορισμούς από οδικές συνθήκες ή νομικούς περιορισμούς (όρια ταχύτητος, αργίες, περιοριστές ταχύτητος κτλ.)

    5ον. Απελευθέρωση μεγάλου χώρου κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων.

   ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ (οι οποίοι μπορούν να εξαλειφθούν με κατάλληλο προγραμματισμό - σχεδιασμό).

    1ον. Απαιτείται κατασκευή πλήρους σιδηροδρομικού δικτύου διπλής κατευθύνσεως που δυστυχώς μόνον η Ελλάς από όλη την Ευρώπη καθυστερεί να προωθήσει. Ένα τέτοιο έργο γίνεται μία φορά και εξυπηρετεί ταυτοχρόνως όλων των ειδών τις αμαξοστοιχίες. Το κόστος μπορεί να εξισορροπιστεί από τα έσοδα μέσω της δραματικής αυξήσεως των ποσοτήτων των μεταφερομένων αγαθών.

    2ον. Η φόρτωση - εκφόρτωση των εμπορευμάτων γίνεται μόνον σε σταθμούς και όχι στον επιθυμητό από τον αποστολέα ή παραλήπτη τόπο. Αυτό σημαίνει ότι για μικρές αποστάσεις ίσως είναι πιο συμφέρον να γίνεται χρήση φορτηγών οχημάτων. Ένας τέτοιος περιορισμός εξαλείφεται με χρήση ειδικών βαγονιών που να μπορούν να μεταφέρουν ολόκληρα τα φορτηγά οχήματα φορτωμένα.

    Σημειώνεται ότι ανάλογα πλεονεκτήματα, με επιπρόσθετα την μη ανάγκη γραμμών ηλεκτροδοτήσεως και την μη περιορισμένη αυτονομία έχει η εφαρμογή της υδρογονοκινήσεως η οποία έχει ήδη μελετηθεί και εφαρμοστεί σε περιορισμένη κλίμακα και από ελληνική εταιρεία.


    ΥΔΡΟΓΟΝΟΚΙΝΗΤΟ ΟΧΗΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ !!!


  Γ' ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΗΣ ΟΛΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ.

    Η ολιστική αρχιτεκτονική αποτελεί συνδυασμό των εξής στοιχείων:

    1ον. Βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής, μερικές προτάσεις της οποίας είναι οι εξής:

- Μελέτη της φαινόμενης τροχιάς του ήλιου έτσι ώστε να επιτευχθεί μέγιστη πρόσπτωση ηλιακών ακτίνων στους εσωτερικούς χώρους τον χειμώνα και ελάχιστη το καλοκαίρι.

- Μεγάλα ανοίγματα στο νότο, μικρά στο βορρά.

- Ηλιακά αίθρια προκειμένου για μεγάλα κτήρια ή κτήρια που έχουν πλευρές

γειτνιάζουσες με άλλα.

- Τοποθέτηση των χώρων με υψηλές απαιτήσεις όπως καθιστικά στην νότια ζώνη,

μεσαίων απαιτήσεων όπως υπνοδωμάτια στην μεσαία και χαμηλών απαιτήσεων όπως αποθήκες, γκαράζ κλπ. στον βορρά.

- Κατάλληλα ανοίγματα-παράθυρα με σκίαστρα, στόρια, τέντες ή πέργκολες με αναρριχητικά φυτά η χρήση των οποίων θα ακολουθεί τις εποχές.

- Κάλυψη των ταρατσών με πράσινο.

- Ανοίγματα με περσίδες για την ρύθμιση της κατευθυντικότητας του αέρα, και φεγγίτες για την ρύθμιση του φυσικού φωτισμού.





2ον. Χρήσεως ΑΠΕ.

3ον. Οικολογικής δομήσεως, δηλαδή, αποφεύγουμε υλικά που περιέχουν τοξικά όπως μόλυβδο και αμίαντο και χρησιμοποιούμε υλικά «γήϊνα» όπως ξύλο, πέτρα, κεραμίδι.

4ον. Αξιοποιήσεως των πορισμάτων της γεωβιολογίας, δηλαδή της επιστήμης που μελετάει τις ακτινοβολίες που προέρχονται από το υπέδαφος.

Κατ' αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να έχουμε μία κατασκευή κατά το δυνατόν άψογη, αυτόνομη, λειτουργική, υγιεινή, οικονομική αλλά και που θα μας δίνει ικανοποίηση ζώντας σ' αυτήν. Η αύξηση του κόστους του αρχικού σχεδιασμού και της οικοδομικής κατασκευής είναι ασήμαντη έως το πολύ 5% επί του συνόλου αλλά ελαχιστοποιεί τις λειτουργικές απαιτήσεις.


Δ'. ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ

Τα απορρίμματα έχουμε συνηθίσει να τα θεωρούμε ως κάτι άχρηστο. Παρόλα αυτά αποτελούνται από τα ίδια ακριβώς υλικά τα οποία εκατομμύρια έτη βρισκόντουσαν στο πανέμορφο φυσικό περιβάλλον. Εάν συνεχίσουμε να τα θεωρούμε άχρηστα σε λίγα χρόνια τα πάντα θα είναι απορρίμματα! Εκτός από το γεγονός ότι δεν αξιοποιούνται δημιουργούν και τεράστια προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες όπου βρίσκονται οι λεγόμενες «χωματερές». Η λογική μας στηρίζεται στα εξής: μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση.

1ον. Κατασκευή ανθεκτικότερων συσκευασιών είτε προστασίας είτε αισθητικής παρουσίασης των προϊόντων, οι οποίες θα χρεώνονται στον καταναλωτή και στον οποίον θα επιστρέφεται το αντίτιμο όταν τις επιστρέψει, όπως αυτό εφαρμοζόταν κατά κόρον στις γυάλινες φιάλες πριν από μερικές δεκαετίες. Τέτοιου είδους συσκευασίες μπορεί να είναι γυάλινες, χάρτινες, πλαστικές, ξύλινες κλπ, ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών, παιχνιδιών, επίπλων κλπ. Κατ' αυτόν τον τρόπο δύναται να μειωθεί ο όγκος των «σκουπιδιών» σε ποσοστό που μπορεί να φθάσει το 70% καθώς και η δαπανόμενη ενέργεια και το κόστος για την κατασκευή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν προϊόντα των οποίων η συσκευασία είναι ακριβότερη από το περιεχόμενο!

2ον. Πλήρης διαχωρισμός προς ανακύκλωση των μη επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών π.χ. πλαστικές συσκευασίες τροφίμων, ή αλουμινένιων κουτιών, συσσωρευτών κλπ. αναλόγως του υλικού τους κατ' ευθείαν στην πηγή τους δηλαδή στο σπίτι ή το κατάστημα του καθενός, και όχι ανεξέλεγκτη απόρριψη σε κάδους αλλά σε κέντρα συλλογής που θα βρίσκονται σε κάθε γειτονιά. Προκειμένου για την εφαρμογή του μέτρου μπορεί να υπάρχει ανταποδοτικό όφελος εις χρήμα στον κομιστή.

3ον. Κομποστοποίηση των οργανικών υπολειμμάτων π.χ. αποφάγια κλπ. τα οποία αποτελούν ιδανικό οργανικό λίπασμα για τους κήπους και τις καλλιέργειες. Η κομποστοποίηση μπορεί να γίνει και σε ατομικό και σε συλλογικό επίπεδο.

4ον. Παραγωγή βιοκαυσίμων από οτιδήποτε δεν μπορεί να αξιοποιηθεί με άλλον τρόπο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε συγκεκριμένα εργοστάσια συλλογής.

5ον. Συλλογή των μη οργανικών και μη επαναχρησιμοποιούμενων απορριμμάτων όπως μπάζα κλπ. από αυτοκίνητα των δήμων με σκοπό την κονιορτοποίηση και χρήση σε υποστρώματα δομικών κατασκευών.

6ον Πλήρης επεξεργασία υγρών και αερίων αποβλήτων με αυστηρές διαδικασίες απορρυπάνσεώς των.

Η αφιέρωση λίγου χρόνου από τον καθένα την ημέρα για τις παραπάνω πράξεις, μπορεί να αποφέρει τεράστιο όφελος χρήματος, χρόνου και χώρου στο σύνολο, με ταυτόχρονη εξάλειψη των αντιαισθητικών και ρυπογόνων «χωματερών» ή των μολυσμένων ποταμών.


    ....συνεχίζεται....

Ορφέας:

    ....συνέχεια....

    Ε'. ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΛΕΙΨΥΔΡΙΑΣ

    1ον . Εγκατάσταση πλωτών μονάδων αφαλατώσεως σε κάθε νησί ή παραθαλάσσια περιοχή που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Ενδεικτικώς αναφέρουμε ότι μόνον για τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες δαπανώνται ετησίως περί τα 33.000.000 ΕΥΡΩ για μεταφορά πόσιμου νερού με δεξαμενόπλοια. Μία πλωτή μονάδα αφαλατώσεως πλήρως οικολογική με χρήση ανεμογεννήτριας κοστίζει περί τα 2.000.000 ΕΥΡΩ και κάνει απόσβεση σε 1,5 έτος. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να έχουμε 32 τέτοιες μονάδες ανά τριετία, σχεδόν μία κάθε μήνα!!!

    2ον. Σε μη παραθαλάσσιες περιοχές το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί είτε με κατασκευή συλλεκτήρων βρόχινου νερού είτε με μεταφορά νερού μέσω αντλιών και σωληνώσεων από κάποια κοντινή παραθαλάσσια περιοχή.




    F' ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ

    1ον. Επαναεισαγωγή στις καλλιέργειες των οργανικών λιπασμάτων.

    2ον. Επαναχρησιμοποίηση παραδοσιακών ποικιλιών αντί των υβριδικών ή τυχόν μεταλλαγμένων.

    3ον. Κάλυψη των αναγκών των πολιτών με πλήρη απορρόφηση της εγχώριας παραγωγής πριν από οποιαδήποτε εισαγωγή παρόμοιων προϊόντων αντιστοίχων των ελληνικών.


    Ζ' ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΤΑΔΙΑΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.

    1ον. Διάνοιξη των μπαζωμένων ρεμάτων ή ποταμών με ταυτόχρονη δενδροφύτευση στις κοίτες τους.

    2ον. Αποκατάσταση κατά το δυνατόν ανενεργών λατομείων, χωματερών και λοιπών υποβαθμισμένων τόπων, με δενδροφύτευση, κατασκευή τεχνητών λιμνών και μετατροπή τους σε πάρκα.

    3ον. Δενδροφύτευση κατά μήκος όλων των εθνικών οδών αλλά και των αστικών όπου υπάρχει διαθέσιμος χώρος.

    4ον. Απαλλοτρίωση αντιαισθητικών ή εγκαταλελειμμένων κτηρίων στα πολεοδομικά συγκροτήματα και δημιουργία πάρκων.

    Η παρούσα εργασία δεν «κομίζει γλαύκας εις Αθήνας». Παρουσιάζει κατά το δυνατόν συνοπτικώς, θέματα, τα οποία έχουν επαρκώς μελετηθεί και παρουσιαστεί σε επιστημονικούς κύκλους, σεμινάρια, άρθρα κλπ. πλην όμως δεν είναι ευρέως γνωστά σε όλους. Επιπλέον καθυστερούν ή αδυνατούν να εφαρμοστούν στην καθημερινότητά μας.


    ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ

    Το 70% του εισοδήματος παγκοσμίως αναλώνεται είτε άμεσα είτε έμμεσα στα καύσιμα, (θερμοηλεκτρισμός, θέρμανση, κίνηση, και όλα τα προϊόντα στο κόστος των οποίων συμβάλλουν τα καύσιμα). Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος παίρνει 1000 ΕΥΡΩ μισθό είναι σα να βάζει αυτομάτως φωτιά στα 700. Αυτό σημαίνει ότι το 70% του χρόνου που καταναλώνει για να εισπράξει τον μισθό του είναι καμμένος-χαμένος. Αυτό σημαίνει ότι δουλεύει για να σπαταλιέται και να σπαταλάει. Σα να λέμε «ράβε ξήλωνε δουλειά να μην σου λείπει». Δεν θα ήταν προτιμότερο αυτός ο χρόνος να δαπανάται σε παραγωγικές διαδικασίες; Και το αντίστοιχο εισόδημα να ήταν όντως πληρωμή (γέμισμα δηλαδή) οικονομική αλλά και ψυχική από ικανοποίηση;

    ΑΛΗΘΕΙΑ, ποιος μας έδωσε το δικαίωμα να κατασπαλούμε κάτι το οποίον δεν μας ανήκει; Η γη χρειάστηκε εκατομμύρια χρόνια για να φτιάξει στα σπλάχνα της ύστερα από αρκετές γεωλογικές μεταβολές και βιοχημικές διεργασίες τον πολύτιμο μαύρο χρυσό, ΤΟ των ΠΕΤΡ-ωμάτων ΕΛΑΙΟΝ.

    Εμείς καταφέραμε να εξαντλήσουμε σε λιγότερο από δύο αιώνες ένα τεράστιο μέρος αυτών των αποθεμάτων παραδεχόμενοι τον κίνδυνο της πολύ σύντομης μελλοντικά ελλείψεως του, (40-50 έτη) καταστρέφοντας ταυτοχρόνως το φυσικό μας περιβάλλον επιβαρύνοντάς το με δισεκατομμύρια τόνους ρύπων κάθε χρόνο και παραμένοντας ανίκανοι να αντιδράσουμε στην λογική του εύκολου και πρόσφορου κέρδους όλου του κυκλώματος εξορύξεως, επεξεργασίας και διακινήσεως των ορυκτών καυσίμων.

    Δεν είμαι ενάντια στην τεχνολογία. Αντίθετα, είμαι λάτρης της προόδου και των τεχνολογικών επιτευγμάτων αλλά δεν δέχομαι την χωρίς σεβασμό και προνοητικότητα εκμετάλλευση των φυσικών πόρων.

    "ΕΝΤΑΞΕΙ". Ας δεχτούμε ότι η χρήση της καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας για κίνηση ή άλλη εφαρμογή είναι δαπανηρή και δύσκολα εφαρμόσιμη σε βιομηχανικά επίπεδα παραγωγής. Ας δεχθούμε ότι η εκμετάλλευση της ανεξάντλητης ηλιακής, αιολικής, υδραυλικής και γεωθερμικής ενέργειας είναι δύσκολη και ασύμφορη.

    Ας δεχθούμε ότι εκατομμύρια ανθρώπων ζουν από το κύκλωμα των προϊόντων πετρελαίου.

    Ας δεχθούμε το γεγονός ότι ακόμα αντέχουμε ή ίσως προσαρμοζόμαστε στην αυξανόμενη περιβαλλοντική μόλυνση.

    "ΟΛΑ ΚΑΛΑ". Αλλά τι θα γίνει όταν κάποια στιγμή αρχίζει να παρουσιάζεται αισθητά η έλλειψη ορυκτών καυσίμων;

    Τότε θα αρχίσουν οι «μεγάλοι εγκέφαλοι» να σκέφτονται πως θα αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση κάνοντας ίσως τις ενέργειες που τώρα προτείνονται. Αλλά γιατί να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο της τελευταίας στιγμής;

    Αν είναι «ασύμφορη» η εκμετάλλευση ανανεώσιμων μορφών ενέργειας οφείλεται στο ότι ελάχιστα κονδύλια δίνονται για έρευνα και αξιοποίησή της.

    Αν είναι «δαπανηρή» η παραγωγή και «ασύμφορη» η χρήση ηλεκτροκίνητων και υδρογονοκίνητων οχημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχουν εξελιχθεί σε βαθμό ανάλογο των βενζινοκίνητων και δεν έχουν ενσωματώσει τεχνολογίες ελαχιστοποιήσεως του κόστους παραγωγής.

    Αν φοβούνται όσοι κερδίζουν από το κύκλωμα του πετρελαίου ότι θα αρχίσουν να χάνουν τότε να σκεφτούν ότι ανοίγεται μπροστά τους ένας νέος ορίζοντας παραγωγής και εκμεταλλεύσεως της ηλεκτρικής ενέργειας όπου απαιτούνται μηχανικοί, σχεδιαστές, επιχειρηματίες και εργάτες για την κατασκευή και οργάνωση νέων εργοστασίων, νέων συστημάτων μετατροπής της ηλιακής ή αιολικής ενέργειας σε ηλεκτρική, μηχανημάτων και οχημάτων νέας τεχνολογίας στηριζόμενης στην ηλεκτρική ενέργεια και γενικά στην φιλικότητα προς το περιβάλλον σε έναν νέο καθαρό τρόπο σκέψεως και ζωής.

    Υπάρχει από την μία πλευρά η "λογική" του εκμεταλλεύομαι την εύκολη έτοιμη σερβιρισμένη πρόταση της πετρελαιομανίας κινούμενος σε έναν χώρο βρώμικο και ανθυγιεινό χρησιμοποιώντας λύσεις που οι παππούδες μας ίσως να μην ήξεραν τι κακό κάνουν, αλλά οι πατεράδες μας το έμαθαν, εμείς το ζούμε, τα παιδιά μας θα τρέχουν να προλάβουν να γλυτώσουν την καταστροφή και τα εγγόνια μας ίσως δεν προλάβουν να κάνουν τίποτα.

    Και από την άλλη πλευρά υπάρχει η λογική του "'εκμεταλλεύομαι" τις γνώσεις μου και τις δυνάμεις μου, προσπαθώ για κάτι καλύτερο, συνεισφέροντας στην τεχνολογική εξέλιξη μιας παγκόσμιας ενεργειακής στροφής, δικαιολογώντας τους παππούδες μας για την άγνοια τους, συγχωρώντας τους πατεράδες μας για την αμέλειά τους, επικρίνοντας τους εαυτούς μας για την καθυστερημένη αντίδραση στην εγκλωβισμένη ηλιθιότητά μας, σεβόμενοι τα παιδιά μας οδηγώντας τα σε έναν καθαρό γήινο και φυσικό τρόπο ζωής και δίνοντας το δικαίωμα και την ευθύνη στα εγγόνια μας, να διαιωνίσουν την πολύτιμη δομή της ανθρώπινης σωματικής, νοητικής και ψυχικής μας υποστάσεως.

    Ευρύμαχος Σερέτης
    Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός
    ΑΘΗΝΑΙ 6/6/2010

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[*] Προηγούμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση