Σχόλια > Κοινωνικοί Προβληματισμοί
Τράπεζες: Βαμπιρισμός, τοκογλυφία, δόλος, απάτες και λοιπές παρανομίες.
Rose:
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_19/06/2010_343155
Hμερομηνία : 19-06-10
«Βέλη» Τρισέ εναντίον των τραπεζών
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) Ζαν Κλοντ Τρισέ επέκρινε δριμύτατα τη συμπεριφορά των τραπεζών μετά τη παγκόσμια οικονομική κρίση, σε συνέντευξη του σε γερμανική εφημερίδα που κυκλοφορεί αύριο.
«Όλες θα είχαν εξαφανιστεί εάν δεν τις είχαμε σώσει, αυτό είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε» τονίζει ο Τρισέ στη συνέντευξη του στην εφημερίδα Die Welt της Κυριακής.
Για τους λόγους αυτούς, δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΚΤ, είναι ακατανόητο για τους διευθύνοντες να σκέφτονται ότι μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούσαν πριν από την κατάρρευση της Lehman Brothers το 2008.
Ο Τρισέ επικρίνει τις υπερβολικές αμοιβές, τα πακέτα των πριμ και τη νοοτροπία της αύξησης των κερδών σε μικρό διάστημα, στοιχεία που ελάχιστα συνάδουν με την πραγματική οικονομία.
«Αυτά δεν είναι συμβατά με τις υφιστάμενες δημοκρατικές αρχές μας», τονίζει ο Τρισέ στη συνέντευξη του.
Ο ίδιος υπεραμύνεται της απόφασης που πήρε η ΕΚΤ, το Μάιο, να αγοράσει ομόλογα από χώρες μέλη της ευρωζώνης που αντιμετωπίζουν κρίση όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία. « Η κατάσταση ήταν πολλή δραματική. Η Ευρώπη είναι το επίκεντρο της κρίσης αυτή τη στιγμή», συνεχίζει ο Τρισέ.
Την ίδια στιγμή ο γάλλος οικονομολόγος δηλώνει ότι οι κυβερνήσεις του Παρισιού και του Βερολίνου ευθύνονται κατά ένα μέρος για την κρίση χρέους της ευρωζώνης, η οποία προκλήθηκε όταν η Γαλλία και η Γερμανία το 2004 παραβίαζαν το Σύμφωνο Σταθερότητας.
«Εύχομαι η γερμανική κοινή γνώμη να είχε αντιδράσει με την ίδια αποστροφή στην παραβίαση του Ευρωπαϊκού Συμφώνου Σταθερότητας όπως αντέδρασε στην απόφαση μας να αγοράσουμε κρατικά ομόλογα χωρών υπό κρίση», υπογράμμισε ο Τρισέ.
«Οι κυβερνήσεις είναι εξαιρετικά αναξιόπιστες επί μήνες και επί χρόνια», καταλήγει ο πρόεδρος της ΕΚΤ.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Rose:
http://www.banksnews.gr/portal/home-page/124-top-story/782----10-----
Το ταμείο των 10 δισ.€ και οι κρατικοποιήσεις τραπεζών!
Tuesday, 22 June 2010 00:14
Το δρόμο για κρατικοποιήσεις τραπεζών ανοίγει το σχέδιο νόμου που θα καταθέσει τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, για να δημιουργηθεί το θεσμικό πλαίσιο, βάσει του οποίου θα λειτουργήσει το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), που ιδρύεται για να προσφέρει κεφαλαιακές ενισχύσεις μέχρι 10 δις. ευρώ στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Σύμφωνα με σημείωμα που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο κ. Παπακωνσταντίνου, ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου, που θα πρέπει να έχει φθάσει στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα, όπως προβλέπει η συμφωνία δανεισμού από την «τρόικα»,
n Τα ίδια κεφάλαια θα (σ.σ.: από το ΤΧΣ) παρέχονται με τη μορφή προνομιούχων μετοχών στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα με άδεια της Τράπεζας της Ελλάδος. Οι προνομιούχες μετοχές θα μετατρέπονται σε κοινές, σε επόμενο στάδιο και σύμφωνα με κανόνες που θα εξειδικευθούν περαιτέρω στη νομοθεσία θέσπισης του Ταμείου.
n Η συμμετοχή στο Ταμείο θα είναι υποχρεωτική και θα ενεργοποιείται όταν δεν καλύπτονται οι ελάχιστες κεφαλαιακές απαιτήσεις, όπως έχουν οριστεί για συγκεκριμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από την Τράπεζα της Ελλάδος, ως αρμόδια εποπτική αρχή και όταν δεν μπορεί να βρεθεί άλλη ιδιωτική λύση.
n Εάν τα πιστωτικά ιδρύματα δεν δύνανται να συγκεντρώσουν εγκαίρως επιπρόσθετα κεφάλαια για να αποπληρώσουν το Ταμείο, θα εφαρμόζεται σχέδιο αναδιάρθρωσης τους υπό την αιγίδα του Ταμείο, κατ' εφαρμογήν των κοινοτικών κανόνων ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων.
Με άλλα λόγια το ΤΧΣ θα διασώζει τράπεζες με «τρύπες» στην κεφαλαιακή τους επάρκεια και, αν αυτές δεν μπορούν να υποκαταστήσουν αυτά τα κεφάλαια με ιδιωτικά κεφάλαια από μετόχους, θα μετατρέπονται σε κοινές οι προνομιούχες μετοχές που θα έχουν εκδοθεί υπέρ του ΤΧΣ, το οποίο θα γίνεται πλέον, εξ ονόματος του Δημοσίου, βασικός μέτοχος στην τράπεζα που θα διασώζει. Όποια τράπεζα αποδεικνύεται ασυνεπής στις πληρωμές της προς το Ταμείο θα μπαίνει σε διαδικασία αναδιάρθρωσης, δηλαδή συρρίκνωσης με τμηματική πώληση στοιχείων ενεργητικού.
Κατά τα λοιπά, όπως αναφέρεται στο σημείωμα του υπ. Οικονομικών,
n Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προβλέπεται στο Μνημόνιο Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής, παράρτημα 2, του μηχανισμού στήριξης που έχει υπογράψει η Ελληνική Δημοκρατία, ν. 3845/2010.
n Ο σκοπός του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Ταμείο) είναι να διατηρήσει τη σταθερότητα στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, χορηγώντας ίδια κεφάλαια σε περίπτωση σημαντικής συρρίκνωσης των κεφαλαίων. Το Ταμείο δεν θα στηρίζει τη ρευστότητα, η οποία θα παρέχεται σύμφωνα με τις ισχύουσες ρυθμίσεις.
n Για το Ταμείο προβλέπεται αρχική επταετής διάρκεια. Μετά το τέλος αυτής της περιόδου η κυριότητα του Ταμείου
περνά στο Ελληνικό Δημόσιο, μέχρι το ύψος της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταμείου.
n Το Ταμείο θα δημιουργηθεί ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα και η λειτουργία του (π.χ. για διευκόλυνση προσλήψεων και αποδοχών του κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού). Η νομική δομή του Ταμείου θα επιτρέπει την ιδιωτική συμμετοχή.
n Το Ταμείο θα χρηματοδοτείται με ποσό 10 δις ευρώ από την ελληνική κυβέρνηση από πηγές προερχόμενες από το κοινό πρόγραμμα ΕΕ/ΔΝΤ. Αυτό σημαίνει ότι ο κίνδυνος ζημιών αναλαμβάνεται πλήρως από την ελληνική κυβέρνηση ως κύριος μέτοχος του Ταμείου. Η αγορά των προνομιούχων μετοχών του Ταμείου θα γίνει τοις μετρητοίς.
n Για την εκπλήρωση των στόχων του το Ταμείο θα έχει ορισμένες εξουσίες στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που έχει χρηματοδοτήσει, και οι οποίες θα ασκούνται μετά από διαβούλευση με την ΤτΕ. Οι εξουσίες του Ταμείου θα ασκούνται με την επιφύλαξη των εποπτικών αρμοδιοτήτων της ΤτΕ και περιλαμβάνουν ενδεικτικά τα εξής :
- να απαιτεί από την ΤτΕ να του παρέχει για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κάθε πληροφορία απαραίτητη για την ολοκλήρωση του σκοπού του,
- να ορίζει ένα μέλος στο ΔΣ του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος,
- να απαιτεί από το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα την υποβολή σχεδίου αναδιάρθρωσης,
- να έχει δικαίωμα αρνησικυρίας (βέτο) σε αποφάσεις ενός χρηματοπιστωτικού ιδρύματος (επιχειρηματική στρατηγική, απόδοση μερισμάτων, θέματα μισθοδοσίας, ρευστότητας και διαχείρισης ενεργητικού παθητικού κ.λ.π.),
-να συγκαλεί τη ΓΣ των μετόχων του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος όπως ορίζει το εταιρικό δίκαιο,
- να απαιτεί τη μετατροπή των προνομιούχων μετοχών σε κοινές, όταν το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα αδυνατεί να καλύπτει (1) το ελάχιστο ύψος ιδίων κεφαλαίων όπως ορίζει το σχετικό κανονιστικό πλαίσιο ή (2) ορισμένες οικονομικές απαιτήσεις που θα επιβάλλονται από το σχέδιο αναδιάρθρωσης του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.
- Η νομοθεσία θέσπισης του Ταμείου, θα εξειδικεύσει περαιτέρω μια αντικειμενική διαδικασία που θα ακολουθείται για τις τιμές μετατροπής, λαμβάνοντας υπόψη τις συνέπειες από την παρέμβαση του Ταμείου, τα νομικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των μετόχων και τους κοινοτικούς κανόνες κρατικών ενισχύσεων.
- να προχωρά σε διαγνωστικές μελέτες και ειδικούς ελέγχους με τη βοήθεια εξωτερικών ελεγκτών για να αξιολογείται η φερεγγυότητα του τραπεζικού ιδρύματος όταν το Ταμείο κρίνει ότι αυτό είναι απαραίτητο.
Τα κριτήρια για οποιαδήποτε αύξηση κεφαλαίου θα πρέπει να εναρμονιστούν με την Απόφαση της Επιτροπής της 19.11.2008 (Ν 560/2008 μέτρα στήριξης για τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα). Η χορήγηση μετοχικού κεφαλαίου υπόκειται ειδικότερα στα παρακάτω κριτήρια.
- Τα πιστωτικά ιδρύματα θα καταβάλλουν μη σωρευτική αποζημίωση με βάση τους κανόνες της αγοράς, εκτός εάν η ανάλυση του σχεδίου αναδιάρθρωσης δικαιολογεί μία εναλλακτική προσέγγιση. Μία μη σωρευτική αποζημίωση με βάση τους κανόνες της αγοράς μπορεί να είναι είτε 10% (όπως ορίζεται στην παραπάνω απόφαση) ή εξαρτώμενη από το προφίλ κινδύνου του πιστωτικού ιδρύματος και την ποιότητα του κεφαλαίου, μεταξύ 7% και 9.3%, ενώ το κεφάλαιο πρώτης βαθμίδας (Tier1) για βασικά υγιή πιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει κανονικά να αποζημιώνεται με όχι λιγότερο από 9%.
- Τα πιστωτικά ιδρύματα δεν θα καταβάλλουν μερίσματα ή εξοφλούν κουπόνια σε υβριδικό κεφάλαιο, εκτός αν είναι υποχρεωμένα εκ του νόμου να το κάνουν, κάτι που εφαρμόζεται στην περίπτωση κερδοφόρου πιστωτικού ιδρύματος (εν τούτοις το πιστωτικό ίδρυμα δεν θα επιτρέπεται να χρησιμοποιήσει αποθεματικά για να παρουσιάσει κέρδη).
- Το πιστωτικό ίδρυμα θα πρέπει να επαναγοράσει τις προνομιούχες μετοχές στο ίδιο ποσό με αυτό που επενδύθηκε αρχικά σε αυτό. Μετά από 5 χρόνια οι μετοχές πρέπει να επανακτηθούν ή πρέπει να αποζημιωθούν με πρόστιμο. Αν δεν μπορούν να επανακτηθούν γιατί δεν καλύπτονται τα κριτήρια κεφαλαιακής επάρκειας, οι προνομιούχες μετοχές πρέπει να μετατραπούν σε κοινές μετοχές.
Κάθε σχέδιο αναδιάρθρωσης πρέπει να είναι σύμφωνο με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων και να εγκριθεί με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με στόχο να διασφαλιστεί ότι το πιστωτικό ίδρυμα θα ανακτήσει τη βιωσιμότητα του στο τέλος της περιόδου αναδιάρθρωσης, ότι θα επιτευχθεί ο επιμερισμός του κόστους ανάμεσα στους μετόχους και ότι θα περιοριστεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού.
Rose:
http://www.banksnews.gr/portal/home-page/124-top-story/1643-l-r-25---
«Λευκή επιταγή» 25 δις. στους τραπεζίτες!
Thursday, 25 November 2010 23:55
Σε «λευκή επιταγή» μετατρέπει, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών το «πακέτο» κρατικών εγγυήσεων 25 δις. ευρώ, που θα υποχρεωθούν να αντλήσουν τους επόμενους μήνες οι ελληνικές τράπεζες για να αποκρούσουν τις ισχυρές πιέσεις που δημιουργεί στη ρευστότητά τους η κλιμακούμενη αναταραχή στις αγορές ομολόγων της περιφέρειας της Ευρωζώνης και οι νέες «τάσεις εξόδου» καταθετών από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, που επανεμφανίσθηκαν με αρκετή ένταση τον Νοέμβριο.
Οι νέες πιέσεις στη ρευστότητα επαναφέρουν εκόντες άκοντες τους Έλληνες τραπεζίτες στη… θερμοκοιτίδα της ΕΚΤ, καθώς ανατρέπονται μέχρι νεοτέρας τα φιλόδοξα σχέδια επανόδου στη διατραπεζική αγορά. Όμως, καθώς τα αποδεκτά καλύμματα δανεισμού από την ΕΚΤ εξαντλούνται και τα «κουρέματα» από την ΕΚΤ μειώνουν όλο και περισσότερο τη ρευστότητα που λαμβάνουν οι τράπεζες, ενεχυριάζοντας όλο και περισσότερα καλύμματα (σχετικά ρεπορτάζ έχει φιλοξενήσει το τελευταίο δίμηνο το «Β»), οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να εκπέμψουν και πάλι SOS στο υπουργείο Οικονομικών, ζητώντας κρατικές εγγυήσεις δανεισμού.
Το υπουργείο Οικονομικών, προχωρώντας σε μια διευκόλυνση που μεταθέτει ακόμη πιο μακριά στο μέλλον την αναγκαία -αν και επώδυνη για τις τράπεζες- εξυγίανση αποφάσισε, ύστερα από ισχυρές πιέσεις των τραπεζών, που σε αυτό το θέμα είχαν σθεναρή υποστήριξη από την Τράπεζα της Ελλάδος, να αποδεσμεύσει τις εγγυήσεις χωρίς να εφαρμόσει το δρακόντειο εποπτικό πλαίσιο που το ίδιο καθιέρωσε (κατόπιν πιέσεων της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού) μόλις τον περασμένο Ιούλιο!
Ουσιαστικά, προς χάρη της διατήρησης μιας επιφανειακά «σταθερής» εικόνας του τραπεζικού συστήματος, το υπουργείο αποδεσμεύει τεράστια ποσά στις τράπεζες, που θεωρητικά το Δημόσιο μπορεί να δει αργότερα να προστίθενται στο ογκώδες δημόσιο χρέος της χώρας, χωρίς να ενεργοποιεί τις ασφαλιστικές δικλίδες που το ίδιο έχει θέσει, ώστε να διασφαλίζεται ότι θα είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα οι τράπεζες που θα τις λάβουν και δεν θα καταπέσουν οι εγγυήσεις εις βάρος των φορολογούμενων πολιτών.
Με την απόφαση με αριθμό 29850 Β 1465, που είχε δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 19 Ιουλίου του 2010 και είχε θέμα την «Παράταση του Προγράμματος ενίσχυσης της ρευστότητας και της κεφαλαιακής επάρκειας σύμφωνα με το Ν. 3723/2008», το υπουργείο Οικονομικών είχε ορίσει, κατ’ απαίτηση της Κομισιόν, αυστηρούς όρους για περαιτέρω χορηγήσεις εγγυήσεων δανεισμού στις τράπεζες.
Εκτός από την αύξηση των προμηθειών που θα πρέπει να καταβάλλονται για τις εγγυήσεις κατά 20-40 μονάδες βάσης, η απόφαση προέβλεπε ότι στο εξής θα ελέγχονται αυστηρά τα συνολικά ποσά εγγυήσεων που θα χορηγούνται, ώστε να μην καταλήξουμε σε ένα τραπεζικό σύστημα «ζόμπι», το οποίο θα επιβιώνει μόνο χάρη σε κρατικές εγγυήσεις, τις οποίες θα είναι αμφίβολο αν θα καταφέρει να επιστρέψει.
Έτσι, με την απόφαση αυτή προβλέφθηκε, ότι από 1ης Ιουλίου 2010, για κάθε πιστωτικό ίδρυμα που λαμβάνει κατά τα ανωτέρω εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου για νέο ή ανανεούμενο χρέος, εφόσον κατά το χρόνο παροχής της εγγύησης το σύνολο των
εγγυημένων υποχρεώσεών του (συμπεριλαμβανομένων των εγγυήσεων που έχουν χορηγηθεί πριν την 1η Ιουλίου 2010) υπερβαίνει, σωρευτικά, το 5% των συνολικών υποχρεώσεών του και το ποσό των 500 εκατομμυρίων ευρώ, θα υποβάλλεται, εντός τριμήνου από την παροχή της εγγύησης, έκθεση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που θα καταδεικνύει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του χωρίς εξάρτηση από κρατική στήριξη.
Επιπλέον, η Τράπεζα της Ελλάδος ανέλαβε την υποχρέωση να «συντάξει, μέχρι την 15η Οκτωβρίου 2010 το αργότερο, συνοπτική ενδιάμεση έκθεση για τη λειτουργία του καθεστώτος παροχής εγγυήσεων. Η έκθεση αυτή θα υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στο Συμβούλιο Εποπτείας».
Ουσιαστικά, δηλαδή, με την απόφαση αυτή το «πανηγύρι» των εγγυήσεων προοριζόταν να τελειώσει. Στο εξής, όποια τράπεζα έχει στο παθητικό της εγγυήσεις που υπερβαίνουν το 5% των συνολικών υποχρεώσεων κανονικά πρέπει να υποβάλει έκθεση βιωσιμότητας στην Κομισιόν. Δεδομένου ότι αρκετές τράπεζες έχουν προ πολλού υπερβεί αυτό το όριο και σίγουρα όλες θα το ξεπεράσουν, όταν αρχίσουν να λαμβάνουν εγγυήσεις από το νέο «πακέτο» των 25 δις. ευρώ, η διαδικασία αυτή θα έπρεπε κανονικά να οδηγήσει σε μια επώδυνη διαδικασία αναδιάρθρωσης, υπό την εποπτεία της Κομισιόν και με την όχι ιδιαίτερα ευχάριστη για τους τραπεζίτες συνδρομή του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Όμως, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν, ότι το υπουργείο Οικονομικών, πιθανόν σε συνεννόηση και με την Κομισιόν, η οποία θα πρέπει να κάνει… «στραβά μάτια», αποφάσισε να χορηγήσει τα 25 δις. ευρώ των νέων εγγυήσεων χωρίς να εφαρμόσει τους αυστηρούς όρους της ίδιας της απόφασης που υπέγραψε το καλοκαίρι ο υπουργός Οικονομικών. Ελπίζει, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, ότι κάποια στιγμή μέσα στο 2011 θα ανοίξει και πάλι η διατραπεζική για τις ελληνικές τράπεζες, ώστε να αρχίσουν να επιστρέφουν τις εγγυήσεις και το πρόβλημα σιωπηλά να λυθεί.
Κάθε τέτοιος υπολογισμός όλα δείχνουν ότι είναι μάλλον υπεραισιόδοξες, όσο και η πρόβλεψη του μνημονίου για επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές το αργότερο το 2012. Έτσι, αργά ή γρήγορα και πάντως μέσα στο 2011 όσες ελληνικές τράπεζες έχουν πάρει εγγυήσεις που ξεπερνούν το όριο του 5% και μπορούν να δανεισθούν από τη διατραπεζική, έστω και με δυσβάστακτο κόστος, θα υποχρεωθούν να ακολουθήσουν αυτή την οδό χρηματοδότησης, με ό,τι μπορεί να σημαίνει για τα οικονομικά τους αποτελέσματα. Όσες παραμείνουν αποκλεισμένες, θα πρέπει να υποβληθούν στη δυσάρεστη διαδικασία αναδιάρθρωσης, που πιθανότατα οδηγεί στην κρατικοποίησή τους, μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Άλλωστε, η Κομισιόν αντιλαμβάνεται, ότι όσο παραμένουν χωρίς σοβαρή εποπτεία τα προβλήματα ρευστότητας του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος, με τεστ αντοχής που αξιολογούν χωρίς ιδιαίτερη αυστηρότητα μόνο την κεφαλαιακή επάρκεια, τόσο θα υπάρχουν στο μέλλον κίνδυνοι επανάληψης του ιρλανδικού φαινομένου –οι δύο μεγαλύτερες ιρλανδικές τράπεζες είχαν «βγει λάδι» από τα τεστ του καλοκαιριού, αλλά το φθινόπωρο έφεραν το Δουβλίνο στο χείλος της χρεοκοπίας και στην υποχρεωτική στήριξη από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό.
Έτσι, η Κομισιόν έχει ανεβάσει το… θερμόμετρο των πιέσεων στις εποπτικές αρχές, σύμφωνα με αποκαλυπτικό χθεσινό δημοσίευμα του “Bloomberg”, ζητώντας στα τεστ αντοχής που θα διεξαχθούν το 2011 να αξιολογηθούν και τα θέματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες. Το πιθανότερο είναι, ότι σε αυτή την περίπτωση οι ελληνικές τράπεζες, που θα παραμένουν εξαρτημένες από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΚΤ με κρατικές εγγυήσεις, θα δυσκολευθούν πολύ να περάσουν τον πήχη τον έλεγχων, όσο και αν θελήσει να τις διευκολύνει η Τράπεζα της Ελλάδος.
Αν αυτό συμβεί, οι σημερινές «χάρες» του υπουργείο Οικονομικών προς τους τραπεζίτες θα αποδειχθεί ότι απλώς ανέβαλαν το αναπόφευκτο, με ρίσκο για τους φορολογούμενους πολίτες: δηλαδή, μια επώδυνη αναδιάρθρωση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, από την οποία ίσως έχουν αρκετά να χάσουν τα κορυφαία στελέχη των τραπεζών και οι μέτοχοί τους, αλλά όσο πιο γρήγορα προωθηθεί, τόσο περισσότερο κερδισμένη θα εξέλθει η οικονομία.
Rose:
http://www.enet.gr/?i=news.el.oikonomia&id=281943
103.000 υπαλλήλους απέλυσαν οι βρετανικές τράπεζες από τα τέλη του 2008
Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011
Του ΜΩΥΣΗ ΛΙΤΣΗ Στην απόλυση 103.000 εργαζομένων έχουν προχωρήσει από το 2008 οι πέντε μεγαλύτερες τράπεζες της Βρετανίας, από τις οποίες στις τρεις έχει πλέον συμμετοχή το Δημόσιο (!).
Οι 103.000 εργαζόμενοι που έχουν γίνει θυσία στον βωμό της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης, αντιπροσωπεύουν το 11% του εργατικού δυναμικού και των πέντε τραπεζών από τα τέλη του 2008 μέχρι το 2010 σε ολόκληρο τον κόσμο. Τουλάχιστον 34.500 απολύσεις αφορούν τη Βρετανία. Στις τρεις από τις πέντε μεγαλύτερες τράπεζες, στη Royal Bank of Scotland, τη Lloyds και την Barclays, το βρετανικό Δημόσιο έχει αυξημένη συμμετοχή, αγοράζοντας μερίδια για να αυξήσει την κεφαλαιακή τους βάση, μετά την κρίση του 2008. Οι άλλες δύο τράπεζες που έχουν προβεί σε μαζικές απολύσεις είναι η HSBC και η Standard Chartered.
Η χρηματοδότηση των βρετανικών τραπεζών με λεφτά των φορολογουμένων, στην υπέρμαχο μάλιστα του απόλυτου «laissez-faire» Βρετανία, ευθύνεται για τη δημοσιονομική κρίση στη Γηραιά Αλβιώνα, η οποία για να μη γίνει... Ελλάδα, έχει υιοθετήσει επίσης σκληρά μέτρα λιτότητας.
Σύμφωνα μάλιστα με τη Βρετανική Ομοσπονδία Βιομηχάνων, οι τράπεζες σχεδιάζουν να προβούν σε επιπλέον 16.000 απολύσεις μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011. Οι βρετανικές τράπεζες με την περικοπή θέσεων εργασίας και την πώληση περιουσιακών στοιχείων εξοικονόμησαν 1,5 τρισ. λίρες από το 2008, προκειμένου να ανταποκριθούν στις αυστηρότερες προϋποθέσεις για την κεφαλαιακή επάρκεια.
Οι τράπεζες που έχουν πάρει κρατική ενίσχυση, όπως η RBS και η Lloyds, έχουν προβεί στις μεγαλύτερες απολύσεις. Η πρώτη, στην οποία η κρατική συμμετοχή ανέρχεται στο 83%, έχει απολύσει 74.000 εργαζομένους και η δεύτερη, στην οποία το Δημόσιο κατέχει το 41%, έχει απολύσει 18.100 εργαζομένους.
Rose:
http://www.newsbeast.gr/financial/arthro/187674/uperheilise-o-teiresias/
«Υπερχείλισε» ο Τειρεσίας!
18 Ιουνίου 2011
Στη μαύρη λίστα το 15% των ενεργών πολιτών
Συνωστισμός παρατηρείται στα... κατάστιχα του Τειρεσία. Η «μαύρη λίστα», που περιλαμβάνει όσους έχουν αθετήσει τις πληρωμές τους στο τραπεζικό σύστημα, έχει πλέον «μπουκώσει» και περιέχει τα ονόματα περίπου 1.500.000 φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων. Οι καταχωρίσεις αφορούν είτε ακάλυπτες επιταγές είτε αθέτηση πληρωμής δόσεων για δάνεια και πιστωτικές κάρτες.
Μόνο στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους προστέθηκαν 115.000 πολίτες και επιχειρήσεις, που αδυνατώντας να καταβάλουν εγκαίρως τις εισφορές τους προστέθηκαν στη λίστα του... μάντη κακών γεγονότων. Έτσι σε ποσοστό 15% οι πολίτες της χώρας είτε εμφανίζονται ασυνεπείς είτε έχουν δηλώσει αδυναμία να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στην εφημερίδα «Δημοκρατία», η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων αδυνατεί να ανταποκριθεί στις δανειακές της υποχρεώσεις, ενώ υπολογίζεται ότι για να επαναχρηματοδοτηθούν ή να επιμηκυνθούν στο διπλάσιο οι χρόνοι αποπληρωμής των υφιστάμενων δανείων απαιτούνται περίπου 20 δισ. ευρώ.
Οι καθυστερήσεις στα δάνεια έχουν χτυπήσει κόκκινο, λόγω τις τρέχουσας δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας. Αυτή τη στιγμή υπάρχει στην αγορά τράπεζα με ποσοστό καθυστερήσεων 22% στο χαρτοφυλάκιο των στεγαστικών δανείων, ενώ σε άλλη οι καθυστερήσεις στα καταναλωτικά δάνεια έχουν αγγίξει το 40% του συνολικού χαρτοφυλακίου της.
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση