'Αρθρα Εσωτερισμού > Αρχαία Ελλάδα και Εσωτερισμός
ΑΠΟΛΛΩΝ
Kαζαντζακικός:
πηγη: http://el.wikipedia.org
Ο Απόλλωνας είναι Μέγας θεός του Ελληνικού Πανθέου (Απλών στη θεσσαλική διάλεκτο), με γύρω στις 350 επικλήσεις, προσωνύμια και τοπικές λατρείες του, θεραπευτής, μάντης και ηλιακός («Φοίβος»). Πιθανότατα να αποτέλεσε έμπνευση για το θεό Απλού στην ετρουσκική μυθολογία.
Γεννήθηκε από το θεό Δία (που στις επικλήσεις του αίθριος, ανέφελος, υψινεφής, αλληγορείται σε αέρα και ουρανό) και τη θεομητρική θεότητα Λητώ (που αλληγορείται στο αστροφώτιστο νυκτερινό στερέωμα). Η επίκλησή του «Δήλιος» σημαίνει φυσικά όχι μόνον τον γεννηθέντα στη νήσο Δήλο, αλλά και τον Θεό που κάνει δήλα και ορατά τα πάντα, αλλά και τα πάντα ορά («πανδερκές έχων φαεσίμβροτον όμμα» σύμφωνα με τον 34ο Ορφικό Ύμνο, δηλαδή ως ο θεός που η ματιά του φωτίζει τους θνητούς και παρατηρεί τα πάντα).
Από τη δοξασία ότι αιτία όλων των γινομένων είναι ο Ήλιος, του οποίου το φως εισχωρεί στις κρυμμένες αιτίες, ο (σύμφωνα με τους μαγικούς παπύρους της συλλογής Papyri Graecae Magicae) «τηλεσκόπος και κοίρανος κόσμου» θεός Φοίβος Απόλλων σχετίζεται στενά με τις λειτουργίες της λεγόμενης Ειμαρμένης και των Μοιρών, ως Θεός μαντευτής (Αγνόμαντις, Αληθής, Δαφναίος, Μαντικός, Μοιραγέτης, Λοξίας, Προόψιος, Τριποδιλάλος). Η μαντική ιδιότητα του Απόλλωνος εξηγείται και από το γεγονός ότι η μουσικοπαραγωγός ιδιότητά του, όπως θα δούμε παρακάτω, του επιτρέπει πλήρη διαύγεια όρασης στα διάφορα σημεία της χρονικής κίνησης, της οποίας χρονικής κίνησης στυλοβάτης και γεννήτωρ είναι ο Ρυθμός, ένα τμήμα του τρισυπόστατου (Ρυθμός, Μελωδία, Αρμονία) που ορίζει τη Μουσική.
Ο θεός Απόλλων σχετίζεται από τους θρησκευτές του με τη Νεότητα και το Κάλλος (επειδή ως Ήλιος ξεπροβάλλει αιωνίως νέος την κάθε αυγή και στη συνέχεια με το φως του καταδεικνύει όλα τα επί γης ωραία και «θαυμαστά». Σχετικές επικλήσεις του οι Κουροτρόφος, Ολβιουργός, Τελειότατος, Φάνης, Χαροποιός), με την Ιατρική και την Θεραπευτική (επειδή το ηλιακό φως χαρίζει υγεία, απολυμαίνει, και επίσης αυξάνει τα υγιεινά και θεραπευτικά φυτά. Σχετικές επικλήσεις του οι Παίων, Αλεξίκακος, Ηπιόχειρ, Ιατρός), με τη Μουσική (επειδή ό,τι φωτίζεται δονείται ως τμήμα της Συμπαντικής Μουσικής) και την κάθε είδους εικαστική δημιουργία (κύριος των Μουσών, Θεός Μουσαγέτης ή Μουσηγέτης. Σχετικές επικλήσεις του οι Μουσικός, Κιθαρωδός, Μουσαγέτης).
Ιερά φυτά του η δάφνη, ο ηλίανθος, η άρκευθος, η μυρίκη, το ηλιοτρόπιο και ο υάκινθος. Η Δάφνη είναι η νύμφη κόρη του ποταμού Πηνειού, που αγάπησε ο μεγάλος Έλληνας θεός όμως χωρίς μεγάλη επιτυχία. Έτσι μετά από θερμή επίκλησή της στη Γαία μεταμορφώθηκε στο ομώνυμο φυτό. Ο Απόλλων παρά του ότι δε βρήκε ανταπόκριση στο ερωτικό του κάλεσμα στη Δάφνη την τίμησε κάνοντας την το γνωστότερο ιερό του φυτό. Ο Υάκινθος αποτελεί επίσης ένα αγαπημένο πρόσωπο για τον θεό του Ήλιου. Ο Απόλλων ερωτεύτηκε τον πρίγκηπα της Σπάρτης αλλά επίσης και ο θεός του δυτικού ανέμου, ο Ζέφυρος. Έτσι ενώ οι δύο εραστές, Απόλλων και Υάκινθος έπαιζαν με ένα χρυσό δίσκο, ο Ζέφυρος φύσηξε και χτύπησε θανατηφόρα τον πανέμορφο νέο. Τότε ο Απόλλων από το αίμα του ερωμένου του έφτιαξε το Ιερό του φυτό. Ιερά σύμβολά του ο Τρίπους, η Κιθάρα και το τόξο ή βέλος. Ιερά ζώα ο λύκος, το γεράκι, ο κύκνος, το κοράκι, ο πετεινός, ο τζίτζικας, το δελφίνι και το κριάρι. Ιερό, λατρευτικό χρώμα του το Χρυσό. Όπως και στη Θεά Αθηνά, ιερός αριθμός του είναι το Επτά (δηλαδή ο αριθμός της πληρότητας, του πνεύματος και του μακροκόσμου). Άλλες γνωστότερες επικλήσεις του οι Αγραίος, Αγρέτης, Άκτιος, Αμυκλαίος, Γεννήτωρ, Δειραδιώτης, Διονυσοδότης, Εναγώνιος, Επάκυιος, Ήλιος, Κάρνειος, Κιθαρωδός, Κουροτρόφος, Νόμιος, Ογκαίος, Ογκεάτας, Πτώος, Πύθιος, Σπόνδιος, Τμώος, Υπερβόρειος κ.ά.
Ορφέας:
Συμπληρωματικά και διευκρινιστικά: 1)Τα επίθετα μετα οποία προσφωνείται ο Απόλλωνας (και το Απόλλων είναι επίθετο του θεού), κατανέμονται σε δύο κατηγορίες, όπως και οι συμβολισμοί που τον συνοδεύουν, με τα φυτά ή με τα ζώα που αντιστοιχούν σε αυτόν. Έτσι αλληγορούνται οι δύο αντίθετες ιδιότητες του διπλού θεού Απόλλωνα - Ήλιου, του Φωτεινού και του Μαύρου Ήλιου. 2) Το Ελληνικό Πάνθεον, παρότι έχει τον Διόνυσο σε πολύ ζηλευτή θέση και υπόληψη, παρά ταύτα, φαίνεται να λείπει αυτός από το Ολύμπιο δωδεκάθεο. Η αλήθεια είναι ότι, ο αγαπημένος Υιός του Πατρός, αυτόν που όρισε βασιλέα μεταξύ των θεών και των ανθρώπων αν και είναι αιώνια νέος - Παιδί, αλλά σε αυτόν ανήκει η βασιλεία - δεν γίνεται να λείπει από το ύπατο συμβούλιο των θεών. Και φυσικά δεν λείπει, ούτε εξέπεσε από τον Όλυμπο, αφού βρίσκεται πάντα εκεί και βασιλεύει στον Ουρανό, κάτω από την πιο καινούρια προσωνυμία, "Απόλλων"....
Kαζαντζακικός:
απολλωνεια καθαροτητα η διονυσιακη μεθη....
οχι δεν ειναι οχτροι... ειναι αδερφια ειναι ενα....
και εμεις καρδια μου ξερουμε το μεγαλο μυστικο...
αυτο που ο ανθρωπος αρνειται και δεν θελει να πιστεψει....
που του κοβει το υπατα....
ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΑ ΕΤΟΥΤΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ....
Ν.Καζαντζακης.
Το εχω ξαναγραψει, σε παλιοτερο μυνημα, ισως να΄'κουραζουν' λιγο οι συχνες αναφορες μου στον Καζαντζακη ::) αλλα τι να κανουμε, αφου τα'χει πει ολα ο ανθρωπος... 8)
Rose:
--- Παράθεση από: kazantzakikos στις Νοεμβρίου 04, 2009, 21:41:13 ---τα'χει πει ολα ο ανθρωπος... 8)
--- Τέλος παράθεσης ---
Αυτός τουλάχιστον φωτίστηκε, και μας έδειξε και τον δρόμο προς την φώτιση... 'Ομως όπως γίνεται δυστυχώς πάντα, μόνο ελάχιστοι τον κατάλαβαν, και τον αναγνώρισαν... γιατί όπως λέει και το Τεκτονικό ρητό...
"Οι αδελφοί μας, μας αναγνωρίζουν."
Kαζαντζακικός:
Ο ΑπολλοΔιονυσιακος Καζαντζακης ηταν αδερφος ολου του κοσμου, γιαυτο συγκεκριμενες σεκτες ετρεμαν την δυναμη του λογου του και την επιδραση του πανελλαδικα αλλα και παγκοσμια.
Γιατι ζουσε, μιλουσε και εγραφε ξεκαθαρρα την Αληθεια.
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση