'Αρθρα Εσωτερισμού > Καμπαλά

Η Καμπαλα αποκατεστημένη....

(1/8) > >>

Ορφέας:

    Διαβάζοντας κάποτε τον έγκυρο ιστορικό και σχολαστικό ερευνητή των εβραϊκών γραφών, Christian D. Ginsburg, ένοιωσα αμηχανία όταν αντιλήφθηκα ότι έγραφε: "Η Καμπάλα είναι απόρροια των Πυθαγόρειων, των Γνωστικών και των Νεοπλατωνικών".... Ήμουν και γω πεπεισμένος ότι η Καμπάλα ήταν ένα καθαρά εβραϊκό δημιούργημα. Έτσι βάλθηκα να ψάχνω πρωταρχικά για εβραίους ιστορικούς και ερευνητές, για να δώ τα επιχειρήματα που ανέτρεπαν τέτοιου είδους παραδοξολογίες. Αντί αυτών όμως, βρήκα ότι και αυτοί συνηγορούσαν και μάλλιστα τεκμηριώναν το γεγονός ότι η Καμπάλα δεν ήταν εβραϊκή.

    Ο εβραίος ιστορικός Gruert έγραφε: "Ο ιουδαϊκός μυστικισμός είναι ένα πρόσφατο και νοσηρό φαινόμενο, ξένο προς την θρησκευτική άποψη του Ισραήλ και προέρχεται από τις θεωρίες κάποιου Ισαάκ του Τυφλού από την Ισπανία κάπου μεταξύ 11ου και 12ου αιώνα".

    Φυσικά ο πλέον αναλυτικός και επιστημονικός στα έργα του, με πλειάδα τεκμηρίων, είναι ο σύγχρονος ιστορικός Δρ. Gershom Scholem, ο οποίος στα βιβλία του συμφωνεί με τους παραπάνω δύο ιστορικούς, παρουσιάζοντας μια εκτεταμένη έρευνα της ραβινικής Καμπαλά, των πηγών προέλευσης και των επιρροών από την Ελληνική φιλοσοφική σκέψη που δέχθηκε.

    Ουσιαστικά, το συμπέρασμα που βγαίνει αβίαστα για έναν μελετητή της ιστορίας της Καμπαλά, είναι ότι, οι εβραίοι -όπως αργότερα και οι χριστιανοί -οικειοποιήθηκαν ένα υψηλού επιπέδου φιλοσοφικό σύστημα, για να υποστηρίξουν -δυστυχώς για αυτούς ανεπιτυχώς - τις θεολογικές τους θεωρίες.

    Επειδή όμως η διαστρέβλωση έχει μολύνει τους νόες και έχει πλέον καταντήσει δόγμα το τί είναι η Καμπάλα, γιαυτό θα ξεκινήσουμε - σε πείσμα του δογματισμού και της αφελούς ευκολοπιστίας - μια ερευνητική προσπάθεια πίσω στον χρόνο, για να ανακαλύψουμε και να αποκαλύψουμε τις καθάριες πηγές του ρεύματος που - αν και αρκετά μολυσμένο - μεταφέρει αρχαίες σοφίες και φανερώνει αυτούς που την συνέλαβαν, την ανέπτυξαν και την ανέδειξαν ως την υψηλότατης σοφίας εσωτερική θεωρία, φιλοσοφία και παράδοση.

    Υπάρχει ένα κοινό μυστικό στους μελετητές αρχαίων εσωτερικών μυθολογιών. Σχεδόν σε κάθε ιστορικό λαό, η μυητική μυθολογική του παράδοση, η εσωτεριστική του μυθολογία, ενίοτε παρερμηνεύεται και καταλήγει για την μάζα να καταντήσει θρησκεία. Πίσω λοιπόν από κάθε θρησκευτική δοξασία, κρύβεται μια υψηλή εσωτερική μυθολογία. Η θρησκεία και η μητέρα της συμβολική μυθολογία, αναφέρονται στην ίδια ακριβώς παρουσίαση των μυθολογικών δρώμενων, διαφέρουν όμως σχεδόν απόλυτα στις ερμηνείες. Έτσι, για να καταλάβουμε σε ποιούς ανήκει, από ποιο λαό προήλθε μια εσωτεριστική παράδοση, το μόνο που χρειάζεται είναι να δούμε πια θρησκεία ανέπτυξε. Υποχρεωτικά και οι δύο θα έχουν τον ίδιο κορμό....

    Για την έρευνα, διελεύκανση και ανάπτυξη των βασικότερων στοιχείων της προέλευσης, ιστορικής διαδρομής και ιδεών της Καμπαλιστικής παράδοσης, θα παραθέτουμε σε συνέχειες αποσπάσματα από την εργασία μας η οποία τιτλοφορείται, "Η Καμπάλα αποκατεστημένη"....

Καλή ανάγνωση....

Ορφέας:

ΚΑ-ΒΑ-ΛΑ
    Το 1935 δημοσίευσε ίσως το πιο ώριμο έργο της η μεγάλη μορφή του δυτικού εσωτερισμού, η Violet M. Firth η γνωστή στους αναζητητές της εσωτερικής παράδοσης με το όνομα Dion Fortune. Αυτό το έργο της ήταν η «ΜΥΣΤΙΚΗ ΚΑΜΠΑΛΑ», ένα έργο που συνεχίζει να αποτελεί τον ύστατο και αξεπέραστο ύμνο στην εσωτερική αυτή φιλοσοφία, την Καμπαλά, που αναμφίβολα αποτελεί την ουσία του δυτικού εσωτερισμού. Στις πρώτες γραμμές του θαυμαστού αυτού έργου της, έγραφε: «Πολύ λίγοι σπουδαστές του αποκρυφισμού γνωρίζουν έστω και κάτι στοιχειώδες για την πηγή από την οποία ανάβλυσε η δική τους εσωτερική παράδοση. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ούτε καν ότι υπάρχει δυτική Παράδοση».
   
    Η ίδια στη συνέχεια του έργου της θα επαναλάβει την αποδεκτή για την εποχή της αντίληψη περί Εβραϊκής προέλευσης της Καμπαλά, παρότι δέχεται βέβαια ότι οι σύγχρονες για την εποχή της καμπαλιστικές δοξασίες, ελάχιστη σχέση έχουν πλέον με την ραβινική ανάπτυξη της Καμπαλά. Συνεχίζοντας παρακάτω το πρώτο της κεφάλαιο, τόνισε η αξιόλογη αυτή εσωτερίστρια. «Όσο κοντύτερα στην πηγή, τόσο καθαρότερο το ποτάμι. Για να ανακαλύψουμε τις πρώτες αρχές που διέπουν ένα σύστημα πρέπει να ανατρέξουμε στην πηγή. Αν και σε ένα ποτάμι συμβάλλουν πολλοί παραπόταμοι κατά την διάρκεια της πορείας του, δεν είναι απαραίτητο να είναι οπωσδήποτε μολυσμένοι. Αν θέλουμε να διαπιστώσουμε την καθαρότητά τους, τους συγκρίνουμε με το παρθένο ρεύμα. Αν περάσουν αυτήν την δοκιμασία, τότε μπορεί κάλλιστα να τους επιτραπεί να αναμιχθούν με το κύριο ρεύμα. Το ίδιο γίνεται και με την παράδοση. Ότι δεν είναι ανταγωνιστικό, θα αφομοιωθεί. Οφείλουμε όχι μόνον να ελέγχουμε την καθαρότητα μιας παράδοσης σε σχέση με τις πρώτες αρχές, αλλά να κρίνουμε και την ζωτικότητά της. Την τελευταία μπορούμε να την κρίνουμε από την ικανότητα των πρόσθετων στοιχείων να αφομοιώνονται στον κύριο κορμό της παράδοσης. Μόνο μια νεκρή πίστη μένει ανεπηρέαστη από την σύγχρονη σκέψη».

    Η άλλη μεγάλη κυρία του εσωτερισμού, η Helena P. Blavatsky, στο λήμμα «Καμπαλά» του βιβλίου της «Βίβλος του Αποκρυφισμού», αναφέρει ότι: «Είναι λέξη Εβραϊκή. Η αρχαία χαλδαϊκή Μυστική Δοξασία συνοψισμένη στην Καμπαλά. Ένα απόκρυφο σύστημα που μεταβιβάστηκε μέσω προφορικής παράδοσης, αλλά το οποίο αν και αποδέχεται την παράδοση, δεν αποτελείται μόνον από παραδοσιακές διδασκαλίες, γιατί ενώ κάποτε αποτελούσε μια θεμελιώδη επιστήμη, τώρα έχει παραμορφωθεί με τις προσθήκες των αιώνων και με την παραποίηση των Δυτικών Αποκρυφιστών, ειδικά των χριστιανών μυστικιστών». Όμως παρακάτω στο λήμμα «Καμπαλιστής», γράφει: «….Όμως ούτε δύο μελετητές δεν συμφωνούν στο θέμα της προέλευσης της Καμπαλά, του Ζοχάρ, του Σεφέρ Γετζιρά κλπ. Μερικοί λένε ότι προέρχονται από τους βιβλικούς πατριάρχες, τον Αβραάμ ή ακόμα τον Σηθ, άλλοι πάλι από την Χαλδαία. Το σύστημα αναμφίβολα είναι πολύ αρχαίο, αλλά όπως και όλα τα υπόλοιπα συστήματα, θρησκευτικά ή φιλοσοφικά, η Καμπαλά προέρχεται κατευθείαν από την αρχέγονη Μυστική Δοξασία της Ανατολής, μέσω των Βέντα, των Ουπανισάντ, του Ορφέα, του Θαλή, του Πυθαγόρα….»

....συνεχίζεται....

Ορφέας:


....συνέχεια από το προηγούμενο....
   

     Όσο κοντύτερα στην πηγή, τόσο καθαρότερο το ποτάμι…. Η πηγή όμως χάνεται πίσω στα βάθη του χρόνου και οι αναφορές που έχουμε για αυτήν, ποικίλουν ανάλογα με την προέλευση των αναφορών και στερούνται παντελώς τεκμηρίωσης. Για να καταφέρουμε να προσεγγίσουμε την πηγή, χρειάζεται  να βαδίσουμε αντίθετα στη ροή του ποταμού και με γνώμονα την εσωτερική μυστική παράδοση και με κριτήριο την επιστημονική έρευνα, σε όποια σημεία αυτή έχει να μας δώσει κάποια διαφωτιστικά στοιχεία, θα τολμήσουμε το ταξίδι αυτό, ελπίζοντας να φτάσουμε, αν όχι στην ίδια την πηγή, τουλάχιστον στο αρχικό ρεύμα απ’ όπου «ποτίζεται» με τα καθάρια του νάματα ο σημερινός δυτικός εσωτερισμός.

    «Η Μυστική Καμπάλα» της Dion Fortune, έχει ως βάση την «Αποκαλυμμένη Καμπάλα» του Mac Gregor Mathers, συνιδρυτή της εσωτεριστικής σχολής Golden Down. Μέλη της Golden Down ήταν και οι Aleister Crowley και Israel Regardie οι οποίοι εξέδωσαν έργα τους που διαπραγματεύονταν την Καμπαλά. Και οι τέσσερις αυτοί ουσιαστικά αποτέλεσαν τους κυριότερους εκπροσώπους της Καμπαλιστικής φιλολογίας της  εποχής του 20ου αιώνα, επηρεασμένης κύρια από το νεοπλατωνικό ρεύμα που εκπροσωπήθηκε από αξιόλογους ερμητικούς εσωτεριστές, όπως ο Marcelio Ficino, o Giordano Bruno, o Cornelius Agrippa και o Trithemius. Σε πολύ μικρότερο βαθμό φαίνεται να είναι επηρεασμένοι από το ρεύμα που αναπτύχθηκε από χριστιανούς μυστικιστές, όπως  ο Picco de la Mirandola, ο Jacob Boehme, ο Johannes Reuchlin και o Knorr Von Rosenroth.


....συνεχίζεται....

Ορφέας:
    ....συνέχεια από το προηγούμενο....


    Αφετηρία της αναβίωσης του νεοπλατωνικού τρόπου σκέψης και εντρύφησης στην Καμπαλά ο Mac Gregor Mathers, ο οποίος ξαναγυρίζοντας στις αρχικές πηγές της σύγχρονης Καμπαλά –παράλληλα μετέφρασε και εξέδωσε στην Αγγλική το «Σεφέρ Γετσιρά»- αποκατέστησε τις γέφυρες με τις πρώτες σχολές σκέψης, παρακάμπτοντας ουσιαστικά την θεολογία και τον σχολαστικισμό των χριστιανών μυστικιστών, οι οποίοι από τον 16ο αιώνα ήδη είχαν καθιερώσει την χριστιανική Καμπαλά. Παρότι μυστικιστές όπως ο Boehme, εξέπληξαν με το βάθος των συλλήψεών τους και με τα ζηλευτά ύψη των προσεγγίσεών τους. Aπό τη μια η έλλειψη ουσιαστικότερης παιδείας και από την άλλη το στενό πεδίο αντίληψης που επέβαλε το δόγμα τους, είχε σαν αποτέλεσμα να επέλθουν σημαντικές αλλοιώσεις στον παραδοσιακό κορμό της Καμπαλιστικής φιλοσοφίας.

    Στους αιώνες εκείνους κατά τους οποίους έχει πλέον παγιωθεί ο Λουθηρανισμός και τα άλλα προτεσταντικά ρεύματα που αποκόπηκαν από τον παπισμό (Καλβίνος, Σβίγγλιος κλπ), στους αιώνες των ανακατατάξεων, της μεταρρύθμισης και αντιμεταρρύθμισης και του νέου πνεύματος φιλελευθερισμού που άρχισε να πνέει στην γηραιά ήπειρο, αναγκασμένος ο χριστιανισμός να εγκαταλείψει τις προσφιλείς του μεθόδους της ιεράς εξέτασης, ανακάλυψε νέες μεθόδους αντίδρασης στην φιλελευθεροποίηση των ανθρώπων. Όχι βέβαια ότι εγκατέλειψε τελείως τις προσφιλείς σε αυτόν μεθόδους της ιεράς εξέτασης, καθόσον το κυνήγι των μαγισσών συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά βρήκε πολύ καλύτερους τρόπους να συγκρατήσει το ρεύμα αφύπνισης των ανθρώπων. Εισέβαλε ύπουλα με πράκτορες  τους  Ιησουίτες στα μυητικά άντρα αφύπνισης και απελευθέρωσης των μαζών, με αποτέλεσμα να επέλθει σταδιακά αλλοίωση των παραδοσιακών διδασκαλιών και έμμεσος επανεκχριστιανισμός της κατεύθυνσης που προωθούσαν τα εσωτερικά τάγματα.

    Έτσι ο Ροδοσταυρισμός από γνήσιο πανενθεϊστικό εσωτερικό κίνημα κατάντησε χριστιανική «λέσχη» η οποία χρησιμοποιήθηκε για τις ενδοοικογενειακές διενέξεις στους κόλπους του χριστιανισμού1 και  ο τεκτονισμός εμπλουτίστηκε με νέους και αλλοιωμένους μυητικούς βαθμούς, οι οποίοι αντικαθιστούσαν τον Ερμητισμό με χριστιανικές διδαχές και την Αλχημεία με εβραϊκές βιβλικές μυθολογίες2. Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκαν και οι μυστικιστές της χριστιανικής καμπαλιστικής εκδοχής, εδραιώνοντας μιαν αλλοιωμένη και πολλαπλώς διαστρεβλωμένη μορφή της αρχαίας παράδοσης της Καμπαλά. Ελάχιστοι ήσαν αυτοί που διασώθηκαν από την καινούρια επιδρομή της αντίδρασης και συνέχισαν να εργάζονται στο ίδιο πνεύμα που κληρονόμησαν από τις αρχαίες παραδόσεις.

    Μορφές όπως ο Φλουντ, ο Μπέικον, οι αδελφοί Βαν Χέλμοντ κλπ, διατήρησαν αναμμένη την εστία του ιερού πυρός και βοήθησαν να αναδειχθούν μορφές όπως ο Νεύτων, ο Λάιμπνιτς και ο Σπινόζα. Ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος, ο Σπινόζα, αφορισμένος από τους συμπατριώτες του Εβραίους και κυνηγημένος πολλαπλά από το χριστιανικό κατεστημένο, δεν δίστασε να διακηρύξει τον αυθεντικό Ροδοσταυρισμό και να προάγει τον παραδοσιακό πανενθεϊσμό. Η φιλοσοφία του εστιάζεται στην αντίληψη ότι, «θεός και κόσμος είναι ένα», αναβιώνοντας τον ιερό Λόγο του Ορφέα περί Πανενθεϊσμού, περί του Φάνητα Διόνυσου του Πρωτογέννητου.

....συνεχίζεται....
(1). ΡΟΔΟΣΤΑΥΡΙΣΜΟΣ : Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, http://www.amra.gr/forum/index.php/topic,214.0.html ....
(2). Ιππότης της Βασιλικής Αψίδας, http://www.amra.gr/forum/index.php/topic,934.0.html ....

Ορφέας:
....συνέχεια από το προηγούμενο....



    Τους αιώνες που υφίσταται η παρέκκλιση της φιλοσοφίας της Καμπαλά από τους χριστιανούς Καμπαλιστές, παρέκκλιση η οποία γέννησε την οξεία αντίφαση –Δογματική Καμπαλά- ως κατάπτωση της πλέον υψηλής εσωτερικής φιλοσοφίας, τον ίδιο καιρό και ο ραβινικός κλάδος των μελετητών της Καμπαλά διολίσθησε σε μεσσιανισμό αφικνούμενος από την Λουριανική Καμπαλά, με αποτέλεσμα να γεννηθεί το Σαββατιστικό κίνημα. Ο Σαμπετάι Τσεβί, υπέρμαχος της επιτελούμενης ήδη λύτρωσης με την εμφάνιση του Μεσσία τον οποίον υποδυότανε, δημιούργησε πολυάριθμες ομάδες φανατικών πιστών του Μεσσιανικού κινήματος, πολλές από τις οποίες τον ακολούθησαν, ακόμα και μετά την αποστασία του.

    Το Σαββατιστικό κίνημα, εισήγαγε την πεποίθηση ότι η διαδικασία της λύτρωσης όχι μόνον είχε ξεκινήσει, αλλά μπορούσε ενορατικά να γίνει αντιληπτή η ίδια, όπως και οι αλλαγές που θα έφερνε στον κόσμο. Με την ίδια οραματιστική διαδικασία, όπως δίδασκε ο Τσεβί, μπορούσε ο καθένας που μυούνταν σε αυτόν τον οραματισμό, να καταφέρει να μυηθεί και στα ανώτερα μυστήρια της δημιουργίας και αυτό από τη μια αποδείκνυε το ξεκίνημα της λυτρωτικής διαδικασίας, από την άλλη, αυτή η αιρετική για τους παραδοσιακούς ραβίνους Καμπαλιστές διδασκαλία, στάθηκε σημείο καμπής για την μετέπειτα εξέλιξη της ραβινικής καμπαλά.

    Η χαλαρότητα που χαρακτήριζε τις εποχές μετά τον Ισαάκ Λούρια στην σχεδόν ελεύθερη διδασκαλία της Καμπαλά, αντικαταστάθηκε από αυστηρότητα και δυσκολία στην μαθητεία της και με το αίτημα της αποκατάστασης της Καμπαλά στην προγενέστερη θέση της, μετατράπηκε σιγά σιγά σε εσωτερική διδασκαλία που απευθύνονταν μόνον σε λίγους εκλεκτούς.

    Τα πρώτα χρόνια του 15ου αιώνα, ο μαθητής του Μωυσή Αλκαμπέζ από τη Θεσσαλονίκη, ο Μωυσής Κορντοβέρο, σηματοδοτεί μια πιο θρησκευτική και διαλογιστική τεχνική στην ραβινική Καμπαλά, δημιουργώντας μια ξεχωριστή σχολή, από την οποία κάποιος ανώνυμος μαθητής της επέδρασε ουσιαστικά με το βιβλίο «Γκαλέι Ρεζάγια» στη γένεση του Σαββατιστικού κινήματος.  Ένας άλλος μαθητής του Κορντεβέρο, ο Ισαάκ Λούρια, έμελε να γίνει σταθμός στην ανάπτυξη και διάδοση της Καμπαλά, όχι μόνον στους ραβινικούς κύκλους μελετών, αλλά και σε κύκλους του δυτικού εσωτερισμού.

    Η καινοτομία που εισήγαγε ήταν ότι, όλες τις δύσκολες έννοιες της διδασκαλίας του Κορντεβέρο τις μυθοποίησε και έτσι πετύχαινε μέσω διαλογισμών μυθολογικού χαρακτήρα, να διαλογίζεται πάνω στο Ζοχάρ και ειδικώτερα στις ιδέες του «Ίντρα Ζοχάρ», όπως αυτές εμφανίζονταν στο «Ελιμά Ραμπατί». Ταυτόχρονα το σύστημά του έκανε χρήση των ιδεών αυτών με έναν συνδυασμό των γραμμάτων, χρησιμοποιώντας τα ως μέσα για διαλογιστικές ανατάσεις. Η εργασία στο σύστημα του Λούρια απαιτούσε πολύ βαθιά μυστικιστική εκστασιακή κατάσταση και τεράστια υποκειμενική διαλογιστική προσπάθεια συγκέντρωσης στην δυναμική των ιερών Ονομάτων.

    Ο Λούρια, παρότι βασίστηκε κατά πολύ στις ιδέες του Κορντοβέρο, το σύστημα που ανέπτυξε ουσιαστικά πρόκειται για το αποκορύφωμα του Γνωστικισμού στην Καμπαλά. Γνωστικισμός και μυστικισμός ενωμένα σε σημείο ώστε να ταυτίζονται, ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της Λουριανικής Καμπαλά και απετέλεσε ουσιαστικά το σημείο όπου συναντήθηκε η φιλοσοφική Καμπαλά της Ισπανικής σχολής με τις διδασκαλίες του Κορντοβέρο.

....συνεχίζεται....

Πλοήγηση

[0] Λίστα μηνυμάτων

[#] Επόμενη σελίδα

Μετάβαση στην πλήρη έκδοση